Przedsiębiorcy nie muszą osobiście załatwiać swoich spraw w ZUS, bowiem mogą do tych celów upoważnić inną osobę, tj. pełnomocnika. Powinni jednak potem pamiętać o aktualizowaniu danych pełnomocników. Przypomniał o tym ZUS na swojej stronie internetowej (www.zus.pl) w informacji z dnia 15 maja 2025 r.
Organ rentowy wskazał w niej, że do załatwiania spraw związanych z rolą płatnika składek, w tym do profilu płatnika na PUE/eZUS, przedsiębiorca może upoważnić, np. księgową lub pracownika biura rachunkowego. Takie pełnomocnictwo może dotyczyć załatwiania wszystkich spraw w ZUS lub tylko konkretnego obszaru, który wskaże mocodawca. Jeśli zakres pełnomocnictwa nie będzie ograniczony, pełnomocnik będzie miał dostęp do wszystkich danych płatnika składek, w tym m.in. wgląd w rozliczenia z ZUS, całą korespondencję na PUE/eZUS, szczegóły zwolnień lekarskich czy dane osób zgłoszonych do ubezpieczeń. Dlatego warto ograniczyć pełnomocnikowi dostęp tylko do wybranych informacji, np. do korespondencji (a nawet do konkretnego typu wniosków) lub jedynie do zwolnień lekarskich.
Dostęp do roli płatnika może mieć nieograniczona liczba osób, a profil płatnika może udostępnić płatnik składek lub pełnomocnik, który ma uprawnienia do substytucji pełnomocnictwa. Dlatego gdy zmienia się osoba odpowiedzialna za kontakt z ZUS, przedsiębiorca powinien odwołać nieaktualne już pełnomocnictwo. Organ rentowy zauważa jednak, że obowiązek ten jest często zaniedbywany i płatnik składek ma przypisane do swojego profilu pełnomocnictwa kilku osób.
Przedsiębiorca może sprawdzić na PUE/eZUS, kogo upoważnił do załatwiania spraw związanych z rolą płatnika (informacje na ten temat znajdują się w zakładce "Ustawienia"). Pełnomocnictwa może też zweryfikować przy okazji wizyty w placówce.
Pełnomocnictwo może odwołać mocodawca, a także pełnomocnik. Aby to zrobić, najlepiej skorzystać z gotowego formularza PEL-O.
Ustanowienie pełnomocnika Aby ustanowić pełnomocnictwo, warto skorzystać z przygotowanego przez ZUS formularza PEL:
Pełnomocnictwo składane elektronicznie można podpisać:
Jeśli płatnikiem składek jest spółka mająca wielu przedstawicieli, którzy wspólnie muszą udzielać pełnomocnictwa, to do formularza PEL trzeba dołączyć załącznik PEL-Z (załącznik musi być podpisany przez wszystkich przedstawicieli spółki). W przypadku gdy pełnomocnik odbiera pocztę poza swoim miejscem zamieszkania (np. w siedzibie biura rachunkowego), należy podać adres siedziby jako adres do korespondencji. Inaczej pisma będą trafiać do miejsca zamieszkania pełnomocnika. Przekazanie odwołania pełnomocnika Odwołanie pełnomocnictwa:
|
|