Facebook
Bilans 2024

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  VAT i akcyza  »   Opodatkowanie kompleksowej usługi restauracyjnej
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Opodatkowanie kompleksowej usługi restauracyjnej

Poradnik VAT nr 6 (390) z dnia 20.03.2015
1. Określenie prawidłowej stawki VAT

Generalną zasadą, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, jest opodatkowanie towarów i usług stawką podstawową, która wynosi 23%. Dla pewnych towarów i usług ustawodawca przewidział jednak niższe stawki podatkowe – 8%, 5%, 0% oraz zwolnienie z opodatkowania.

Pamiętać należy, że to podatnik dokonujący sprzedaży wyrobów czy świadczący usługi jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania i jego sklasyfikowania.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie stawek, 8% stawkę stosuje się dla towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Pod poz. 7 tego załącznika wymienione zostały usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2) napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3) napojów, przy przygotowaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,

4) napojów bezalkoholowych gazowanych,

5) wód mineralnych,

6) innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką 23%.

Jeszcze do niedawna organy podatkowe uznawały, że jeżeli w ramach kompleksowej usługi gastronomicznej (opodatkowanej 8% stawką VAT) wydawane są napoje, to ich sprzedaż podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 23%. Takie stanowisko prezentował przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 9 lipca 2014 r., nr ITPP1/443-396a/14/BS. W przedmiotowej sprawie podatnik świadczył kompleksową usługę organizowania imprez okolicznościowych (np. wesel, komunii). Usługa sklasyfikowana była w PKWiU 56.10.11.0 "Usługi przygotowywania i podawania posiłków w restauracjach" i opodatkowana 8% stawką VAT. Odnośnie opodatkowania VAT napojów wydawanych podczas imprezy okolicznościowej organ podatkowy wyjaśnił:

Klasyfikacje
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług
dostępna jest w serwisie
www.klasyfikacje.gofin.pl

"(…) stwierdzić należy, że usługa gastronomiczna świadczona przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy i w powiązaniu z § 3 ust. 1 pkt 1 (…) rozporządzenia Ministra Finansów, przy czym dostawa towarów wymienionych w poz. 7 załącznika do (…) rozporządzenia, w ramach usługi sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU 56 podlega opodatkowaniu stawką 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a pkt 1. Okoliczności tej nie zmienia fakt, że napoje te są dostarczane w ramach jednej kompleksowej usługi. (…)" (podkreślenie redakcji).


2. Zmiana stanowiska organów podatkowych

Powyższe stanowisko organów podatkowych uległo jednak zmianie za sprawą interpretacji indywidualnej wydanej przez Ministra Finansów w dniu 19 grudnia 2014 r., nr PT8/033/60/401/WCH/14/RD118732, którą z urzędu zmienił interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 31 grudnia 2013 r., nr IPPP2/443-1101/13-2/BH.

W interpretacji tej Minister uznał, iż:

Jeżeli w ramach kompleksowej usługi związanej z wyżywieniem wydawane są również napoje (np. kawa, herbata), to usługa ta w całości podlega opodatkowaniu 23% stawką VAT.

Zdaniem Ministra Finansów, uznanie świadczenia za kompleksową (jednolitą) usługę restauracyjną (związaną z wyżywieniem) nie pozwala na opodatkowanie jej odrębnymi stawkami podatku VAT. Jak podkreślono, działanie podatnika polegające na wyodrębnianiu z kompleksowej usługi restauracyjnej stricte usługi i dostawy towaru stałoby w sprzeczności z konstrukcją i ideą takiego właśnie świadczenia kompleksowego jako świadczenia jednorodnego.

W tym zakresie czytamy:

"(…) Jeżeli traktuje się kilka świadczeń za świadczenie kompleksowe właśnie dlatego, że rozdzielenie ich miałoby charakter sztuczny i nieracjonalny gospodarczo, to tym samym dzielenie takiego kompleksowego świadczenia na usługę i dostawę towaru, a dodatkowo opodatkowanie ich różnymi stawkami podatku VAT należy uznać za działanie sztuczne i niecelowe ekonomicznie. (…)"

Odnośnie zastosowania właściwej stawki wyjaśniono, iż:

"(…) usługa restauracyjna (związana z wyżywieniem) obejmująca dostawę produktu co do zasady w całości podlega opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia wykonawczego Ministra Finansów. Natomiast w sytuacji, gdy usługa ta obejmuje dostawę produktu żywnościowego lub napoju wymienionego w pozycji 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego Ministra Finansów w całości jest opodatkowana stawką podstawową (23%). (…)"

Analogiczne rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie zawarł Minister Finansów w kolejnej interpretacji indywidualnej z 9 stycznia 2015 r., nr PT8/033/97/607/PBD/14 (którą zmienił wcześniejszą interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2 czerwca 2014 r., nr IPPP2/443-389/14-4/MM).

Analizując powyższe rozstrzygnięcia, zwrócić należy na bardzo ważną kwestię. Minister Finansów w ww. wymienionych interpretacjach zmieniających, do sprzedaży przedmiotowych usług nakazał stosować podstawową stawkę VAT. Zgodnie jednak z utrwaloną linią orzeczniczą Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej całe świadczenie kompleksowe podlega takim regulacjom opodatkowania VAT, w tym w zakresie stosowania właściwej stawki VAT, jakie dotyczą świadczenia głównego. Oznacza to, że opodatkowanie świadczeń pomocniczych, składających się na świadczenie kompleksowe, podlega takim samym zasadom opodatkowania, jakim podlega świadczenie główne. W omawianej sprawie – usługa główną niewątpliwie jest przygotowanie, podanie i umożliwienie spożycia przez klienta nabytych produktów żywnościowych w komfortowych warunkach. W związku z tym, naszym zdaniem, zasadnym byłoby opodatkowanie takiej kompleksowej usługi według preferencyjnej 8% stawki VAT (nie zaś 23%).

Niestety, organy podatkowe prezentują w najnowszych wydawanych interpretacjach indywidualnych niekorzystną interpretację przepisów dotyczących opodatkowania kompleksowej usługi gastronomicznej, w skład której wchodzi towar wymieniony w poz. 7 załącznika do rozporządzenia w sprawie stawek. Przykładem mogą tu być interpretacje indywidualne wydane przez:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 22 stycznia 2015 r., nr IBPP2/4512/15/ICz i z 26 stycznia 2015 r., nr IBPP2/443-1288/14/KO,
     
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 stycznia 2015 r., nr ILPP2/443-1187/14-2/JK oraz z 26 stycznia 2015 r., nr ILPP2/443-1183/14-2/AD czy
     
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 29 stycznia 2015 r., nr IPTPP2/443-821/14-4/IR.

Ponadto – jak się wydaje – korzystne do tej pory interpretacje indywidualne, w których uznano za prawidłowe stosowanie dwóch różnych stawek VAT do usług restauracyjnych, zostaną przez Ministra Finansów z urzędu zmienione. Pamiętajmy jednak, że interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach i chronią wyłącznie osoby składające wniosek. W przypadku uzyskania dla siebie niekorzystnej interpretacji fiskusa, mogą one skierować sprawę na drogę postępowania sądowego. Trudno jednak stwierdzić, jakie stanowisko zajmą sądy administracyjne w przedmiotowej sprawie.


VAT i akcyza - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.