Facebook
Bilans 2024

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Procedura podatkowa  »   Jak fiskus może doręczać pisma firmom?
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Jak fiskus może doręczać pisma firmom?

Gazeta Podatkowa nr 82 (1123) z dnia 13.10.2014
Małgorzata Żujewska

Pisma adresowane do osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej są doręczane w ich siedzibie lub miejscu wykonywania działalności. Musi je odebrać upoważniona osoba. Przyjęcie przesyłki potwierdza czytelnym podpisem i odciskiem firmowej pieczęci.


Adres i odbiorca

Postępowanie podatkowe to okres wzmożonej wymiany korespondencji między urzędnikami a podatnikiem. Tylko prawidłowo doręczone pismo przekłada się na skuteczność działań podejmowanych przez organy podatkowe, np. następuje wszczęcie postępowania podatkowego, zostaje wyznaczony termin zapoznania się z materiałem dowodowym, biegnie termin do wniesienia odwołania od decyzji.

Osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej pisma są przekazywane w lokalu ich siedziby lub miejscu prowadzenia działalności. Wynika to z art. 151 Ordynacji podatkowej. Adres siedziby spółek handlowych jest ujawniany w KRS. Natomiast miejsce prowadzenia działalności to miejsce, w którym firma prowadzi w sposób zorganizowany aktywność w zakresie czynności składających się na przedmiot jej działalności. Obie te lokalizacje są równorzędne. Próba doręczenia pisma w siedzibie zwalnia z obowiązku dostarczenia go na adres wykonywania działalności - i odwrotnie. Jeżeli podany przez firmę adres siedziby nie istnieje lub jest niezgodny z odpowiednim rejestrem, a nie można ustalić miejsca prowadzenia działalności, pismo pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.


Pisma adresowane do podmiotu, który nie ma organów powołanych do prowadzenia jego spraw, doręcza się kuratorowi wyznaczonemu przez sąd.


Przesyłki przyjmuje w lokalu siedziby firmy lub miejscu prowadzenia działalności osoba upoważniona do odbioru korespondencji. Odbiór musi być pokwitowany. Pokwitowanie powinno zawierać czytelny podpis osoby przyjmującej pismo, datę odbioru oraz odcisk stempla firmowego. W przypadku braku pieczęci zamieszcza się informację o dokumencie potwierdzającym uprawnienie do odbioru przesyłki.


Tryb zastępczy

Pism adresowanych do osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości nie ma prawa przyjąć nikt postronny - tak jak jest to dopuszczalne w przypadku osób fizycznych. Przesyłki nie może więc odebrać pracownik innego podmiotu mieszczącego się w tym samym budynku co adresat, chociażby podjął się jej przekazania.

Pismo, którego nie udało się dostarczyć w siedzibie firmy lub miejscu prowadzenia działalności, jest doręczane w trybie zastępczym opisanym w art. 150 Ordynacji podatkowej. List trafia na 14 dni do placówki pocztowej - jeżeli próbował go dostarczyć operator pocztowy, albo do urzędu miasta (gminy) - gdy doręczycielem był pracownik organu podatkowego lub inna upoważniona osoba. Przesyłka jest dwukrotnie awizowana. Drugie zawiadomienie zostawia się w przypadku niepodjęcia pisma w terminie 7 dni. Awizo umieszcza się w oddawczej skrzynce pocztowej, a gdy nie jest to możliwe - na drzwiach lokalu adresata lub w widocznym miejscu przy wejściu na jego posesję. Przesyłka, która nie zostanie odebrana w ciągu 14 dni, jest uznawana za doręczoną z upływem ostatniego dnia tego okresu.


E-korespondencja

Na popularności będzie zapewne zyskiwać wymiana korespondencji drogą elektroniczną. Może być ona stosowana, gdy podatnik spełni jeden z następujących warunków: złoży podanie w formie elektronicznej, wystąpi o przekazywanie pism przez internet lub wyrazi zgodę na stosowanie takiej formy ich doręczania. W każdej chwili można zrezygnować z odbierania dokumentów drogą elektroniczną i powrócić do tradycyjnych metod.

Pisma urzędowe nie są dostarczane bezpośrednio na skrzynkę mailową podatnika. Organ podatkowy przesyła na nią jedynie zawiadomienie zawierające informację z adresem elektronicznym, z którego można pobrać dokument (wraz z niezbędnymi pouczeniami dotyczącymi sposobu jego odbioru). Dostęp do pisma otrzymuje się po wejściu na podany adres i podpisaniu urzędowego poświadczenia odbioru bezpiecznym e-podpisem lub profilem zaufanym ePUAP.

Jeżeli podatnik nie odbierze pisma w ciągu 7 dni od dnia wysłania zawiadomienia, otrzyma drugiego e-maila. Dokument nieprzyjęty w terminie 14 dni od dnia przesłania pierwszego zawiadomienia uważa się za doręczony. Podatnik, decydując się na dostarczanie pisma drogą elektroniczną, ponosi ryzyko związane z obsługą skrzynki mailowej wskazanej do korespondencji, np. utratą hasła.

Organ podatkowy, mimo uznania nieodebranego dokumentu za doręczony, pozostawia go w systemie teleinformatycznym jeszcze przez co najmniej 3 miesiące. Podatnik może zapoznać się z jego treścią, a także uzyskać informację o dniu uznania pisma za doręczone oraz datach wysłania zawiadomień.


Zmiana lokalizacji

Firma ma obowiązek informować organ podatkowy o zmianie swojego adresu - w tym elektronicznego, jeżeli wniosła o zastosowanie takiego sposobu doręczania albo wyraziła na to zgodę. W przeciwnym razie pisma wysyła się na dotychczasowy adres ze skutkiem doręczenia. Obowiązek zgłoszenia nowej lokalizacji obowiązuje w trakcie całego postępowania podatkowego: od jego wszczęcia do czasu doręczenia ostatecznej decyzji.

Podatnik musi zgłosić zmianę adresu w ramach i na potrzeby danej sprawy. Zawiadamia więc o tym organ podatkowy prowadzący postępowanie podatkowe. Obowiązku tego nie uznaje się za zrealizowany poprzez poinformowanie organu podatkowego właściwego miejscowo lub dokonanie aktualizacji danych ewidencyjnych w KRS. Urzędnicy nie mają obowiązku "poszukiwać" podatnika i ustalać zmienionego adresu siedziby (por. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 14 sierpnia 2014 r., sygn. akt I SA/Wr 765/14).

Zmiany w zakresie doręczania pism firmom

planowane w projekcie z dnia 5 września 2014 r.
ustawy nowelizującej Ordynację podatkową

» Pisma będą mogły być doręczane w siedzibie lub w miejscu prowadzenia działalności firmy osobie upoważnionej do odbioru korespondencji lub prokurentowi.
» Podatnik będzie mógł złożyć wniosek o doręczanie dokumentów na wskazany adres skrytki pocztowej. Pismo zostanie wówczas złożone w placówce operatora pocztowego, za pośrednictwem którego jest ono przesyłane. Zawiadomienie informujące o pozostawieniu przesyłki w placówce pocztowej i możliwości jej odbioru będzie umieszczone w skrytce pocztowej podatnika.
» Pisma, którego nie uda się doręczyć w lokalu siedziby firmy, będzie mógł odebrać za pokwitowaniem zarządca budynku lub dozorca, jeżeli podejmie się oddania przesyłki adresatowi. Zawiadomienie o doręczeniu pisma ww. osobie zostanie zamieszczone w oddawczej skrzynce pocztowej lub na drzwiach lokalu siedziby adresata bądź w widocznym miejscu przy wejściu na posesję, na której mieści się lokal siedziby.
» W przypadku gdy firma poda adres siedziby, który nie istnieje, został wykreślony z rejestru lub jest niezgodny z odpowiednim rejestrem i nie można ustalić miejsca prowadzenia działalności, pismo będzie doręczone osobie fizycznej upoważnionej do jej reprezentowania. Jeżeli nie będzie można ustalić adresu tej osoby, pismo pozostanie w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.)

Procedura podatkowa - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.