Gazeta Podatkowa
nr 68 (1005) z dnia 26.08.2013
https:gofin.pl

wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.
www.gofin.pl   sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Aktualizowanie danych przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności

Jestem osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Wymieniłam dowód osobisty oraz zmieniłam rachunek bankowy. Czy o dokonanych zmianach powinnam poinformować urząd skarbowy? Jeżeli tak, to na jakim (jakich) formularzu należy tego dokonać?

Osoby, których identyfikatorem podatkowym jest numer PESEL, nie muszą zawiadamiać urzędu skarbowego o zmianie dowodu osobistego. Taka informacja pozyskiwana jest z rejestru PESEL. W ten sposób są przekazywane, a w przypadku zmiany - aktualizowane, takie dane ewidencyjne, jak: nazwisko, imiona, imiona rodziców, data i miejsce urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, obywatelstwo, adres miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, rodzaj i numer dowodu osobistego, numer PESEL. Informacje te są gromadzone w Centralnym Rejestrze Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników (zintegrowanej w skali kraju ewidencji podatników).

Samodzielnie podatnicy informują urząd skarbowy jedynie o adresie zamieszkania innym niż adres zameldowania, rachunku bankowym, e-mail i numerze telefonu. Aktualny adres zamieszkania trzeba zgłosić obowiązkowo. Można go podać w składanej deklaracji, zeznaniu albo innym dokumencie związanym z wykonywaniem obowiązku podatkowego. Podatnicy, którzy chcą tego dokonać wcześniej, mogą złożyć zgłoszenie aktualizacyjne na formularzu ZAP-3.

Jak już wspomniano, podatnicy samodzielnie informują urząd m.in. o rachunku bankowym. W przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, podanie tej informacji nie jest jednak obowiązkowe. Dane o rachunku bankowym są niezbędne wówczas, gdy osoby te chcą otrzymywać na nie zwroty nadpłat podatku. Przy czym nie jest to obligatoryjna forma zwrotu nadpłat. Może on bowiem nastąpić w formie: przelewu, przekazu pocztowego lub gotówki w kasie. Przy czym nadpłaty, których wysokość nie przekracza obecnie 8,80 zł, a podatnik wystąpi o ich zwrot, wypłacane są wyłącznie w kasie.

Zwrot nadpłaty podatku przelewem jest możliwy pod warunkiem zgłoszenia w urzędzie skarbowym, na formularzu ZAP-3, numeru osobistego rachunku bankowego. Przy czym podaje się w nim tylko takie konto, którego jest się właścicielem lub współwłaścicielem.

Trzeba zwrócić uwagę, że podatnik, który zgłasza zmianę swojego rachunku bankowego, nie musi składać dwóch formularzy: jednego zawiadamiającego o zlikwidowaniu poprzedniego konta, a drugiego z danymi nowego. Wystarczy jedno zgłoszenie - z danymi nowego rachunku bankowego. Uznaje się to za aktualizację stanu poprzedniego.

Należy dodać, że formularz ZAP-3 można przesłać przez internet za pośrednictwem systemu e-Deklaracje.

PESEL to identyfikator podatkowy osoby fizycznej, która spełnia łącznie następujące warunki:

jest objęta rejestrem PESEL,
nie prowadzi działalności gospodarczej,
nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT,
nie jest płatnikiem podatków,
nie jest płatnikiem składek ZUS.