Rezolucja Parlamentu Europejskiego w sprawie funkcjonowania i stosowania nabytych praw osób podróżujących drogą lotniczą wzywa Komisję Europejską do zmiany przepisów. Całkowicie mają być zniesione dyskryminacyjne ceny biletów oraz dodatkowe opłaty za rezerwację biletów on-line. Pasażerowie będą mogli bezpłatnie anulować lub zmienić rezerwację. Dla osób niepełnosprawnych zostanie ułatwiona odprawa na lotnisku.
Przejrzyste ceny biletów lotniczych
Unijne przepisy określają zasady publikowania taryf przez przewoźników lotniczych, które mają ułatwić porównywanie cen połączeń lotniczych przed planowaną podróżą. Wszystko sprowadza się do tego, by zamieszczona w reklamie cena za bilet była faktyczną ceną, jaką ma zapłacić pasażer. Cena biletu lotniczego wskazana przez przewoźnika powinna zawierać podatki i dodatkowe opłaty (prowizje i opłaty lotniskowe). Informacja o wszelkich dodatkowych opłatach powinna być podana w wyraźny i jednoznaczny sposób na początku każdego procesu rezerwacji. Ponadto opłaty opcjonalne za usługi dodatkowe, takie jak zarejestrowanie dodatkowej sztuki bagażu, muszą być przedstawione w sposób jasny, przejrzysty i niepozostawiający wątpliwości od samego początku rezerwacji, a akceptacja tych dodatkowych opłat musi zostać przez klienta wyraźnie wyrażona. Tak stanowią przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 1008/2008/WE w sprawie wspólnych zasad w zakresie wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty.
Niestety, w rzeczywistości nie zawsze jest tak, że reklamowana cena biletu lotniczego jest tą ostateczną. Zdarza się też, że przewoźnicy prywatni stosują nieuczciwe praktyki handlowe polegające na: pobieraniu dodatkowych opłat od podróżnych za rezerwowanie biletów on-line, różnej polityce cenowej biletów w zależności od kraju rezydencji pasażera. Dlatego rezolucja przyjęta 29 marca br. przez Parlament Europejski wzywa Komisję Europejską do zapewnienia skutecznego wdrożenia i egzekwowania obowiązujących przepisów dotyczących przejrzystości cen i nieuczciwych praktyk handlowych. Z kolei linie lotnicze wzywa do tego, by w odniesieniu do różnych środków płatniczych, a zwłaszcza płatności dokonywanych za pomocą karty kredytowej, pobierały opłatę wyłącznie za rzeczywisty koszt świadczenia usługi, zgodnie z dyrektywą w sprawie praw konsumentów.
Anulowanie lub zmiana rezerwacji
Rezolucja zakłada pewne uproszczenia przy anulowaniu lub zmianie rezerwacji. W świetle jej zapisów pasażerowie powinni mieć prawo do korekty informacji zawartych w rezerwacji w sposób bezpłatny i wycofania się z niej w ciągu 2 godzin od dokonania początkowej rezerwacji przez Internet. Ponadto pasażerowie powinni mieć dostęp do pełnej informacji na temat swoich danych w lotniczej bazie informacji (Passenger Name Record - PNR) oraz mieć pełną wiedzę na temat tego, do jakich celów dane te są używane i komu się je udostępnia.
Ułatwienia dla niepełnosprawnych
Na gruncie prawa unijnego, prawa osób niepełnosprawnych w transporcie lotniczym określa rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 1107/2006/WE. Przepisy tego rozporządzenia stanowią, że osoby niepełnosprawne oraz osoby o ograniczonej sprawności ruchowej powinny mieć dostęp do przewozu i nie powinno się im odmawiać tego prawa tylko dlatego, że są niepełnosprawne. Wyjątkiem są sytuacje uzasadnione względami bezpieczeństwa i określone przepisami prawa. Przed przyjęciem rezerwacji osób niepełnosprawnych lub osób o ograniczonej sprawności ruchowej, przewoźnicy lotniczy, ich przedstawiciele oraz organizatorzy wycieczek powinni dołożyć wszelkich należytych starań w celu sprawdzenia, czy istnieje jakikolwiek powód uzasadniony względami bezpieczeństwa, który uniemożliwiałby przyjęcie takich osób na pokład na dany lot. Ponadto w świetle rozporządzenia 1107/2006/WE osoby niepełnosprawne oraz osoby o ograniczonej zdolności ruchowej nie ponoszą opłat za udzieloną im pomoc na terenie portów lotniczych i w trakcie przelotu.
Rezolucja Parlamentu Europejskiego zakłada jeszcze większe uproszczenia w podróżowaniu. Mianowicie dla osób niepełnosprawnych bądź mających problemy z poruszaniem ma być ułatwiona odprawa na lotnisku z naciskiem na prawo do korzystania z własnego wózka inwalidzkiego do momentu wejścia na pokład samolotu. Rezolucja wzywa też do zaprzestania dyskryminacyjnych praktyk niektórych przewoźników lotniczych, polegających na zobowiązaniu pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej do podpisywania przed wejściem na pokład samolotu oświadczenia zwalniającego danego przewoźnika z odpowiedzialności za szkody powstałe na sprzęcie służącym takim osobom do poruszania się.
Pasażer będzie miał 2 godziny na bezpłatną rezygnację z rezerwacji biletu dokonanej przez Internet.
Parlament Europejski wskazuje też, że niemowlęta i małe dzieci do 2 lat podróżujące z osobami dorosłymi mogą być traktowane jako osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. Z tego względu przewoźnicy powinni ułatwiać rodzicom wejście z wózkiem na pokład samolotu. Rezolucja wzywa także do tego, by foteliki dla dzieci były dostępne na pokładzie, co obecnie powszechnie nie jest przestrzegane.
Standardowy formularz skargi
W przypadku jakichkolwiek zakłóceń na lotnisku, np. opóźnienia lotu, zdaniem Parlamentu Europejskiego pasażerowie powinni mieć możliwość kierowania skarg na piśmie w sposób natychmiastowy, prosty i dostępny, bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Formularz takiej skargi ma być opracowany przez Komisję Europejską we wszystkich językach urzędowych Unii i udostępniany pasażerom w przypadku jakichkolwiek problemów podczas podróży. Skargę będzie można złożyć na lotnisku, w samolocie lub przez Internet.
|