Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Firma  »  Wskazówki dla przedsiębiorcy  »   Przetwarzanie wizerunku dzieci według UODO
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Przetwarzanie wizerunku dzieci według UODO

Gazeta Podatkowa nr 48 (2131) z dnia 13.06.2024
Marta Stefanowicz - Wasilewska

Nowy Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych od początku swoich działań skupił się na kwestiach dotyczących przetwarzania danych osobowych dzieci i młodzieży. Widząc skalę zagrożeń, nawiązał współpracę z Biurem Rzeczniczki Praw Dziecka, czego wynikiem są prowadzone wspólnie konferencje i webinaria, które są cennym źródłem wskazówek w zakresie przewarzania danych osób małoletnich zarówno przez firmy prywatne, jak i instytucje publiczne, w tym zwłaszcza szkoły.

Szczególna ochrona RODO dla dzieci

"Nie ma dzieci - są ludzie" słowa Janusza Korczaka można uznać, za motyw przewodni konferencji UODO "Wyzwania dla ochrony danych osobowych dzieci" oraz webinarium "RODO w szkolnej ławce. Wykorzystanie wizerunku dzieci - prawo i praktyka". Oba urzędy, tj. zarówno UODO, jak i Biuro Rzeczniczki Praw Dziecka apelują o szanowanie podmiotowości dziecka w zakresie przetwarzania jego danych osobowych, zwłaszcza wizerunku. Nieustanny rozwój technologii powoduje, że wciąż pojawiają się nowe zagrożenia, stąd tak konieczna jest edukacja na temat przetwarzania danych osobowych dzieci. Art. 8 ust. 1 RODO stanowi, że w przypadku usług społeczeństwa informacyjnego oferowanych bezpośrednio dziecku zgodne z prawem jest przetwarzanie danych osobowych dziecka, które ukończyło 16 lat. Jeżeli dziecko nie ukończyło 16 lat, takie przetwarzanie jest zgodne z prawem wyłącznie w przypadkach, gdy zgodę wyraziła lub zaaprobowała ją osoba sprawująca władzę rodzicielską lub opiekę nad dzieckiem oraz wyłącznie w zakresie wyrażonej zgody.

Motyw 38 preambuły RODO stanowi, że szczególnej ochrony danych osobowych wymagają dzieci, gdyż mogą one być mniej świadome ryzyka, konsekwencji, zabezpieczeń i praw przysługujących im w związku z przetwarzaniem danych osobowych. Taka szczególna ochrona powinna mieć zastosowanie przede wszystkim do wykorzystywania danych osobowych dzieci do celów marketingowych lub do tworzenia profili osobowych lub profili użytkownika oraz do zbierania danych osobowych dotyczących dzieci, gdy korzystają one z usług skierowanych bezpośrednio do nich. Jeśli chodzi o komunikaty kierowane do dzieci, to zważywszy na to, że zasługują one na szczególną ochronę, wszelkie informacje i wiadomości powinny być sformułowane jasnym i prostym językiem tak, aby dziecko mogło je bez trudu zrozumieć. Szczególne uprawnienia dotyczą możliwości sprostowania danych oraz skorzystania z prawa do "bycia zapomnianym", w przypadku gdy osoba, której dane dotyczą, wyraziła zgodę na przetwarzanie jeszcze jako dziecko. Prawo to ma znaczenie w przypadkach, gdy osoba, której dane dotyczą, wyraziła zgodę jako dziecko i nie była w pełni świadoma ryzyka związanego z przetwarzaniem, a w późniejszym czasie chce usunąć takie dane osobowe, w szczególności z internetu. RODO stanowi, że osoba, której dane dotyczą, powinna móc wykonywać to prawo, mimo że już nie jest dzieckiem.

Z badań przedstawionych na wspomnianych wydarzeniach wynika, że dzieci potrafią spędzać nawet 6 godzin dziennie przy urządzeniach elektronicznych. Dzieci generują duży ruch w internecie, nierzadko mają możliwości zakupowe (podłączone karty rodziców), są więc łatwym celem dla wszelkiego rodzaju nadużyć. Niestety zagrożenia w utracie danych osobowych przychodzą najczęściej od samych rodziców, którzy na swoich portalach społecznościowych publikują zdjęcia dzieci już od pierwszych chwil ich życia. Publikowanie zdjęć w popularnych mediach społecznościowych niesie za sobą bardzo duże ryzyko utraty danych. Główną przyczyną tego jest fakt, że media te w większości znajdują się poza Unią Europejską, w której obowiązuje unijne rozporządzenie, czyli RODO, a więc następuje transfer danych osobowych poza UE.

Prawo do samostanowienia

Przede wszystkim UODO zwraca uwagę, iż dziecko w zakresie swojego wizerunku ma prawo do samostanowienia. Mimo że w przypadku niepełnoletnich uczniów zgodę na przetwarzanie danych osobowych dzieci (w tym wizerunku) wyrażają rodzice (opiekunowie prawni dziecka), to zaleca się przy każdorazowym wykonywaniu zdjęć spytanie dziecka o jego zgodę. Dziecko ma prawo w danym dniu odmówić wykonania zdjęcia (źle się czuje, uważa, że źle wygląda) i należy jego decyzję uszanować i zdjęcia z jego udziałem nie wykonywać.

W żadnym przypadku udział w zajęciach dodatkowych czy pozalekcyjnych, np. w szkołach językowych, zajęciach sportowych, nie może być uzależniony od wyrażenia zgody na publikację zdjęć. Nie należy również oferować zniżki w cenie za udzieloną zgodę na publikację zdjęć.

Zasadniczo UODO stoi na stanowisku, iż należy pobierać odrębne zgody na wykonywanie zdjęć w różnych celach, tj. osobno na publikację w mediach, na wykonywanie zdjęć podczas wycieczki szkolnej, do szkolnej kroniki czy publikacji książkowych, np. o historii szkoły. Oznacza to, że jedna zgoda pobierana na początku roku szkolnego na wykonywanie zdjęć nie będzie wystarczająca. Taka praktyka była stosowana w większości szkół, trzeba będzie jednak ten pogląd zrewidować, co może powodować spore trudności. Do każdej zgody pobieranej w takim przypadku należy również spełnić obowiązek informacyjny, wynikający z art. 13 i 14 RODO (tzw. klauzula informacyjna).

UODO uznał, że w przypadku uczniów niepełnoletnich wyrażenie zgody przez jednego z rodziców, przy sprzeciwie drugiego rodzica (jeśli oboje mają pełnię praw rodzicielskich) uniemożliwia przetwarzanie wizerunku dziecka. Ponadto należy informować uczniów, którzy w trakcie roku szkolnego ukończyli 18. rok życia, o możliwości wycofania zgody wyrażonej przez rodziców na przetwarzanie danych w formie wizerunku i ich publikację. Pełnoletni uczniowie muszą taką zgodę wyrazić samodzielnie.

Zdjęcia z wizerunkiem czy bez?

Nauczyciel jest administratorem danych osobowych ucznia, co do których samodzielnie decyduje o sposobie i celu przetwarzania, tj. wykonuje zdjęcia uczniom prywatnym telefonem, bez wyraźnego polecenia szkoły, bądź publikuje zdjęcia uczniów na prywatnych profilach społecznościowych. Dlatego należy tego bezwzględnie unikać.

Nie każdy wizerunek to dane osobowe. Jeżeli osoba na zdjęciu jest możliwa do zidentyfikowania, wówczas możemy mówić o danych osobowych. Na wizerunek składają się nie tylko rysy twarzy, ale również wszelkie cechy fizyczne. Wizerunek to zespół cech zewnętrznych człowieka, które są na tyle charakterystyczne, że pozwolą zidentyfikować konkretną osobę. UODO zaleca maksymalne ograniczenie publikacji zdjęć w mediach społecznościowych. Jeżeli już takie zdjęcia mają być umieszczane w mediach społecznościowych, powinny to być zdjęcia, na których nie można rozpoznać poszczególnych osób, widoczne są tylko sylwetki czy zarysy postaci.

Bezwzględnie należy również unikać publikowania zdjęć dzieci trzymających w rękach, świadectwa, dyplomy czy nagrody, które zawierają dane osobowe dzieci.

Udostępnianiem wizerunku będzie:

- publikowanie zdjęć i nagrań w internecie (strona WWW szkoły, media społecznościowe szkoły),
- udostępnianie zdjęć z uroczystości organowi prowadzącemu,
- wywieszanie wizerunków uczniów na terenie szkoły (np. tabla szkoły),
- udostępnianie zdjęć klasowych rodzicom uczniów poprzez dostępy do wirtualnych galerii zdjęć,
- wydawanie broszur informacyjnych, materiałów promocyjnych, plakatów zapraszających na wydarzenia.
Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Wskazówki dla przedsiębiorcy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.