Pracownik nie ma jeszcze ustalonego kapitału początkowego. Czy zakład pracy powinien złożyć w jego imieniu wniosek o ustalenie tego kapitału wraz z dodatkową dokumentacją potwierdzającą wysokość zarobków?
Nie. Kapitał początkowy ustalany jest dla ubezpieczonych urodzonych po 31 grudnia 1948 r., którzy przed 1 stycznia 1999 r. opłacali składki na ubezpieczenie społeczne lub za których składki opłacali płatnicy składek. Tak stanowi art. 173 ust. 1 ustawy emerytalnej. Kapitał początkowy jest częścią emerytury ustalanej na nowych zasadach. Jego wartość obliczana jest na podstawie udokumentowanego stażu pracy oraz wysokości osiągniętych wynagrodzeń za okres całej aktywności zawodowej przypadającej do 31 grudnia 1998 r.
Ważne: Kapitał początkowy ustala ZUS po złożeniu wniosku przez osobę zainteresowaną. |
Stosowny wniosek o ustalenie kapitału początkowego składa osoba zainteresowana w dowolnym czasie, jednak nie później niż wraz z wnioskiem o emeryturę. Jeśli więc ubezpieczony ubiega się o emeryturę, a dotychczas nie ma ustalonego kapitału początkowego, nie musi składać dodatkowego wniosku. Na podstawie wniosku o emeryturę ZUS jednocześnie obliczy wysokość kapitału początkowego.
Natomiast, jeśli pracownik nie ubiega się jeszcze o emeryturę, to w celu ustalenia wysokości kapitału początkowego powinien złożyć:
W przypadku braku dokumentów potwierdzających zatrudnienie lub wysokość osiąganego wynagrodzenia do wniosku można dołączyć legitymację ubezpieczeniową zawierającą odpowiednie wpisy o zatrudnieniu i wynagrodzeniu.
Ważne: Do wniosku o ustalenie kapitału początkowego dołącza się dokumenty w oryginale albo ich odpisy poświadczone przez notariusza. |
Po ustaleniu wysokości kapitału początkowego oryginały dokumentów, oprócz zaświadczeń potwierdzających wysokości wynagrodzenia, przychodu, dochodu i uposażenia przyjmowanych do ustalenia podstawy wymiaru świadczeń, ZUS zwróci na wskazany adres do korespondencji. Do wniosku nie należy załączać dokumentów, które już były złożone w ZUS wraz z wnioskiem np. o świadczenie przedemerytalne czy rentę z tytułu niezdolności do pracy.
Do wniosku można dołączyć kserokopię książeczki wojskowej, dyplomu ukończenia szkoły wyższej, wyciągi aktów urodzenia dzieci lub inne akty wystawione przez urzędy stanu cywilnego albo kserokopie danych z "książeczkowego" dowodu osobistego. Powinny one być poświadczone przez pracodawcę lub pracownika ZUS.
Zwracamy uwagę! Formularze niezbędne do złożenia wniosku o ustalenie kapitału początkowego dostępne są w każdej terenowej jednostce ZUS oraz na stronie internetowej www.zus.pl, a także w naszym serwisie www.druki.gofin.pl.
|