Projekt w zakresie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ma być skierowany do osób niepełnosprawnych. W jego zakresie ma być zakupiony samochód, który przyczyni się do realizacji celu projektu. Czy raty z tytułu umowy leasingowej będą kwalifikowały się do wsparcia?
Raty z tytułu umowy leasingowej pojazdu mogą być przewidziane w budżecie projektu z PO KL jako kwalifikowalne, o ile zakup samochodu będzie niezbędny do realizacji projektu, czyli będzie miał bezpośredni związek z jego celami. Nie wynika to z przepisów prawa europejskiego, które zakładają, że zasady kwalifikowalności wydatków ustanawia się na poziomie krajowym, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w rozporządzeniach szczególnych dotyczących poszczególnych funduszy. Biorąc pod uwagę fakt, że rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady 1081/2006/WE w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego nie precyzuje zasad kwalifikowalności wydatków ponoszonych w ramach umów leasingowych, należy się odnieść do uregulowań na gruncie krajowym. Mowa tu o Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach PO KL, wydanych na podstawie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. nr 84, poz. 712 ze zm.).
W świetle powołanych wytycznych kosztem kwalifikowalnym jest część raty leasingowej dotycząca spłaty kapitału leasingowanych aktywów. Przy czym wydatki związane z umową leasingu, a w szczególności marża finansującego, odsetki od refinansowania wydatków, opłaty ubezpieczeniowe stanowią koszty niekwalifikowalne (ponosi je beneficjent). VAT naliczany przy racie leasingowej można uznać za kwalifikowalny, o ile nie podlega odliczeniu przez beneficjenta.
Refundacja wydatków faktycznie poniesionych w przypadku zastosowania leasingu w projekcie z PO KL może zostać skierowana wyłącznie na rzecz leasigobiorcy, czyli beneficjenta leasingującego dane dobro. Nie ma więc możliwości refundacji wydatków na rzecz leasingodawcy jak ma to miejsce w niektórych projektach inwestycyjnych współfinansowanych z EFRR.
Raty leasingu (finansowego i zwrotnego) pojazdów mogą być objęte jedynie cross-financingiem.
Do dofinansowania kwalifikują się wyłącznie raty związane z leasingiem operacyjnym w przypadku, gdy będą przewidziane w budżecie projektu poza cross‑financingiem (wydatki inwestycyjne w projekcie PO KL).
|