Ministerstwo Zdrowia przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (druk nr UD147 z wykazu RCL). Przewiduje on rozwiązania mające na celu ograniczenie promocji napojów alkoholowych oraz zmniejszenie dostępności alkoholu, a w konsekwencji - zmniejszenie jego wysokiego spożycia.
Projektowana nowelizacja zawiera nową, rozbudowaną definicję pojęcia "promocja napojów alkoholowych". Takim działaniem ma być publiczna degustacja napojów alkoholowych, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi, organizowanie premiowanej sprzedaży napojów alkoholowych, sprzedaż napojów alkoholowych z zastosowaniem upustów, rabatów, bonifikat, pakietów i programów lojalnościowych, darowizn, nagród, wycieczek, gier losowych, zakładów wzajemnych, wszelkich form użyczeń, transakcji wiązanych, wszelkiego rodzaju talonów i bonów oraz udzielania innych niewymienionych z nazwy korzyści majątkowych lub osobistych dla nabywcy napojów alkoholowych, a także inne formy publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych. Uszczegółowienie definicji działalności stanowiącej promocję napojów alkoholowych ma na celu wykluczenie wątpliwości interpretacyjnych w tym zakresie oraz wyeliminowanie negatywnych oddziaływań, w których konsekwencji spożycie alkoholu może się zwiększać.
Ustawodawca zdecydował się również na uregulowanie kwestii wyglądu opakowań alkoholu o pojemności do 300 ml i ich postaci. Nowe regulacje będą stanowić odpowiedź na zdiagnozowane problemy dotyczące dostępu do napojów alkoholowych. Chodzi tu o niepożądane i niebezpieczne praktyki dotyczące wyglądu opakowań napojów alkoholowych oraz pojawiających się nowych postaci alkoholu. W ostatnich miesiącach pojawiły się bowiem na rynku napoje alkoholowe w opakowaniach przypominających lody, w postaci tubek czy też saszetek, wizualnie podobnych do opakowań musów owocowych lub przekąsek śniadaniowych. Opakowania zawierające alkohol o ilości nominalnej do 300 ml miałyby być wykonane wyłącznie ze szkła lub metalu. Wygląd tych opakowań nie będzie mógł m.in. zachęcać do spożywania napojów alkoholowych przez osoby do lat 18, łączyć spożywania alkoholu ze sprawnością fizyczną lub kierowaniem pojazdów czy wywoływać skojarzenia alkoholu z sukcesem zawodowym. Z kolei z uwagi na pojawienie się na rynku alkoholu m.in. w postaci proszku, kryształu, żelu lub pasty, zabronione miałoby zostać wprowadzanie do obrotu alkoholu w postaci innej niż płynna, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.
Nowe regulacje zakładają też nałożenie na sprzedawców i osoby podające napoje alkoholowe obowiązku odmowy sprzedaży lub podania napojów alkoholowych osobom, które nie okazały dokumentu potwierdzającego ich wiek. Tym samym osoby te zostałyby zobligowane do żądania okazania powyższego dokumentu w przypadku wątpliwości co do ukończenia przez nabywcę 18. roku życia.
Przewiduje się, że projektowane rozwiązania wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.
|