Jesteśmy spółką z o.o., w której zarząd jest wieloosobowy. Sporządzając sprawozdanie finansowe za 2021 r. chcemy skorzystać z możliwości podpisania tego sprawozdania przez jedną z osób wchodzących w skład zarządu. Pozostałe osoby złożą wymagane w ustawie o rachunkowości oświadczenia lub odmowy złożenia takich oświadczeń. Jak powinny wyglądać ww. dokumenty? Czy przepisy określają ich wzory?
Ustawa o rachunkowości nie określa wzoru oświadczenia, że sprawozdanie finansowe spełnia wymagania przewidziane w ustawie oraz wzoru odmowy złożenia takiego oświadczenia. Z przepisów tej ustawy wynika, że mogą być one sporządzone w postaci elektronicznej lub papierowej, natomiast w treści tych dokumentów należy wskazać sprawozdanie finansowe, którego dotyczą, w szczególności przez podanie daty i godziny podpisania sprawozdania finansowego przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych. |
Uproszczenia w podpisywaniu sprawozdania |
Z dniem 1 stycznia 2022 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ustawy o rachunkowości umożliwiające m.in. zastosowanie uproszczenia w podpisywaniu sprawozdań finansowych. Uproszczenie to wynika z treści art. 52 ust. 2 i 2b ustawy o rachunkowości i polega na tym, że w przypadku gdy jednostką kieruje organ wieloosobowy istnieje możliwość podpisania sprawozdania finansowego przez co najmniej jedną osobę wchodzącą w skład tego organu, przy czym konieczne jest złożenie przez pozostałe osoby wchodzące w skład tego organu oświadczeń, że sprawozdanie finansowe spełnia wymagania przewidziane w ustawie, lub odmów złożenia takich oświadczeń.
Ujednolicone przepisy prawne dostępne są w serwisie www.przepisy.gofin.pl |
Warto nadmienić, iż bez zmian pozostała podstawowa zasada dotycząca podpisywania sprawozdań finansowych, określona w art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości. W myśl tego przepisu, sprawozdanie finansowe podpisują - podając zarazem datę podpisu - osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy - wszyscy członkowie tego organu.
Uproszczone zasady podpisywania mają również zastosowanie do następujących sprawozdań:
Treść oświadczeń składanych przez członków zarządu |
Ustawa o rachunkowości nie określa wprost wzoru oświadczenia, że sprawozdanie finansowe spełnia wymagania przewidziane w tej ustawie, jak i wzoru odmowy złożenia oświadczenia. Z treści art. 52 ust. 2d ustawy o rachunkowości wynika jednie, iż ww. dokumenty mogą być sporządzone w postaci elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym albo w postaci papierowej, opatrzonej własnoręcznym podpisem.
Ponadto w treści tych dokumentów należy wskazać sprawozdanie finansowe, którego te dokumenty dotyczą, w szczególności przez podanie daty i godziny podpisania sprawozdania finansowego przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych.
Co ważne, w przypadku gdy jednostką kieruje organ wieloosobowy i jeżeli oświadczenie lub odmowa złożenia oświadczenia zostały sporządzone w postaci papierowej opatrzonej własnoręcznym podpisem, jedna z osób wchodzących w skład tego organu, podpisująca sprawozdanie finansowe, zapewnia sporządzenie elektronicznych kopii tych dokumentów (por. art. 52 ust. 2e ustawy o rachunkowości).
Przykład
I. Założenia:
Spółką z o.o. OMEGA, z siedzibą w Szczecinie przy ul. Wiosennej 65, kieruje czteroosobowy zarząd. Sprawozdanie finansowe tej spółki za 2021 r. zostało sporządzone i podpisane 29 marca 2022 r. przez Dorotę Nowak, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych. Na podstawie art. 52 ust. 2 i 2b ustawy o rachunkowości, spółka skorzystała z możliwości podpisania sprawozdania finansowego przez jednego z członków zarządu. Postanowiono, że sprawozdanie finansowe podpisze prezes zarządu - Jan Kowalski, a pozostali członkowie zarządu złożą stosowne oświadczenia. Dwóch członków zarządu, w tym Olgierd Graf, złożyło 4 kwietnia 2022 r. oświadczenia, że sprawozdanie spełnia wymagania przewidziane w ustawie o rachunkowości. Natomiast jeden członek zarządu - Roman Leszcz, odmówił złożenia takiego oświadczenia i w związku z tym, 5 kwietnia 2022 r. sporządził pisemne uzasadnienie odmowy.
II. Oświadczenie, że sprawozdanie spełnia wymagania przewidziane w ustawie o rachunkowości:
III. Odmowa złożenia oświadczenia, że sprawozdanie spełnia wymagania przewidziane w ustawie o rachunkowości, wraz z uzasadnieniem:
|