Na ostatni dzień 2012 r. przeprowadziliśmy inwentaryzację aktywów i pasywów. W jakim terminie należy dokonać rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych ujawnionych podczas tej inwentaryzacji i w księgach którego roku należy dokonać tego rozliczenia?
Jednostki, które prowadzą księgi rachunkowe zgodnie z ustawą o rachunkowości, powinny przeprowadzić inwentaryzację na ostatni dzień każdego roku obrotowego (art. 26 ust. 1 ustawy o rachunkowości). W sytuacji gdy w jednostce rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym inwentaryzację należało przeprowadzić na 31 grudnia 2012 r.
Termin i częstotliwość inwentaryzacji, określone w art. 26 ust. 1 ustawy rachunkowości, uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację składników aktywów - z wyłączeniem aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, produktów w toku produkcji oraz materiałów, towarów i produktów gotowych, określonych w art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości - rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15 dnia następnego roku (art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości).
Jednostki, których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, miały zatem czas do 15 stycznia 2013 r. na zakończenie inwentaryzacji za 2012 r. Różnice z inwentaryzacji dotyczącej 2012 r. powinny zostać rozliczone w księgach 2012 r. i wpływać na wynik finansowy tego właśnie roku. Przy czym faktycznych czynności rozliczeniowych dokonuje się nie później niż do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdania finansowego za ten rok. Naszym zdaniem wyjaśnienia i rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych należy dokonać przed zamknięciem ksiąg rachunkowych za 2012 r., nie później niż do 26 marca 2013 r. |
Jak wynika bowiem z przepisów ustawy o rachunkowości, przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji wymagają odpowiedniego udokumentowania i powiązania z zapisami ksiąg rachunkowych (art. 27 ust. 1 tej ustawy). Ponadto ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych podlegają wyjaśnieniu i rozliczeniu w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji (art. 27 ust. 2 ustawy o rachunkowości).
Ustalając ostateczny termin wyjaśnienia i rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych za rok 2012 należy także uwzględnić art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy o rachunkowości, który stanowi, iż księgi rachunkowe uznaje się za prowadzone bieżąco, jeżeli zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej są sporządzane za rok obrotowy - nie później niż do 85 dnia po dniu bilansowym. Można zatem stwierdzić, iż rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych za 2012 r. wskazane jest dokonać w terminie do 26 marca 2013 r.
Na jakim koncie ująć różnice inwentaryzacyjne do czasu wyjaśnienia przyczyn ich powstania?
Wszystkie różnice inwentaryzacyjne do czasu wyjaśnienia przyczyn ich powstania i zatwierdzenia przez kierownika jednostki sposobu ich ostatecznego rozliczenia ujmuje się na koncie 24-1 "Rozliczenie niedoborów i nadwyżek", osobno ujmując niedobory i nadwyżki w ewidencji analitycznej do tego konta.
Ujawnienie niedoboru księguje się:
- Wn konto 24-1/0 "Rozliczenie niedoborów", - Ma odpowiednie konto składnika majątku. |
Natomiast ujawnione nadwyżki wprowadza się do ksiąg, zapisem:
- Wn odpowiednie konto składnika majątku, - Ma konto 24-1/1 "Rozliczenie nadwyżek". |
Należy przy tym pamiętać, iż na koniec roku obrotowego konto 24-1 "Rozliczenie niedoborów i nadwyżek" nie powinno wykazywać salda, ponieważ różnice inwentaryzacyjne należy rozliczyć razem z zamknięciem ksiąg za dany rok.
Przyczyny powstania różnic inwentaryzacyjnych określa komisja inwentaryzacyjna w protokole inwentaryzacyjnym. Ustalenie i sposób ich rozliczenia powinien być ujęty w protokole weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych, zatwierdzonym przez kierownika jednostki. Dokument ten jest podstawą rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych.
Zwracamy uwagę, iż przykładowe wzory dokumentów inwentaryzacyjnych są dostępne na stronie internetowej naszego wydawnictwa: www.druki.gofin.pl w zakładce "Rachunkowość".
Jak wycenić ujawnione podczas inwentaryzacji nadwyżki i niedobory?
Do wyceny, rozliczenia i ustalenia różnic inwentaryzacyjnych przyjmuje się ceny poszczególnych składników majątku stosowane przy ich ewidencji księgowej.
Ujawnione niedobory | Ujawnione nadwyżki | ||||||||||
|
|
Należy pamiętać, że jeśli ewidencja zapasów w jednostce prowadzona jest w cenach różniących się od ceny zakupu (nabycia) lub kosztu wytworzenia, to równocześnie do zaksięgowanego niedoboru lub nadwyżki trzeba zaksięgować odchylenia debetowe lub kredytowe od cen ewidencyjnych tych składników, zapisem:
1) w przypadku niedoboru: |
- Wn/Ma konto 34 "Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów i towarów" lub 62 "Odchylenia od cen ewidencyjnych produktów", - Ma/Wn konto 24-1/0 "Rozliczenie niedoborów", |
2) w przypadku nadwyżki: |
- Wn/Ma konto 24-1/1 "Rozliczenie nadwyżek", - Ma/Wn konto 34 "Odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów i towarów" lub 62 "Odchylenia od cen ewidencyjnych produktów". |
W jaki sposób rozlicza się niedobory i nadwyżki inwentaryzacyjne?
Decyzję, o tym w jaki sposób nastąpi rozliczenie powstałych różnic inwentaryzacyjnych oraz o odpowiednim ich ujęciu w zależności od przyczyny oraz charakteru każdej różnicy podejmuje kierownik jednostki. Swoje decyzje opiera na przedstawionych przez komisję inwentaryzacyjną wynikach inwentaryzacji i opisanych przyczynach powstania różnic.
Ewidencję różnic inwentaryzacyjnych po zatwierdzeniu sposobu ich ujęcia przez kierownika jednostki przedstawiono w tabeli.
Treść operacji | Konto | |||
Wn | Ma | |||
|
76-1 "Pozostałe koszty operacyjne" | 24-1/0 "Rozliczenie niedoborów" | ||
|
77-1 "Straty nadzwyczajne" | 24-1/0 "Rozliczenie niedoborów" | ||
|
23-4 "Pozostałe rozrachunki z pracownikami" | 24-1/0 "Rozliczenie niedoborów" | ||
|
24-6 "Należności dochodzone na drodze sądowej" | 24-1/0 "Rozliczenie niedoborów" | ||
|
40 "Koszty według rodzajów" lub zespół 5 lub konto 70-1 "Koszt sprzedanych produktów", 73-1 "Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)" | 24-1/0 "Rozliczenie niedoborów" | ||
|
24-1/1 "Rozliczenie nadwyżek" | 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne" | ||
|
24-1/1 "Rozliczenie nadwyżek" | 40 "Koszty według rodzajów" lub zespół 5 lub konto 70-1 "Koszt sprzedanych produktów", 73-1 "Wartość sprzedanych towarów w cenach zakupu (nabycia)" | ||
|
24-1/1 "Rozliczenie nadwyżek" | 24-1/0 "Rozliczenie niedoboru" |
Przykład
Niedobór środka trwałego uznany za niezawiniony
I. Założenia:
1. W toku inwentaryzacji stwierdzono niedobór środka trwałego o wartości początkowej: 4.240 zł i dotychczasowym umorzeniu: 3.830 zł.
2. Niedobór ten uznany został przez kierownika jednostki za powstały z przyczyn niezawinionych przez osobę odpowiedzialną.
II. Dekretacja:
Opis operacji | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. PK - ujawniony podczas inwentaryzacji niedobór środka trwałego: | |||
a) wyksięgowanie dotychczasowego umorzenia środka trwałego | |
07-1 | 01 |
b) wartość nieumorzona: 4.240 zł - 3.830 zł = | 410 zł | |
01 |
2. PK - rozliczenie niedoboru | 410 zł | 76-1 | |
III. Księgowania:
Przykład
Niedobór wyrobów gotowych uznany za zawiniony
I. Założenia:
1. Podczas przeprowadzonej w jednostce inwentaryzacji stwierdzono niedobór wyrobów gotowych o wartości według kosztu wytworzenia: 850 zł.
2. Na podstawie wyników postępowania wyjaśniającego oraz ustaleń komisji inwentaryzacyjnej kierownik jednostki uznał niedobór za zawiniony i obciążył jego wartością (po koszcie wytworzenia) osobę materialnie odpowiedzialną. Pracownik wyraził na piśmie zgodę na zwrot równowartości niedoboru.
3. Ewidencja wyrobów gotowych prowadzona jest według stałych cen ewidencyjnych. Wartość stwierdzonego niedoboru w cenie ewidencyjnej wynosi: 900 zł.
4. Ewidencję kosztów jednostka prowadzi na kontach zespołu 4 i 5, a rachunek zysków i strat sporządza w wariancie kalkulacyjnym.
II. Dekretacja:
Opis operacji | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. PK - ujawniony podczas inwentaryzacji niedobór wyrobów gotowych: | |||
a) wyksięgowanie wyrobu gotowego, którego niedobór stwierdzono (według wartości w cenie ewidencyjnej) |
|
60-0 | |
b) wyksięgowanie odchyleń | 50 zł | 62-0 | |
c) wartość niedoboru według kosztu wytworzenia | 850 zł | |
|
2. PK - rozliczenie niedoboru (obciążenie osoby materialnie odpowiedzialnej wartością niedoboru według kosztu wytworzenia) | 850 zł |
23-4 |
|
III. Księgowania:
Uwaga: W przypadku gdy obciążenie pracownika następuje na poziomie wyższym niż koszt wytworzenia produktu, którego niedobór stwierdzono, kwotę dodatkowego roszczenia przewyższającego ten koszt odnosi się na konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".
Przykład
Nadwyżka towarów
I. Założenia:
Podczas inwentaryzacji towarów przeprowadzonej na 31 grudnia 2012 r. stwierdzono nadwyżkę towaru na kwotę: 130 zł (według cen nabycia). W wyniku postępowania wyjaśniającego ustalono, iż nadwyżka spowodowana była błędami przy ewidencji rozchodów towarów.
II. Dekretacja:
Opis operacji | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. PK - ujawnienie nadwyżki towaru | 130 zł | 33 | |
2. PK - rozliczenie nadwyżki towaru | 130 zł | |
73-1 |
III. Księgowania:
W czasie spisu z natury przeprowadzonego na 31 grudnia 2012 r. ujawniono niedobór środka trwałego, którego wartość początkowa została w całości zamortyzowana. Czy w tej sytuacji, oprócz wyksięgowania wartości początkowej i dotychczasowego umorzenia tego środka trwałego, należy dokonać innych księgowań?
Stwierdzenie niedoboru środka trwałego podczas spisu z natury (w tym przypadku środka trwałego w 100% zamortyzowanego), spowoduje następujące zapisy księgowe:
1) wyksięgowanie wartości początkowej: Wn konto 24-1/0, Ma konto 01 oraz
2) wyksięgowanie dotychczasowych odpisów umorzeniowych: Wn konto 07-1, Ma konto 24-1/0.
W sytuacji gdy całkowicie umorzony środek trwały stanowi niedobór niezawiniony, to oprócz wyksięgowania wartości początkowej i dotychczasowego umorzenia tego składnika majątku nie dokonuje się żadnych innych księgowań.
Jeśli niedobór środka trwałego całkowicie umorzonego uznany zostanie za zawiniony i kierownik jednostki podejmie decyzję o obciążeniu osoby materialnie odpowiedzialnej, np. wartością rynkową (godziwą) tego składnika, to oprócz wyksięgowania go z ewidencji bilansowej (wraz z wyksięgowaniem jego umorzenia) konieczne będzie zaksięgowanie kwoty roszczenia wobec pracownika. |
Wartość takiego roszczenia wskazane jest - naszym zdaniem - odnieść na dobro pozostałych przychodów operacyjnych, zapisem:
- Wn konto 23-4 "Rozrachunki z pracownikami", - Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne". |
Nierozliczone na dzień bilansowy roszczenie (saldo Wn konta 23-4) podlega ujęciu w aktywach bilansu w pozycji B.II.2 lit. c) "Inne należności krótkoterminowe od pozostałych jednostek".
Kiedy można kompensować niedobory z nadwyżkami? Jak zaksięgować taką kompensatę?
Zasady dokonywania kompensat różnic inwentaryzacyjnych, które warto stosować w praktyce 1. Kompensować można ze sobą jedynie różnice inwentaryzacyjne dotyczące rzeczowych składników majątku obrotowego. 2. Kompensacie z nadwyżkami mogą podlegać tylko niedobory uznane za niezawinione, tzn. powstałe z przyczyn wykluczających odpowiedzialność materialną osoby lub osób, którym je powierzono. 3. Niedobry można kompensować z nadwyżkami, jeśli spełnione są równocześnie trzy warunki: a) zostały stwierdzone w ramach jednego (tego samego) spisu z natury, b) dotyczą tej samej osoby materialnie odpowiedzialnej lub jednego zespołu pracowników, którzy przyjęli wspólną odpowiedzialność materialną za powierzone mienie, c) zostały stwierdzone w podobnych składnikach majątku (asortymentach) lub dotyczą składników majątku w podobnych opakowaniach. 4. Przy dokonywaniu kompensaty przyjmuje się zasadę niższej ceny i mniejszej ilości. Polega to na tym, że ilość i wartość niedoborów i nadwyżek podlegających kompensacie ustala się, przyjmując za podstawę mniejszą ilość niedoboru lub nadwyżki i niższą cenę składników majątku wykazujących różnice inwentaryzacyjne. |
Ewidencja księgowa kompensaty niedoborów z nadwyżkami przebiega zapisem:
- Wn konto 24-1/1 "Rozliczenie nadwyżek", - Ma konto 24-1/0 "Rozliczenie niedoborów". |
Po kompensacie sprawdza się czy pozostałe niedobory ilościowe mieszczą się w granicach norm. Ewentualne różnice pozostałe po kompensacie i odliczeniu ubytków naturalnych rozlicza się według ogólnych zasad, w zależności od przyczyny ich powstania.
Sposób rozliczenia kompensaty w księgach rachunkowych przestawiono na przykładzie liczbowym.
Przykład
I. Założenia:
1. Jednostka prowadzi ewidencję ilościowo-wartościową materiałów według cen zakupu.
2. W wyniku inwentaryzacji w drodze spisu z natury stwierdzono:
a) nadwyżkę materiału "A": 25 szt. × 9 zł/szt. = 225 zł,
b) niedobór materiału "B": 21 szt. × 8 zł/szt. = 168 zł.
3. Dokonano kompensaty niedoboru materiału "B" z nadwyżką materiału "A" zgodnie z zasadą mniejsza ilość i niższa cena, tj.: 21 szt. × 8 zł/szt. = 168 zł.
4. Pozostałą po kompensacie nadwyżkę materiału "A": 225 zł - 168 zł = 57 zł odniesiono na dobro pozostałych przychodów operacyjnych.
II. Dekretacja:
Opis operacji | Kwota | Konto | |
Wn | Ma | ||
1. PK - nadwyżka materiału "A" | 225 zł | 31 | 24-1/1 |
2. PK - niedobór materiału "B" | 168 zł | |
31 |
3. PK - kompensata niedoborów z nadwyżkami | 168 zł | 24-1/1 | |
4. PK - rozliczenie rzeczywistej nadwyżki pozostałej po kompensacie | 57 zł | 24-1/1 | 76-0 |
III. Księgowania: