Facebook
Bilans 2024

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »    »  Aktualności i sygnały  »   Komunikaty i wyjaśnienia
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Komunikaty i wyjaśnienia

Gazeta Podatkowa nr 33 (2221) z dnia 24.04.2025

PODPISYWANIE DOKUMENTÓW e-DOWODEM W APLIKACJI mOBYWATEL

Podpisywanie dokumentów e-dowodem to nowoczesny sposób na załatwianie formalności. Posiadacz e-dowodu z aktywnym certyfikatem podpisu osobistego może podpisać cyfrowy dokument w aplikacji i podzielić się nim, np. wysłać go e-mailem. Nie każdy jednak wie, co jest potrzebne do korzystania z usługi Podpisz dokument i jak zachować się, kiedy na ekranie pojawią się dodatkowe komunikaty. W związku z tym Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało poradnik ułatwiający korzystanie z tej usługi, w którym wyjaśnia m.in. następujące problemy:

"Brak certyfikatu podpisu osobistego w e-dowodzie

Dlaczego? Jeśli w e-dowodzie nie umieszczono certyfikatu podpisu osobistego, nie jest możliwe podpisanie dokumentu w usłudze Podpisz dokument. W takim wypadku użytkownik zobaczy informację o braku tego certyfikatu w dokumencie na ekranie aplikacji. Tym samym proces składania podpisu zostanie zatrzymany.

Co zrobić? Jeśli do e-dowodu nie został wgrany certyfikat podpisu osobistego, należy złożyć wniosek o nowy e-dowód. Nie ma możliwości dodania certyfikatu do warstwy elektronicznej e-dowodu na późniejszym etapie. Żeby mieć certyfikat podpisu osobistego w e-dowodzie, należy we wniosku o wydanie dowodu osobistego zaznaczyć pole, w którym deklaruje się chęć posiadania certyfikatu podpisu osobistego w swoim dokumencie. Podczas odbioru e-dowodu należy następnie ustalić 6-cyfrowy PIN do podpisu osobistego (tzw. PIN2) i aktywować certyfikat przy jego pomocy w urzędzie. Takiego e-dowodu można następnie używać do składania podpisu osobistego w usłudze Podpisz dokument.

Nieaktywny certyfikat podpisu osobistego

Dlaczego? Komunikat pojawia się, kiedy użytkownik próbuje podpisać dokument e-dowodem, w którym co prawda jest certyfikat podpisu osobistego, ale nie jest on aktywny. Nieaktywny certyfikat podpisu osobistego to taki, dla którego nie został ustalony 6-cyfrowy kod PIN (tzw. PIN2) do podpisu osobistego.

Co zrobić? Żeby aktywować certyfikat podpisu osobistego, należy udać się do urzędu ze swoim dokumentem. Podczas wizyty należy ustalić 6-cyfrowy PIN (tzw. PIN2) i aktywować certyfikat podpisu osobistego e-dowodu w urzędzie za pomocą tego kodu. Właściciel e-dowodu samodzielnie ustala PIN i aktywuje nim certyfikat w obecności urzędnika. Powinien zapamiętać ten kod, ponieważ nie otrzyma go na wydruku lub utrwalonego w innej formie.

Błędny lub zablokowany PIN

Dlaczego? Aplikacja wyświetla komunikat, jeśli zostanie wpisany błędny PIN (tzw. PIN2) w czasie podpisywania dokumentu w usłudze Podpisz dokument. Dodatkowo, jeśli błędny PIN zostanie wpisany 3 razy, certyfikat, którego dotyczy kod, zostanie zablokowany. W takiej sytuacji aplikacja powiadomi użytkownika, że PIN do podpisu osobistego jest zablokowany.

Co zrobić? Można samodzielnie zmienić ustalony w urzędzie PIN do podpisu osobistego (tzw. PIN2) lub odblokować certyfikat podpisu osobistego w e-dowodzie, jeśli PIN został wpisany błędnie trzy razy. Potrzebny jest do tego kod PUK e-dowodu i aplikacja mObywatel w wersji 4.54 lub wyższej. Zmiana kodu PIN2 lub odblokowanie certyfikatu podpisu osobistego jest możliwe w trakcie podpisywania dokumentu w usłudze Podpisz dokument. Można też udać się do urzędu, aby zmienić PIN2 lub odblokować certyfikat podpisu osobistego przy użyciu kodu PUK.

Dowód zawieszony

Dlaczego? Jeśli e-dowód zostanie zagubiony, ale jego właściciel przypuszcza, że jednak go znajdzie, może zawiesić swój dokument na maksymalnie 14 dni. Jest to możliwe za pośrednictwem e-usługi lub bezpośrednio w urzędzie gminy. Certyfikaty zawieszonego e-dowodu są nieaktywne i nie można używać e-dowodu ani do potwierdzania tożsamości, ani do korzystania z e-usług.

Co zrobić? Kiedy e-dowód się odnajdzie, należy jak najszybciej cofnąć jego zawieszenie. Jest to możliwe w ciągu 14 dni od momentu zawieszenia e-dowodu. Jeśli zawieszenie nie zostanie cofnięte, po 14 dniach dokument zostanie automatycznie unieważniony. W takim wypadku należy wyrobić nowy e-dowód".

FAŁSZYWE E-MAILE O NADPŁACIE PODATKU PIT

W okresie składania zeznań podatkowych zwiększa się aktywność oszustów, którzy próbują wyłudzić dane podatników. Tym razem przestępcy, podszywając się pod Ministerstwo Finansów, wysyłają fałszywe e-maile z informacją o nadpłacie podatku PIT. Za pomocą e-maili i fałszywych stron internetowych, takich jak https://bezpieczny24.org/pl/e-US/, próbują wyłudzić dane podatników. Wysyłają e-maile, w których informują o nadpłacie podatku PIT i proszą o potwierdzenie danych identyfikacyjnych oraz rachunku bankowego wskazanego do wypłaty.

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa informują, że nie wysyłają wiadomości e-mail, informujących o nadpłacie podatku i nakłaniających podatników do potwierdzenia danych identyfikacyjnych lub rachunku bankowego. Natomiast w przypadku, gdy podatnik dostał wiadomość e-mail lub SMS, która budzi jego wątpliwości, albo gdy ktoś zadzwonił i podał się za pracownika urzędu skarbowego, żądając wrażliwych informacji, podatnik powinien zadzwonić i wyjaśnić tę sytuację na infolinii KAS pod numerem 22 330 03 30.

Warto też korzystać z platformy CERT, która służy do zgłaszania wszelkich incydentów w zakresie cyberbezpieczeństwa.

WYNIKI KONTROLI ŚRODKÓW CZYSTOŚCI

Wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej w 2024 r. sprawdziły oznakowanie 123 partii detergentów. Przeprowadziły weryfikację: proszków, płynów i kapsułek do prania, środków do płukania tkanin, płynów, tabletek i kapsułek do zmywania, mleczek i płynów czyszczących (w tym do WC), płynów do mycia różnych powierzchni, środków do usuwania kamienia i rdzy.

Placówki do kontroli zostały wytypowane na podstawie monitoringu rynku, wyników poprzednich kontroli oraz sygnałów - także od konsumentów. Kontrolą zostało objętych 31 przedsiębiorców: 12 hurtowni, 11 sklepów detalicznych i 8 sklepów wielkopowierzchniowych.

Inspektorzy stwierdzili nieprawidłowości u 5 z nich. Na 123 partie detergentów zakwestionowano oznakowanie 20, czyli 16%.

Nieprawidłowości w oznakowaniu dotyczyły:

  • 15 partii - brak jakichkolwiek lub niektórych oznaczeń po polsku - np. procentowej zawartości składników, instrukcji użycia, specjalnych środków ostrożności,
  • 2 partii - brak wskazania środków konserwujących na etykiecie,
  • 1 partii - brak hasła ostrzegawczego "UWAGA" na etykiecie produktu sklasyfikowanego jako niebezpieczny,
  • 1 partii - brak informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych - np. jak właściwie postępować z odpadami i jak je recyklingować,
  • 1 partii - przekroczona data ważności.
 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.