Facebook
Bilans 2024

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Usługi związane z działalnością obiektów sportowych - zmiana stanowiska ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Usługi związane z działalnością obiektów sportowych - zmiana stanowiska Dyrektora KIS

Poradnik VAT nr 13 (613) z dnia 10.07.2024

załączniku nr 3 do ustawy o VAT będącym wykazem towarów i usług opodatkowanych 8% stawką VAT wskazano m.in. w poz. 55 - PKWiU 93.11.10.0 - "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Dla Prenumeratorów GOFIN

Grupowanie PKWiU 93.11.10.0 obejmuje m.in.: usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe, ujeżdżalnie, itp.

Przez obiekt sportowy rozumieć należy zwarty zespół urządzeń terenowych oraz budynków przeznaczonych do celów sportowych (www.stat.gov.pl).

Dyrektor KIS w wiążących informacjach stawkowych wyjaśnia, że grupowanie PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" obejmuje usługi polegające na udostępnianiu obiektu sportowego lub jego części (np. całości lub części hali sportowej) - osobom fizycznym lub podmiotom gospodarczym, na zasadzie wykupienia biletu wstępu (np. karnetów, biletów wstępu zakupionych przez pracodawców dla swoich pracowników) uprawniającego do korzystania z obiektu zgodnie z jego charakterem, niezależnie czy celem wstępu jest uprawianie sportu czy rekreacja.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wyniku przeprowadzenia postępowania odwoławczego stwierdził, że wiążąca informacja stawkowa z dnia 21 lutego 2024 r., nr 0112-KDSL2-2.440.385.2023.4.DS jest nieprawidłowa w zakresie dokonania klasyfikacji usługi polegającej na udostępnieniu (na podstawie umowy o świadczenie usług) kortów tenisowych o twardej nawierzchni położonych w hali tenisowej do PKWiU (2015) 68 "Usługi związane z obsługą rynku nieruchomości" oraz określenia stawki VAT w wysokości 23%.

W zmienionej wiążącej informacji stawkowej Dyrektora KIS z dnia 16 maja 2024 r., nr 0110-KSI2-2.441.15.2024.2.KTG po przeanalizowaniu materiału dowodowego zebranego w sprawie, postanowił on uchylić zaskarżoną ww. decyzję w całości i orzec co do istoty sprawy, wskazując jako właściwą klasyfikację usługi do PKWiU (2015) 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" oraz stawkę VAT w wysokości 8% (na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 146ef ust. 1 pkt 2 tej ustawy oraz poz. 55 załącznika nr 3 do ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynikało, że wnioskodawca na podstawie umowy udostępnia korty tenisowe o twardej nawierzchni, położone w hali tenisowej, wraz z możliwością korzystania z zaplecza szatniowo-sanitarnego, celem przeprowadzenia zajęć własnych z gry w tenisa ziemnego. Udostępnienie kortów odbywa się w terminach wskazanych w umowie. Odpłatność za usługę stanowi iloczyn liczby godzin udostępnienia oraz stawki za 1 godzinę zgodnie z cennikiem. Płatność pobierana jest z góry (na początku miesiąca), na podstawie wystawionej faktury. Powodem wykluczenia usługi udostępnienia kortów tenisowych z grupowania 93.11.10.0 PKWiU (2015) "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych" był wyłącznie sposób, w jaki świadczona jest usługa.

W uzasadnieniu wiążącej informacji stawkowej z dnia 21 lutego 2024 r. podkreślono bowiem, że udostępnienie kortów tenisowych nie odbywa się na zasadzie wykupienia wstępu, a w oparciu o uprzednio zawartą umowę cywilnoprawną. Wnioskodawca bowiem, na podstawie zawartej umowy, odpłatnie udostępnia korty tenisowe w celu przeprowadzenia zajęć własnych z gry w tenisa ziemnego, w terminach wskazanych w umowie, co oznaczało - zdaniem organu podatkowego - że nie świadczy usługi w zakresie wstępu, ani usługi związanej z działalnością obiektu sportowego.

Organ odwoławczy po przeanalizowaniu materiału dowodowego zebranego w sprawie w pierwszej kolejności uznał za trafne stanowisko strony, że z pozycji 55 załącznika nr 3 do ustawy o VAT nie wynika w sposób bezpośredni, że preferencja podatkowa dotyczy wyłącznie usług sprzedawanych w formie biletu wstępu bądź karnetu.

Zdaniem organu odwoławczego: "(...) Wyrażenie »usługi związane«, które ujęte zostało w grupowaniu 93.11.10.0 PKWiU 2015 należy rozumieć szeroko. Usługi związane z działalnością obiektów sportowych, to świadczenia, które odpowiadają istocie obiektów sportowych, wpisują się w ich działalność, są z nią związane. (...) usługa polegająca na udostępnieniu kortów tenisowych o twardej nawierzchni położonych w hali tenisowej na rzecz (....), na podstawie umowy o świadczenie usług nr (...), w celu przeprowadzenia przez ten podmiot zajęć własnych z gry w tenisa ziemnego jest związana z działalnością obiektów sportowych.

Wyrażonej oceny nie zmienia sposób w jaki świadczona jest usługa, tj. na podstawie zawartej umowy. Umowa jest jedynie formalnym aspektem oferowanej usługi i nie zmienia jej charakteru. Powyższe stanowisko determinowane jest okolicznością, że działalność obiektów sportowych sprowadza się zwłaszcza do zapewniania profesjonalnego sprzętu i udostępniania stosownej infrastruktury, czasem kadry instruktorów, w celu uprawiania sportu oraz rekreacji czy też oferowania zajęć grupowych.

Udostępnianie kortów tenisowych (...), w celu przeprowadzenia przez ten podmiot zajęć własnych z gry w tenisa ziemnego wykazuje związek z powyższą działalnością, tym bardziej, że - jak określono w uzasadnieniu odwołania - »w niniejszej sprawie nie ma (...) miejsca odsprzedaż tych usług na rzecz korzystających osób fizycznych«. (podkreślenie redakcji) (...)".

W dalszej kolejności organ odwoławczy uznał również za trafną ocenę strony wyrażoną w uzasadnieniu odwołania wskazującą, że zasady korzystania z infrastruktury sportowej na podstawie umów nie różnią się od zasad przewidzianych dla osób korzystających z jednorazowego biletu lub karnetu.

W tym zakresie czytamy: "(...) Osoby uprawnione do wstępu na podstawie umowy zapewniającej konkretny termin zajęć mają te same prawa i obowiązki, co osoby, którym udostępniono obiekt na podstawie zakupionego biletu lub karnetu. W związku z tym, jeżeli w tych ostatnich przypadkach stosuje się obniżoną stawkę, to powinna ona być stosowana do usług o takim samym charakterze, ale świadczonych zgodnie z planowanymi i gwarantowanymi terminami w umowach (...)". Dyrektor KIS podkreślił jednocześnie, że podobnie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w nieprawomocnym wyroku z dnia 5 maja 2022 r., sygn. akt I SA/Gl 137/22, tj.: "(...) grupowanie PKWiU 93.11.10.0 »Usługi związane z działalnością obiektów sportowych« obejmuje usługi polegające na udostępnianiu obiektu sportowego lub jego części (np. całości lub części hali sportowej) - nie tylko osobom fizycznym lub podmiotom gospodarczym, na zasadzie wykupienia biletu wstępu (np. karnetów, biletów wstępu zakupionych przez pracodawców dla swoich pracowników) uprawniającego do korzystania z obiektu zgodnie z jego charakterem, niezależnie czy celem wstępu jest uprawianie sportu czy rekreacja, ale również innym podmiotom wymienionym we wniosku na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej (rezerwacyjnej) (...)".

W ww. wyroku WSA czytamy m.in.: "(...) niewątpliwie wprowadzenie obniżonej stawki VAT na usługi sportowe służy rozpowszechnieniu zdrowego trybu życia poprzez udostępnienie tych usług i obniżenie kosztów. W tym kontekście za nieracjonalne należy uznać preferowanie poprzez obniżone stawki VAT wyłącznie usług sportowych polegających na korzystaniu z obiektów wyłącznie na podstawie biletów wstępu czy karnetów, a wykluczenie ze stawki preferencyjnej podmiotów korzystających z obiektów sportowych na podstawie umów cywilnoprawnych. (...) Fakt, iż podstawą tej transakcji jest zawarta w formie pisemnej umowa, a nie jednorazowy bilet, nie zmienia zakresu świadczonej usługi, nie modyfikuje typu usługi, nie wprowadza odmiennych zasad, czy warunków korzystania z obiektu. Umowa jest gwarancją możliwości wejścia do obiektu w określonym czasie. Celem umowy jest umożliwienie określonej osobie lub grupie osób skorzystania z infrastruktury sportowej dla potrzeb rekreacji, uprawiania sportu oraz poprawy kondycji fizycznej. Umowa nie kreuje nowego typu świadczenia; ma stanowić ułatwienie, usprawnienie oraz przyspieszenie obsługi klienta, a także zwiększyć jego satysfakcję poprzez wyeliminowanie formalności oraz niepewności co do możliwości skorzystania z obiektu o wybranej godzinie (podkreślenie redakcji) (...)".

Dyrektor KIS potwierdził również, że zawarta umowa o świadczenie usług nie stanowi umowy najmu. Wskazał, że przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz (art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny; Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.). Organ wyjaśnił, że różnicę między najmem nieruchomości, a jej udostępnieniem doskonale zobrazował TSUE w wyroku z dnia 22 stycznia 2015 r. w sprawie C-55/14.

Dodajmy, że w podobnych sprawach Dyrektor KIS dokonał również zmiany wiążących informacji stawkowych stwierdzając, że dana usługa udostępnienia (świadczona na podstawie zawartej umowy) powinna być opodatkowana stawką VAT w wysokości 8%, tj. w zakresie udostępnienia:

  • boisk piłkarskich ze sztucznej trawy do gry w piłkę nożną w hali pneumatycznej na rzecz klubu sportowego (zmieniona WIS z dnia 14 maja 2024 r., nr 0110-KSI2-2.441.14.2024.2.PS),
  • lodowiska na rzecz stowarzyszenia (zmieniona WIS z dnia 21 maja 2024 r., nr 0110-KSI2-2.441.13.2024.2.KTG),
  • torów basenu sportowego i niecki rekreacyjnej z przeznaczeniem na prowadzenie zajęć w wodzie prowadzonych w ramach działalności statutowej zgodnie z harmonogramem (zmieniona WIS z dnia 28 maja 2024 r., nr 0110-KSI2-2.441.4.2024.5.AK).

Powyższe świadczenia zostały sklasyfikowane przez organ odwoławczy do PKWiU (2015) 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych."

VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.