HITY GOFINU |
||
![]() ![]() Stan zatrudnienia wykazywany w poz. 39. i 41. wniosku Wn-D
Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 19 (421) z dnia 1.10.2016
Wyjaśnienie to ma odpowiednie zastosowanie przy wyliczaniu stanu zatrudnienia wykazywanego w poz. 41. "Średni stan zatrudnienia za 12 miesięcy poprzedzających okres sprawozdawczy" "Ogółem". Przypominamy, że we wniosku o wypłatę miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych Wn-D, pozycje 39. i 41. wypełnia pracodawca, dla którego dofinansowanie stanowi pomoc publiczną. Za okresy sprawozdawcze - począwszy od stycznia 2015 r. - wykazuje się w poz. 39. przeciętny miesięczny stan zatrudnienia (odpowiednio w poz. 41. - 1/12 sumy przeciętnych miesięcznych stanów zatrudnienia) ustalony w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy zgodnie z art. 2 pkt 32 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), dalej rozporządzenia nr 651/2014, oraz art. 3 i 5 załącznika nr 1 do tego rozporządzenia. Od tego też okresu nie wypełnia się poz. 40. i 42. Jak stanowi art. 5 załącznika nr 1 do rozporządzenia nr 651/2014, liczba personelu odpowiada liczbie rocznych jednostek pracy (RJP). Jest to liczba pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy w obrębie danego przedsiębiorstwa lub w jego imieniu w ciągu całego uwzględnianego roku referencyjnego. Praca osób, które nie przepracowały pełnego roku, osób, które pracowały w niepełnym wymiarze godzin, bez względu na długość okresu zatrudnienia, lub pracowników sezonowych jest obliczana jako część ułamkowa RJP. W skład personelu wchodzą:
Dotychczas do bieżącego stanu zatrudnienia nie wliczało się:
Zgodnie z nowym stanowiskiem PFRON, z bieżącego stanu zatrudnienia należy wyłączyć także osoby przebywające na urlopie bezpłatnym oraz na świadczeniu rehabilitacyjnym. W sprawie tej zmiany Ogólnopolska Baza Pracodawców Osób Niepełnosprawnych (OBPON) wystąpiła do PFRON.
Ustawodawca nie przewidział dat granicznych dokonywania korekt wniosków o dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego i nie ma podstawy prawnej do ich wyznaczenia w drodze interpretacji. Jednakże w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w dotychczas składanych wnioskach, mających wpływ na fakt ustalenia efektu zachęty w miesiącu zatrudnienia pracowników niepełnosprawnych, pracodawca jest zobowiązany do złożenia stosownych korekt. Należy jednak pamiętać, że zmiana wykładni przepisów przez organ nie jest podstawą do żądania zwrotu kwot już wypłaconych pracodawcy stosującemu się do dotychczasowej interpretacji przyjmowanej przez organ, nawet wtedy gdy była ona błędna. (...)". Co to oznacza dla pracodawców?Pracodawcy-przedsiębiorcy przede wszystkim powinni przeanalizować wnioski Wn-D złożone do PFRON, począwszy od stycznia 2015 r., tj. od miesiąca, od którego zaczęło obowiązywać rozporządzenie nr 651/2014, aby sprawdzić, czy konieczna jest ich korekta. W pierwszej kolejności muszą więc ustalić, czy w danym miesiącu zatrudnili nowych pracowników niepełnosprawnych. Jeśli tak, to czy wykazali efekt zachęty na tych pracowników metodą ilościową i czy stosując wcześniejsze stanowisko PFRON i BON, ustalając stany w poz. 39. i 41., uwzględnili osoby na urlopie bezpłatnym i świadczeniu rehabilitacyjnym. W przypadku odpowiedzi twierdzącej muszą dokonać stosownych korekt. Jeśli okaże się, że po wyłączeniu tych osób efekt zachęty nie wystąpił, to zgodnie z cytowaną wyżej odpowiedzią PFRON nie czekają ich finansowe konsekwencje w związku z obecną zmianą stanowiska. Począwszy do sierpnia 2016 r., nie mogą jednak korzystać z dofinansowania do wynagrodzeń tych osób. Zwracamy uwagę! Efekt zachęty metodą ilościową we wniosku Wn-D wykazywany jest poprzez wypełnienie poz. 39. i 41. (stany zatrudnienia). Po modyfikacji interpretacji PFRON należy, ustalając:
wyłączyć także osoby przebywające w tym okresie na urlopie bezpłatnym i świadczeniu rehabilitacyjnym. Po ustaleniu bieżącego stanu zatrudnienia ogółem i za 12 miesięcy poprzedzających okres sprawozdawczy ogółem pracodawca dokonuje porównania poz. 39. z poz. 41. Przypominamy, że efekt zachęty może być ustalany również metodą jakościową, o czym pisaliśmy m.in. w UiPP nr 1/2016, str. 5-6. |
|