W dniu 19 października 2024 r. weszło w życie rozporządzenie MF w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od kwot z tytułu ubezpieczeń majątkowych otrzymanych w związku z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 1551). Beneficjentami zaniechania są podatnicy pdof i pdop poszkodowani w rozumieniu art. 2 ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, czyli w zakresie pdof - prowadzący działalność gospodarczą, natomiast w zakresie pdop - osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które na skutek powodzi doznały szkód majątkowych. Zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych w okresie od dnia 12 września 2024 r. do 31 grudnia 2026 r.
W obowiązującym stanie prawnym ze zwolnienia od podatku mogą korzystać na zasadach wynikających z art. 21 ust. 1 pkt 29b ustawy o pdof i art. 17 ust. 1 pkt 54a ustawy o pdop odszkodowania za szkody w środku trwałym, z wyłączeniem samochodów osobowych. Objęte są one zwolnieniem odpowiednio z pdof lub pdop w części wydatkowanej w roku podatkowym lub w roku bezpośrednio po nim następującym na remont tego środka trwałego albo na zakup lub na wytworzenie we własnym zakresie środka trwałego zaliczonego do tego samego rodzaju według KŚT co zniszczony środek trwały. Konsekwencją tego zwolnienia jest jednak wyłączenie z kosztów odpisów amortyzacyjnych w części pokrytej odszkodowaniem zwolnionym z podatku (art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o pdof i art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy pdop).
Ponieważ przywołane rozporządzenie odnosi się ogólnie do kwot z tytułu ubezpieczeń majątkowych otrzymanych w związku z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., powstała wątpliwość, czy podatnik, u którego dojdzie do zbiegu uprawnień, tj. spełni warunki do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 29b ustawy o pdof lub art. 17 ust. 1 pkt 54a ustawy o pdop i jednocześnie będzie podmiotem, któremu przysługuje zaniechanie poboru podatku wynikające ze wskazanego rozporządzenia, ma prawo wyboru rozwiązania podatkowego, z którego w tej sytuacji skorzysta, czy też w takiej sytuacji pierwszeństwo mają uregulowania ustawowe.
Odnosząc się do tych wątpliwości, resort finansów w piśmie z dnia 14 listopada 2024 r., stanowiącym odpowiedź na pytanie naszego Wydawnictwa, stwierdził, że przy zbiegu opisanych uprawnień podatnik będzie miał prawo wyboru rozwiązania podatkowego, z którego w tej sytuacji skorzysta.
W związku z uzyskaniem takiej odpowiedzi nasunęły się jednak kolejne pytania, które skierowaliśmy do resortu finansów. Pierwsze dotyczyło tego, czy do podatnika ze zbiegiem uprawnień, który zdecyduje się na skorzystanie z zaniechania podatku, będą miały zastosowanie ograniczenia amortyzacyjne wynikające z art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o pdof i art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy pdop. Druga wątpliwość odnosiła się do tego, czy przy zastosowaniu zaniechania poboru podatku wydatki na remont składników majątku trwałego podlegają wyłączeniu z kosztów podatkowych. Ostatnią kwestią było natomiast rozstrzygnięcie, czy wartość wydatków - innych niż poniesione na składniki majątku trwałego - pokrytych odszkodowaniem, w odniesieniu do którego podatnik skorzystał z zaniechania poboru podatku, stanowi koszty podatkowe.
Niestety nie otrzymaliśmy dotychczas odpowiedzi na powyższe pytania. W tej sytuacji, w związku ze wskazanymi wątpliwościami, zainteresowanym pozostaje składanie wniosków do Dyrektora KIS o wydanie interpretacji indywidualnych.
|