Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »    »  Aktualności i sygnały  »   Komunikaty i wyjaśnienia
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Komunikaty i wyjaśnienia

Gazeta Podatkowa nr 29 (2217) z dnia 10.04.2025

UPRAWNIENIA KIEROWCY MOŻNA SPRAWDZIĆ W APLIKACJI mObywatel

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało o nowej usłudze "Uprawnienia kierowcy" w aplikacji mObywatel. Usługa daje możliwość szybkiej weryfikacji uprawnień w codziennych sytuacjach, np. przed użyczeniem komuś swojego pojazdu. Jest też przydatna podczas dalszych wypraw, np. kiedy podróżujące wspólnie osoby chcą wymieniać się za kierownicą lub sprawdzić swoje uprawnienia przed wypożyczeniem pojazdu. W przypadku kolizji lub innego zdarzenia drogowego usługa też będzie pomocna - umożliwi szybką weryfikację uprawnień własnych lub innej osoby w aplikacji. Może także okazać się praktycznym rozwiązaniem podczas korzystania z usług transportowych, np. do sprawdzenia uprawnień przewoźników, dostawców czy wynajmowanych kierowców.

Usługa znajdzie zastosowanie także w przypadku osób, które z różnych przyczyn nie korzystały dłużej ze swoich uprawnień lub nie prowadzą pojazdów na co dzień. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy zdobyły uprawnienia w Polsce i nie mają wygenerowanego mPrawa jazdy, które potwierdza ich uprawnienia. W takiej sytuacji mają one możliwość szybkiej weryfikacji aktualnego statusu swojego fizycznego dokumentu i zdobytych uprawnień za pośrednictwem aplikacji mObywatel.

Z usługi skorzystają również przedsiębiorcy. Dotyczy to zwłaszcza firm, które chcą weryfikować uprawnienia do kierowania pojazdami, ale ze względu na charakter lub skalę prowadzonej działalności nie korzystają w tym celu z integracji z systemem Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). W aplikacji mObywatel mogą szybko zapoznać się z danymi dokumentu i statusem uprawnień danej osoby np. przed podjęciem decyzji o współpracy.

W celu sprawdzenia uprawnień kierowcy należy wprowadzić: imię, nazwisko i numer blankietu w przeznaczonych do tego polach, zgodnie z opisem na ekranie aplikacji. Po zatwierdzeniu użytkownik zobaczy następujące informacje: status blankietu, datę jego ważności, organ wydający dokument, kategorię uprawnień, datę ważności uprawnień.

Źródło: www.gov.pl/web/cyfryzacja

PROPOZYCJA ZMIAN W CENTRALNYM REJESTRZE UMÓW JSFP

Ministerstwo Finansów przekazało do uzgodnień międzyresortowych, opiniowania oraz konsultacji publicznych projekt zmian przepisów dotyczących Centralnego Rejestru Umów Jednostek Sektora Finansów Publicznych (CRU JSFP). Propozycje zmian zawiera projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw oraz ustawę o finansach publicznych (druk nr UD197 z wykazu RCL).

Celem konsultacji jest dyskusja na temat docelowego kształtu przepisów dotyczących obowiązku udostępniania informacji o umowach w CRU JSFP.

Projektowana regulacja przewiduje m.in.:

  • zmianę zakresu przedmiotowego umów, do których będzie odnosił się nałożony na JSFP obowiązek udostępniania informacji o umowach,
  • modyfikację katalogu wyłączeń przedmiotowych, adekwatnych do nowego zakresu przedmiotowego tego obowiązku, przez nawiązanie do katalogu szczególnego rodzaju zamówień, wskazanych w ustawie - Prawo zamówień publicznych,
  • zmianę terminu realizacji przez JSFP obowiązku udostępniania informacji o umowach z 14 na 30 dni od zawarcia umowy,
  • doprecyzowanie zakresu odpowiedzialności administratorów danych wprowadzanych do systemu teleinformatycznego, w ramach którego będą publikowane informacje o umowach JSFP,
  • dodanie przepisu w zakresie postępowania z danymi zgromadzonymi w systemie teleinformatycznym po upływie okresu obowiązywania umowy m.in. w celu zapewnienia zgodności projektowanych regulacji z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych, a także biorąc pod uwagę koszty funkcjonowania tego systemu w perspektywie długookresowej,
  • wprowadzenie delegacji ustawowej do wydania rozporządzenia, w którym m.in. szczegółowo zostanie określony zakres i sposób publikowania danych o umowach JSFP.

Uwagi należy przesyłać na adres doręczeń elektronicznych ministerstwa (ADE): AE:PL-83190-36017-RFBJU-21 lub na adres poczty elektronicznej: sekretariat.bzp@mf.gov.pl w terminie do 23 kwietnia 2025 r.

BUDOWA SIECI SZEROKOPASMOWYCH W RAMACH KPO

Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło IV nabór wniosków w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na dofinansowanie budowy sieci szerokopasmowych na obszarach białych plam. To ostatnia okazja dla firm telekomunikacyjnych, aby skorzystać z dofinansowania.

Do wyboru jest ponad 421.000 punktów adresowych, w których nie ma i najprawdopodobniej w najbliższym czasie nie powstanie nowoczesna infrastruktura telekomunikacyjna.

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni mogą składać wnioski o dofinansowanie do 30 kwietnia 2025 r.

Tak jak w poprzednich naborach w ramach KPO beneficjenci będą rozliczać się według stawek jednostkowych - każdy punkt adresowy został wyceniony i przypisany do odpowiedniej kategorii kosztowej.

Dofinansowanie wynosi do 95%, obejmują koszty budowy i trzyletni koszt utrzymania sieci. Wnioski o dofinansowanie i ich ocena zostały maksymalnie uproszczone - spełnienie większości kryteriów wyboru projektów będzie weryfikowane na podstawie oświadczeń składanych przez wnioskodawcę.

Wnioskodawca może skorzystać z ustalonej dla naboru liście białych plam albo samodzielnie wybrać dowolny punk adresowy. Każdy taki punkt stanowi odrębny obszar konkursowy - w przypadku gdy dwóch lub więcej wnioskodawców zadeklaruje do objęcia zasięgiem sieci ten sam punkt lub punkty adresowe, realizować je będzie ten, który zawnioskował o niższe dofinansowanie. Możliwa jest też realizacja małych projektów - wystarczy 200 punktów adresowych lub wartość przedsięwzięcia wynosząca minimum 800.000 zł.

Rozliczeniu będzie podlegać faktyczna liczba punktów adresowych objętych zasięgiem. Beneficjenci nie będą ponosić konsekwencji w wyniku niezrealizowania części projektu (niezależnie od przyczyn).

Źródło: www.gov.pl/web/cyfryzacja

FAŁSZYWE WIADOMOŚCI WZYWAJĄCE DO PŁATNOŚCI W e-TOLL

Krajowa Administracja Skarbowa na stronie internetowej www.kis.gov.pl ostrzega przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail i SMS dotyczące płatności w e-TOLL. Te wiadomości to próby wyłudzenia danych o rachunkach bankowych. Wiadomości rozsyłane przez przestępców zawierają linki, które kierują do niebezpiecznych witryn. Przykładowa treść wiadomości SMS: "Na Twoja skrzynke e-mail trafila wiadomosc o nieuregulowanej oplacie za przejazd autostrada? Uwazaj! E-mail moze zawierac falszywy link do platnosci. Oszusci probuja w ten sposob zdobyc dane o rachunkach bankowych uzytkownikow systemu e-TOLL. Pamietaj, saldo platnosci mozesz sprawdzic na oficjalnej stronie".

KAS przypomina, że można skorzystać z platformy CERT, która służy do zgłaszania wszelkich fałszywych domen, SMS-ów i innych incydentów w zakresie cyberbezpieczeństwa.

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.