Muszę przedłożyć firmie leasingowej zaświadczenie z urzędu skarbowego o braku zaległości podatkowych. Czy wniosek o wydanie takiego zaświadczenia można złożyć przez internet?
TAK. Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach można złożyć przez internet.
Zaświadczenie potwierdza stan faktyczny lub prawny istniejący w dniu jego wydania.
Urząd skarbowy wydaje zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach na żądanie podatnika, który może działać przez pełnomocnika. Wniosek można przesłać przez internet za pośrednictwem serwisu Biznes.gov.pl. Potrzebny jest do tego kwalifikowany podpis elektroniczny lub profil zaufany. Do wniosku składanego on-line można dołączyć potwierdzenie przelewu albo kopię dowodu uiszczenia opłaty skarbowej (skan lub zdjęcie).
Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach wynosi 21 zł (od każdego egzemplarza). Opłaty skarbowej nie wpłaca się do urzędu skarbowego, lecz uiszcza na rzecz prezydenta miasta właściwego ze względu na siedzibę urzędu skarbowego mającego wydać zaświadczenie. Wymaganą kwotę można uregulować w kasie urzędu miasta lub przelać na rachunek bankowy (poszczególne urzędy miast podają numer konta na swojej stronie internetowej). W wielu miejscowościach istnieje możliwość dokonania płatności za pośrednictwem inkasenta. Inkasem zajmują się osoby i podmioty wyznaczone przez radę miejską.
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach powinno być wydane w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Urząd skarbowy porównuje treść żądania zawartego we wniosku z informacjami wynikającymi z prowadzonych przez niego ewidencji i rejestrów, a także z innych baz danych. Sprawdza ponadto, czy w stosunku do wnioskodawcy nie toczy się postępowanie mające na celu ustalenie lub określenie wysokości jego zobowiązań podatkowych (chodzi o postępowanie pierwszoinstancyjne). Jeżeli jest ono prowadzone, a zgromadzony materiał dowodowy pozwala na zamknięcie sprawy, powinna być niezwłocznie wydana decyzja ustalająca lub określająca wysokość zobowiązań podatkowych, w celu wykazania ich w zaświadczeniu. W przypadku gdy doręczenie podatnikowi decyzji kończącej postępowanie podatkowe jest niemożliwe przed upływem terminu wydania zaświadczenia, wystawia się zaświadczenie zawierające informację o prowadzonym postępowaniu lub jego zakończeniu.
Zaświadczenie można otrzymać w formie dokumentu elektronicznego, pocztą, a także odebrać osobiście lub przez pełnomocnika.
|