W GP nr 36 z br. na str. 1 opisywaliśmy odpowiedź Ministerstwa Finansów z dnia 22 kwietnia 2025 r. na pytania naszego Wydawnictwa w kwestii sposobu ustalania statusu jednostki małej po nowelizacji ustawy o rachunkowości ustawą z dnia 6 grudnia 2024 r. (Dz. U. poz. 1863). W związku z tym, że wpłynęła ona po terminie sporządzenia sprawozdania finansowego za 2024 r., zadaliśmy MF dodatkowo pytania dotyczące możliwości zmiany tego sprawozdania finansowego przed jego zatwierdzeniem, w przypadku zastosowania błędnej interpretacji przepisów.
Pytaliśmy, czy w przypadku gdy jednostka posiadająca "starą" decyzję organu zatwierdzającego o sporządzaniu uproszczonego sprawozdania finansowego dla jednostek małych w latach, w których spełnione są warunki dla takiej jednostki, na skutek błędnej oceny przepisów sporządziła sprawozdanie finansowe za 2024 r. w terminie do 31 marca 2025 r. z zastosowaniem uproszczeń przewidzianych dla jednostek małych (tj. w oparciu o załącznik nr 5 do ustawy o rachunkowości), ale nie miała do tego prawa, to powinna sporządzić drugą wersję sprawozdania finansowego według załącznika nr 1 do ustawy.
W odpowiedzi z dnia 7 maja 2025 r. MF wskazało, że w sytuacji gdy warunki dla jednostki małej nie zostały spełnione, jednostka nie jest uprawniona do sporządzania uproszczonego sprawozdania finansowego zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy. W związku z tym jednostka, w celu wywiązania się z obowiązków sprawozdawczych wynikających z przepisów ustawy o rachunkowości, powinna sporządzić sprawozdanie finansowe zgodnie z załącznikiem nr 1 do tej ustawy. W przeciwnym razie nie dopełni ciążących na niej obowiązków sprawozdawczych wynikających z ustawy.
Zadaliśmy też pytanie, czy możliwość zmiany załącznika, według którego sporządzone jest sprawozdanie finansowe za 2024 r., z nr 1 na nr 5 wystąpi, jeżeli jednostka posiadająca "starą" decyzję organu zatwierdzającego o sporządzaniu uproszczonego sprawozdania finansowego dla jednostek małych w latach, w których spełnione są warunki dla takiej jednostki, miała prawo sporządzić sprawozdanie uproszczone, a nie skorzystała z tego prawa w wyniku błędnej interpretacji przepisów.
W odpowiedzi z dnia 7 maja 2025 r. MF uznało, że jednostka, która spełnia ustawowe kryteria dla jednostki małej, ma możliwość skorzystania z uproszczeń sprawozdawczych i sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy. W przypadku gdy jednostka nie skorzystała z tego uprawnienia i sporządziła sprawozdanie finansowe zgodnie z załącznikiem nr 1, ma możliwość - uwzględniając ustawowe terminy - sporządzenia, zatwierdzenia oraz złożenia w odpowiednim rejestrze sprawozdania finansowego dedykowanego jednostkom małym.
Przypomnijmy, że z odpowiedzi MF z dnia 17 kwietnia 2024 r. na pytanie naszego Wydawnictwa wynika, że przepisy ustawy o rachunkowości nie przewidują możliwości zmiany załącznika, według którego sporządzono sprawozdanie finansowe, z nr 1 na nr 5 (po sporządzeniu sprawozdania, lecz przed jego zatwierdzeniem), jeśli decyzja organu zatwierdzającego w sprawie uproszczeń nie została podjęta przed jego sporządzeniem.
|