Facebook
Bilans 2024

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Rachunkowość  »  Rachunkowość budżetowa  »   Dotacja przedmiotowa a limit kosztów w samorządowym zakładzie budżetowym
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Dotacja przedmiotowa a limit kosztów w samorządowym zakładzie budżetowym

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 19 (403) z dnia 1.10.2015

Prowadzimy działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego. Nasz zakład jest czynnym podatnikiem VAT. Otrzymujemy dotację przedmiotową, która jest opodatkowana VAT. Ponoszone przez nas koszty ujmujemy w księgach w kwotach netto. Dotacja przedmiotowa dla samorządowego zakładu budżetowego nie może przekroczyć 50% kosztów. Czy limit kosztów powinniśmy ustalić w stosunku do kwoty netto dotacji (ta kwota wykazywana jest w sprawozdawczości jako przychód), czy też od kwoty otrzymanej z gminy, tj. od kwoty brutto? Jak powinna przebiegać ewidencja księgowa otrzymanej dotacji przedmiotowej w księgach rachunkowych naszego zakładu?

Możliwość przyznawania dotacji dla samorządowego zakładu budżetowego wynika z przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.). W świetle art. 126 tej ustawy, przez dotacje należy rozumieć podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostki samorządu terytorialnego (w tym z budżetu gminy) oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie ustawy o finansach publicznych, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Samorządowy zakład budżetowy może otrzymywać dotacje przedmiotowe z budżetu jednostki samorządu terytorialnego na podstawie art. 15 ustawy o finansach publicznych. Dotacje przedmiotowe mogą być przyznawane samorządowym zakładom budżetowym również na mocy przepisów art. 219 ww. ustawy. Stanowią one, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego (w tym z budżetu gminy) mogą być udzielane dotacje przedmiotowe dla samorządowych zakładów budżetowych, kalkulowane według stawek jednostkowych. Tego typu dotacje stanowią wydatki budżetu, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, przeznaczone – zgodnie z art. 130 ww. ustawy – na dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług. Celem dotacji przedmiotowej jest zaspokojenie potrzeb publicznych poprzez obniżenie ceny usługi (wyrobu) bądź zapewnienie jej bezpłatności. Jednocześnie ustawa o finansach publicznych w art. 15 ust. 6 ogranicza wysokość przyznawanej dla samorządowego zakładu budżetowego wysokości dotacji przedmiotowej do 50% kosztów jego działalności.

W celu ustalenia tego granicznego limitu należy uwzględnić przepisy art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Wynika z nich, że podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Przy czym podstawa opodatkowania nie obejmuje samego podatku od towarów i usług, co zostało określone w art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Wobec powyższego, w sytuacji gdy otrzymana dotacja przedmiotowa ma bezpośredni wpływ na cenę sprzedawanego towaru lub wykonywanej usługi, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że otrzymana dotacja to kwota brutto, czyli zawierająca VAT, stąd należny od tej dotacji podatek oblicza się tzw. metodą "w stu".

www.czasopismaksięgowych.pl
Na temat podatków w sektorze
budżetowym można przeczytać
w serwisie www.serwisbudzetowy.pl

Do wyliczenia limitu, o którym mowa w pytaniu, należy uwzględnić – naszym zdaniem – kwotę dotacji przedmiotowej pomniejszonej o kwotę należnego VAT.

Do ewidencji dotacji, w tym dotacji przedmiotowych, otrzymanych z budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz innych środków na finansowanie działalności podstawowej samorządowego zakładu budżetowego służy konto 740 "Dotacje i środki na inwestycje".

Wpływ środków pieniężnych z tytułu dotacji przedmiotowej na rachunek bankowy samorządowego zakładu budżetowego może być ujęty w księgach zakładu, zapisem:

   a) kwota brutto:
      – Wn konto 131 "Rachunek bieżący samorządowych zakładów
         budżetowych",
   b) kwota netto:
      – Ma konto 740 "Dotacje i środki na inwestycje",
   c) kwota VAT:
      – Ma konto 225 "Rozrachunki z budżetami".
Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Rachunkowość budżetowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.