Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Zawieszanie i likwidacja firmy  »   Możliwość wyprzedaży wyposażenia firmy w trakcie zawieszenia działalności
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Możliwość wyprzedaży wyposażenia firmy w trakcie zawieszenia działalności

Gazeta Podatkowa nr 54 (2242) z dnia 7.07.2025
Kinga Romas, Małgorzata Smolnik

Prowadzę działalność gospodarczą, która nie przynosi już żadnych zysków. Planuję ją zawiesić. Być może w przyszłości podejmę decyzję o jej likwidacji. W trakcie zawieszenia planuję dokonać wyprzedaży wyposażenia i zgromadzonych towarów oraz środków trwałych, których dotychczas nie udało mi się sprzedać.


1) Czy takie działanie jest dopuszczalne?

Przedsiębiorca wpisany do CEIDG może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na czas nieokreślony albo określony, nie krótszy jednak niż 30 dni (ewentualnie liczbę dni lutego). Jeżeli przedsiębiorca decyduje się zawiesić firmę na czas nieokreślony, wówczas wznowienie działania firmy następuje na jego wniosek składany w CEIDG.

W czasie zawieszenia przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. To oznacza, że nie może sprzedawać towarów i wystawiać z tego tytułu faktur czy rachunków. Przedsiębiorca nie może również wykonywać na podstawie umowy zlecenia czynności będących w rzeczywistości przedmiotem działalności jego firmy.

Jednak ustawodawca przewidział możliwość wykonywania niektórych czynności w trakcie zawieszenia. Ich katalog zawarty jest w art. 25 ust. 2 Prawa przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236 ze zm.). Tym samym w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca:

1) może wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, w tym rozwiązywania zawartych wcześniej umów,

2) może przyjmować należności i jest obowiązany regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,

3) może zbywać własne środki trwałe i wyposażenie,

4) ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed datą dokonania zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,

5) wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa,

6) może osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,

7) może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą,

8) może powołać albo odwołać zarządcę sukcesyjnego, o którym mowa w ustawie o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. z 2021 r. poz. 170).

Z powyższego wynika, że Czytelnik w trakcie zawieszenia działalności bez żadnych przeszkód może dokonać sprzedaży własnych towarów, wyposażenia i środków trwałych, np. maszyn czy urządzeń produkcyjnych. Natomiast nie może sprzedawać swoich produktów, chyba że zostały one zamówione i wyprodukowane przed datą zawieszenia działalności.


2) Kiedy należy wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż środka trwałego?

Organy podatkowe, w tym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 13 maja 2025 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.305.2025.1.LM, wyjaśniają, że zawieszenie działalności gospodarczej samo w sobie nie stanowi zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej przez podatnika. Podatnik, który zawiesza prowadzenie działalności gospodarczej na pewien czas, nadal pozostaje podatnikiem, z tym że w tym okresie nie prowadzi on aktywnej działalności.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 96 ust. 9a pkt 1 ustawy o VAT (Dz. U. z 2025 r. poz. 775) podatnik, który zawiesił wykonywanie działalności na okres co najmniej 6 kolejnych miesięcy, podlega z urzędu wykreśleniu z rejestru jako podatnik VAT. Dodatkowo, jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 96 ust. 9a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie zawieszenia działalności będzie wykonywał czynności opodatkowane VAT, ma obowiązek przed dniem:

1) zawieszenia działalności albo

2) rozpoczęcia wykonywania tych czynności w okresie zawieszenia działalności

- zawiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego, wskazując okres, w którym będzie wykonywał te czynności.

Po otrzymaniu takiego zawiadomienia, naczelnik urzędu skarbowego nie wykreśla podatnika z rejestru albo przywraca jego zarejestrowanie na okres wskazany w zawiadomieniu. W myśl art. 96 ust. 9c ustawy o VAT, jeżeli okres wskazany w zawiadomieniu jest krótszy od okresu zawieszenia działalności gospodarczej, przepis art. 96 ust. 9a pkt 1 stosuje się odpowiednio.

W omawianej sytuacji sprzedaż środka trwałego Czytelnik powinien opodatkować na ogólnych zasadach, dokumentując transakcję fakturą. Należy ją wystawić nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru (środka trwałego). Faktura nie może być wystawiona wcześniej niż 60. dnia przed dokonaniem dostawy.

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Zawieszanie i likwidacja firmy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.