W dynamicznie rozwijającym się świecie e-commerce, zarządzanie logistyką oraz optymalizacja kosztów magazynowych stają się kluczowymi elementami wpływającymi na konkurencyjność i rentowność przedsiębiorstwa. Utrzymanie wysokiej jakości obsługi magazynowej przy jednoczesnym minimalizowaniu kosztów operacyjnych stanowi wyzwanie dla wielu sprzedawców internetowych, zwłaszcza w kontekście rosnących oczekiwań klientów i zmieniających się warunków rynkowych. W niniejszym artykule jako ekspert ds. e-commerce przyjrzymy się bliżej najważniejszym aspektom związanym z kosztami utrzymania pracowników magazynowych, wyzwaniom skalowania operacji magazynowych, zmiennym kosztom utrzymania magazynu oraz korzyściom wynikającym ze wsparcia operatora fulfillment.
W dynamicznie rozwijającym się świecie e-commerce, zarządzanie logistyką oraz optymalizacja kosztów magazynowych stają się kluczowymi elementami wpływającymi na konkurencyjność i rentowność przedsiębiorstwa. Utrzymanie wysokiej jakości obsługi magazynowej przy jednoczesnym minimalizowaniu kosztów operacyjnych stanowi wyzwanie dla wielu sprzedawców internetowych, zwłaszcza w kontekście rosnących oczekiwań klientów i zmieniających się warunków rynkowych. W niniejszym artykule jako ekspert ds. e-commerce przyjrzymy się bliżej najważniejszym aspektom związanym z kosztami utrzymania pracowników magazynowych, wyzwaniom skalowania operacji magazynowych, zmiennym kosztom utrzymania magazynu oraz korzyściom wynikającym ze wsparcia operatora fulfillment.
Prowadzenie własnego magazynu to piętrzące się przed przedsiębiorcą koszty związane głównie z wynajmem powierzchni oraz utrzymaniem pracowników. Wiąże się to także z utrudnieniami dotyczącymi skalowania biznesu, kiedy posiadana przestrzeń magazynowa blokuje rozwój asortymentu i zwiększanie wolumenu wysyłek. Sprzedawcy e-commerce borykający się z tymi problemami, powinni rozważyć wsparcie operatora fulfillment https://inpost.pl/fulfillment, który nie tylko odciąży biznes operacyjnie i kosztowo, ale także weźmie na siebie ryzyka fluktuacji kosztów logistycznych.
Rynek e-commerce po korekcie po-pandemicznej nadal ma się bardzo dobrze. Jednocześnie oczekiwania i wymagania konsumentów stale rosną, podobnie jak wymogi jakościowe platform marketplace. O ile sklep e-commerce wysyłający od kilkunastu do kilkudziesięciu paczek dziennie jest w stanie nad tym zapanować, o tyle wraz ze wzrostem ilości zamówień rośnie trudność z utrzymaniem standardów i pełnej elastyczności operacji magazynowych. Warto przyjrzeć się bliżej wyzwaniom, jakie towarzyszą wówczas logistyce e-commerce.
Aby zobrazować problem na konkretnym przykładzie, można rozważyć przypadek sklepu e-commerce mającego ok. 2000 zamówień dziennie. Magazyn musi zazwyczaj mierzyć się ze sporymi amplitudami, kiedy to po weekendzie zamówień do obsłużenia jest bliżej 3000, a już w piątek dwa razy mniej niż na początku tygodnia. Przedsiębiorca w takim przypadku nie jest w stanie zoptymalizować pracy w oparciu o jednolity grafik i stałą formę zatrudnienia.
Przyjmując średnio ok. 3 minuty na obsługę jednego zamówienia (zebranie, spakowanie, przygotowanie do wysyłki), zespół jednorazowo potrzebny do płynnej realizacji zamówień w szczytowym momencie sprzedaży powinien liczyć ok. 20 osób. Zakładamy produktywność pełnoetatowego pracownika na poziomie ok. 7 godzin dziennie, czyli po odliczeniu wszystkich przerw od pracy.
Z powyższego przykładu wynika, że magazyn w skali tygodnia powinno obsługiwać średnio 16 osób. Równomierne rozłożenie sił w każdym dniu oznaczałoby jednak brak możliwości realizacji wszystkich zamówień w poniedziałek i wtorek, a jednocześnie brak wystarczającej ilości zadań dla pracowników w piątek.
Właściciel e-biznesu może to próbować optymalizować na rożne sposoby, np. zamieniając nadgodziny na dni wolne, dobierając pracowników czasowych itp. Każde takie rozwiązanie wiąże się jednak albo z dodatkowymi kosztami zarządzania, albo odmową proponowanych warunków przez pracownika. Pracownik może także chcieć zrealizować nadgodziny w dni większej ilości zamówień, a w dni z mniejszym obłożeniem pracować w standardowym wymiarze. Nie ma zatem rozwiązania idealnego dla wszystkich zatrudnianych pracowników.
W każdym przypadku zatrudniania pracowników należy się liczyć także z katalogiem kosztów powiązanych:
Uwzględniając powyższe składowe, należy się liczyć z całkowitym rocznym kosztem utrzymania jednego pracownika magazynowego na poziomie prawie 75 000 zł rocznie – i to bez kosztów ewentualnych nadgodzin. Na potrzeby wyliczenia przyjęto średnie wynagrodzenie brutto dla stanowiska magazyniera.
Przy tak wysokim poziomie kosztów, zarządzanie zespołem magazynowym w obliczu dużej zmienności ilości operacji stanowi nie lada wyzwanie. Dla wielu e-sprzedawców może się to okazać kotwicą kosztową uniemożliwiającą skalowanie operacji czy podnoszenie jakości obsługi klienta.
Należy także pamiętać o potencjalnych problemach z dostępem do pracowników. Na koniec maja 2023 stopa bezrobocia w Polsce wyniosła 5,1%. Po uwzględnieniu stopnia urbanizacji okazuje się, że w obszarach miejskich i podmiejskich, gdzie często mieszczą się magazyny e-commerce, wskaźnik bezrobocia szybuje w dół. W praktyce oznacza to sytuację rynku pracownika, oznaczającą wyższe wymagania płacowe i pozapłacowe, większe koszty rekrutacji, większą rotację oraz niepewność przy planowaniu ciągłości operacji magazynu e-commerce. Dodatkowo należy pamiętać o kolejnych ustawowych podwyżkach płacy minimalnej na rok 2024, które powyższe wyliczenia dodatkowo zmienią.
Analogiczna niepewność i niestałość występuje w przypadku wynajmu powierzchni pod magazyn i logistykę e-commerce. W najtrudniejszej sytuacji są przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na własny magazyn. Pomijając kwestie mało korzystnych zapisów o amortyzacji gruntów i budynków, największym wyzwaniem jest rozwój firmy, zwiększanie zapasów i wzrost ilości operacji. Magazyn wybudowany z dużym zapasem będzie generował koszty bez pokrycia w przychodach, a magazyn dopasowany tylko na bieżące potrzeby, za 3 lata stanie się blokerem dalszego rozwoju.
Przedsiębiorca musi co kilka lat liczyć się z kosztowną przeprowadzką towaru i wyposażenia nowego magazynu.
W niewiele lepszej sytuacji znajdują się przedsiębiorcy, którzy korzystają z komercyjnych powierzchni magazynowych. Stoją oni przed wyzwaniem dobrania takiego metrażu, który da się w optymalny kosztowo i operacyjnie wykorzystywać przez cały czas trwania umowy (zwykle ok. 5 lat). Jeśli jednak taki biznes ciągle rośnie, a wraz z nim rozszerza się ilość asortymentu oraz poziom zapasu – to i tak przedsiębiorca musi co kilka lat liczyć się z kosztowną przeprowadzką towaru i wyposażenia nowego magazynu.
Na koszty przeprowadzki składają się między innymi:
Co ważne, powyższy katalog zakłada, że w nowym magazynie stoją już regały gotowe do zatowarowania, a cały proces da się przeprowadzić w dzień wolny od wysyłek. W innym przypadku do kosztów należy doliczyć:
Ten rodzaj kosztów jest zwykle "niewidzialny" w bieżących badaniach rentowności, jednak przeliczając zyskowność e-biznesu w dłuższych okresach czasu, należy go brać pod uwagę.
Kwaśną wisienkę na torcie kosztów i ryzyk związanych z utrzymaniem własnego magazynu stanowią także:
Są to wydatki, które przedsiębiorca e-commerce musi brać pod uwagę decydując się na prowadzenie własnego magazynu. Według optymistycznego scenariusza, biznes powinien rosnąć na tyle szybko, aby pokrywać rosnące wydatki związane z wynajmem przestrzeni i opłaceniem pracowników do obsługi zamówień. W praktyce jednak może być to ciężkie do osiągnięcia.
Sprzedawcy e-commerce, którzy borykają się z problemami optymalizacji powierzchni magazynowej, stałymi kosztami pracy przy zmiennej liczbie zamówień czy dużą sezonowością operacji, powinni rozważyć wsparcie fulfillment. Współpraca z operatorem logistycznym może przynieść szereg korzyści, które można zgrupować w dwa obszary:
InPost Fulfillment w swej ofercie zapewnia komplet powyższych wartości, a ponadto udostępnia swym klientom szereg dodatkowych korzyści, począwszy do specjalnej oferty na usługi Paczkomat® InPost i Kurier InPost, przez szeroki katalog usług dodatkowych i materiałów opakowaniowych, aż po doradztwo w obszarze analiz, marketingu, strategii czy wsparcia w obszarze IT. Kompleksowość oferty InPost Fulfillment połączona z przejrzystymi umowami i jasnymi wskaźnikami SLA sprawia, że firma przestaje być kolejnym, szeregowym dostawcą usług. Staje się partnerem, który pomaga w rozwoju biznesu, wpływając na pozytywne doświadczenia konsumentów, jak i komfort właścicieli e-commerce. Sprzedawcy mogą wówczas w pełni skupić się na rozwoju sklepu i jego oferty, oddając trudne i niepewne kosztowo obszary w ręce profesjonalistów.
|