Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  HITY GOFINU

HITY GOFINU

A
A
A
poleć artykuł  
drukuj artykuł
Korekta (nie zawsze) sposobem na błąd w deklaracji podatkowej
Gazeta Podatkowa nr 21 (1375) z dnia 13.03.2017

Błąd w deklaracji podatkowej usuwa się poprzez złożenie deklaracji korygującej. Poprawek nie można nanieść w rozliczeniu weryfikowanym w ramach kontroli lub postępowania podatkowego. Deklarację objętą kontrolą celno-skarbową wolno natomiast skorygować w ciągu dwóch tygodni od jej wszczęcia oraz w ciągu dwóch tygodni od jej zakończenia. Korekta pozwala uniknąć kary za złożenie nieprawdziwego lub nierzetelnego rozliczenia.

Prawo podatnika

Podatnik ma prawo poprawić błędnie sporządzoną deklarację podatkową. Wynika tak z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej.

Korekta polega na złożeniu deklaracji korygującej. Stanowi ona nową wersję rozliczenia podatku za dany okres. Należy ją przygotować na formularzu, który obowiązywał przy sporządzeniu rozliczenia za poprawiany okres, a nie na stosowanym w momencie składania korekty. Właściwy druk wypełnia się zgodnie ze stanem faktycznym, czyli wpisując prawidłowe dane, oraz oznacza jako korekta. Do deklaracji korygującej można - nie trzeba - dołączyć uzasadnienie przyczyn naniesienia zmian. Wymóg sporządzenia takiego wyjaśnienia został zniesiony ponad rok temu. Urząd skarbowy może jednak wezwać podatnika w ramach czynności sprawdzających do złożenia, także na piśmie, wyjaśnień dotyczących korekty.

Dokonanie korekty deklaracji, także skutkującej ujawnieniem zaległości podatkowej, nie jest karalne - o ile zostaną spełnione wymogi wskazane w art. 16a Kodeksu karnego skarbowego. Pierwszy warunek to złożenie prawnie skutecznej korekty deklaracji (w rozumieniu Ordynacji podatkowej lub ustawy o KAS). Drugim jest uiszczenie całej należności publicznoprawnej, która z powodu błędu została uszczuplona lub narażona na uszczuplenie. Podatnik, który spełni oba warunki, z mocy prawa zyskuje ochronę przed sankcjami za przedłożenie nieprawdziwego lub nierzetelnego rozliczenia. Nie jest jednak wykluczona odpowiedzialność za uchybienia, które mogą towarzyszyć złożeniu błędnej deklaracji, np. za nierzetelne prowadzenie ksiąg podatkowych.

Ograniczenia czasowe

Złożenie prawnie skutecznej korekty nie zawsze jest możliwe.

Uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania kontroli oraz postępowania podatkowego - w zakresie nimi objętym. Korekta złożona w takich przypadkach nie wywołuje skutków prawnych. Urzędnicy nie są związani nowymi wyliczeniami przedstawionymi przez podatnika. Sprawdzane deklaracje można poprawić po kontroli - do momentu wszczęcia postępowania podatkowego. Korekta po zakończeniu postępowania podatkowego dopuszczalna jest natomiast tylko w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Nie dotyczy to postępowań prowadzonych w sprawach stosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Deklaracje wolno w tym przypadku skorygować przed wydaniem decyzji w pierwszej instancji, w ciągu 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o wyznaczeniu terminu do wypowiedzenia się w sprawie zebranego materiału dowodowego. Jeżeli po zakończeniu postępowania podatkowego zostanie dokonana ponowna korekta, jest ona bezskuteczna w zakresie, w jakim wcześniejsza przewidywała cofnięcie skutków unikania opodatkowania.

Odmiennie przedstawia się kwestia poprawiania rozliczeń weryfikowanych w ramach kontroli celno-skarbowej. Istnieją dwie możliwości ich skorygowania. Pierwszą korektę można złożyć już po wszczęciu kontroli celno-skarbowej - w ciągu 14 dni od dnia doręczenia upoważnienia do jej przeprowadzenia. Korekta dokonana po upływie tego terminu, a przed zakończeniem kontroli celno-skarbowej nie wywołuje skutków prawnych. Drugą korektę można przedłożyć po zakończeniu czynności kontrolnych - w ciągu 14 dni od dnia doręczenia wyniku kontroli.

Korekta z długiem

Efektem korekty rozliczenia może być ujawnienie zaległości podatkowej. To wiąże się z obciążeniami odsetkowymi. Odsetki za zwłokę nalicza się - w zależności od momentu powstania długu i okoliczności jego ujawnienia - przy wykorzystaniu stawki podstawowej, obniżonej lub podwyższonej.

Obniżone odsetki za zwłokę to premia za szybką wpłatę zaległości podatkowej ujawnionej w wyniku autokorekty deklaracji. Nie wolno ich naliczyć w przypadku korekty składanej: po otrzymaniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, a gdy nie stosuje się go - po zakończeniu kontroli, po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej, a także w wyniku czynności sprawdzających. Obniżone odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych powstałych od 1 stycznia 2016 r. oblicza się na podstawie stawki wynoszącej 50% stawki podstawowej (aktualnie 4%). Stosuje się ją w przypadku wpłaty zaległości podatkowej ujawnionej w wyniku korekty rozliczenia dokonanej w ciągu 6 miesięcy od dnia upływu terminu złożenia deklaracji. Dług trzeba uregulować w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty. Obniżone odsetki za zwłokę od zaległości podatkowej powstałej przed 1 stycznia 2016 r. wylicza się według stawki wynoszącej 75% stawki podstawowej. Dług musi być uiszczony w ciągu 7 dni od dnia złożenia korekty deklaracji.


Kalkulator odsetkowy dostępny jest w serwisie www.kalkulatory.gofin.pl.


Zaległości w VAT lub akcyzie ujawnione w wyniku korekty rozliczeń trzeba niekiedy zapłacić z odsetkami za zwłokę naliczonymi według podwyższonej stawki stanowiącej 150% stawki podstawowej (obecnie 12%). Mowa o uszczupleniach wykazanych w korekcie złożonej: po doręczeniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, a gdy nie stosuje się go - po zakończeniu kontroli, po otrzymaniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej, a także w wyniku czynności sprawdzających. Kwota uszczuplenia, czyli zaniżenia zobowiązania podatkowego albo zawyżenia nadpłaty lub zwrotu podatku, musi przy tym przekroczyć 25% kwoty należnej i być wyższa niż pięciokrotna wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w dniu następującym po dniu upływu terminu płatności podatku lub terminu zwrotu. Obecnie pięciokrotność minimalnej pensji wynosi 10.000 zł. Podwyższonych odsetek za zwłokę nie stosuje się do zaległości w VAT w przypadku, gdy ustala się dodatkowe zobowiązanie podatkowe.

Ministerstwo Sprawiedliwości o zmianach w zakresie bezkarności korekt

Ministerstwo Sprawiedliwości zamieściło na swojej stronie internetowej komunikat, że nie zamierza zlikwidować przepisów umożliwiających uniknięcie odpowiedzialności karnej skarbowej w przypadku złożenia korekty błędnie sporządzonej deklaracji podatkowej. Planowane są jednak w tym zakresie zmiany. Korekta miałaby chronić na obecnych zasadach jedynie przed sankcjami za wykroczenia skarbowe. Dotyczyłoby to więc uchybień, w wyniku których uszczuplenia należności podatkowych nie przekraczałyby pięciokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, obecnie 10.000 zł. Sprawcy przestępstw skarbowych, narażający Skarb Państwa na większe straty, nie mogliby składać korekt deklaracji po kontroli. Resort sprawiedliwości tłumaczy takie plany chęcią ukrócenia bezkarności oszustów podatkowych. Podatnicy, którzy celowo zaniżają podatki lub zawyżają nadpłaty i zwroty, unikają bowiem obecnie odpowiedzialności za uszczuplenia wykryte w czasie kontroli, jeżeli złożą korekty deklaracji.

źródło: www.ms.gov.pl

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201)

Ustawa z dnia 10.09.1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2016 r. poz. 2137 ze zm.)

POLECAMY
 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.