Prowadzę hurtownię spożywczą, w której sprzedaję m.in. napoje. Opracowuję regulamin promocji dla naszych kontrahentów. Ma w nim znaleźć się zapis, zgodnie z którym kontrahenci po osiągnięciu określonego poziomu obrotów bądź dokonaniu zakupu określonej liczby sztuk napojów otrzymają napoje gratisowe (np. 10 plus 1 sztuka gratis). Czy od napojów przekazanych w ramach działań reklamowo-promocyjnych trzeba będzie odprowadzać podatek cukrowy?
Od 1 stycznia 2021 r. obowiązują regulacje, zgodnie z którymi podmioty wprowadzające na rynek krajowy słodkie napoje zobowiązane są do odprowadzania opłaty od środków spożywczych (tzw. opłata cukrowa lub podatek cukrowy). Opłata od środków spożywczych nakładana jest na napoje z dodatkiem:
Powstanie zobowiązania w zakresie odprowadzania opłaty jest ściśle powiązane ze zdarzeniem wprowadzenia napojów na rynek krajowy. W myśl przepisów znowelizowanej ustawy o zdrowiu publicznym przez wprowadzenie napojów na rynek krajowy rozumie się sprzedaż do pierwszego punktu, w którym jest prowadzona sprzedaż detaliczna, sprzedaż podmiotowi prowadzącemu jednocześnie sprzedaż hurtową i detaliczną oraz sprzedaż detaliczna napojów przez producenta, zamawiającego (przy produkcji kontraktowej) oraz importera. Wobec tego w omawianej sytuacji hurtownia może być zobowiązana do naliczenia i zapłaty opłaty cukrowej.
Zatem w przypadku, o którym mowa, należałoby ustalić, czy w trakcie nieodpłatnych wydań napojów będzie dochodzić do sprzedaży, od której zaistnienia ustawodawca uzależnił powstanie obowiązku naliczenia opłaty cukrowej. Przepisy regulujące kwestie opodatkowania podatkiem cukrowym nie definiują wprost pojęcia sprzedaży. Definicja "sprzedaży" wyjaśniona została m.in. w Kodeksie cywilnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740). Odnosi się ona do umowy sprzedaży, na podstawie której sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu ją, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Zatem zapłata ceny jest nieodłącznym elementem umowy sprzedaży. Można by uznać, że w omawianym przypadku będą zachodzić te przesłanki, bowiem kontrahent, aby coś uzyskać, będzie musiał uprzednio dokonać zakupów. Co istotne, ustawa o zdrowiu publicznym nie zawiera również wyjaśnienia pojęcia "nieodpłatnego wydania".
Kwestia, o którą pyta Czytelnik, była przedmiotem interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 29 czerwca 2021 r. przez Dyrektora KIS, nr 0111-KDSB1-1.4019.125.2021.2.MF. Stwierdził on, że w przypadku nieodpłatnych wydań napojów, które uzależnione jest od spełnienia przez kontrahenta określonych warunków, nie można mówić o nieodpłatnym wydaniu napojów. Bowiem to pierwotne nabycie określonej ilości napojów lub osiągnięcie wymaganego poziomu obrotów, zgodnie z łączącą strony umową, będzie warunkować wydanie określonej ilości tego samego rodzaju towaru. Zatem będzie zachodzić zależność pomiędzy wydaniem napojów a oczekiwaniem określonego działania zakupowego kontrahenta na rzecz, którego to wydanie nastąpi. W opinii Dyrektora KIS takie przekazanie towarów wykazuje związek z konkretną sprzedażą w określonym czasie zgodnie z umową, przy czym skutek jest taki, że nabywca otrzymuje więcej towarów za tę samą cenę, a więc zmniejsza się cena jednostkowa napoju.
Mając to na uwadze, należy stwierdzić, że w przypadku Czytelnika nie będziemy mieli do czynienia z nieodpłatnym wydaniem, ale z obniżeniem ceny jednostkowej towaru, który będzie podlegał obowiązkowi w zakresie opłaty cukrowej.
|