Z prawa do świadczenia wychowawczego, zwanego świadczeniem 800+, obywatele Ukrainy mogą korzystać, o ile legalnie przebywają i zamieszkują z dziećmi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Tak wynika z art. 26 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Z dniem 1 lipca 2024 r. przepis ten uległ pewnej modyfikacji, polegającej na uzależnieniu prawa do tego świadczenia od realizowania przez dziecko odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego albo obowiązku nauki, zgodnie z ustawą - Prawo oświatowe, chyba że dziecko jest w wieku, w jakim obowiązki te go nie dotyczą, albo obowiązki te zostały mu odroczone. Przy czym po raz pierwszy ten dodatkowy wymóg będzie respektowany przy ustalaniu prawa do świadczenia wychowawczego na okres świadczeniowy rozpoczynający się dnia 1 czerwca 2025 r. (tj. na okres świadczeniowy 2025/2026). Przypomnijmy, iż wnioski o 800+ na ten nowy okres można składać już od 1 lutego 2025 r.
Tymczasem w dniu 20 stycznia 2025 r. do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (nr RPW/1978/2025), który zakłada wprowadzenie kolejnych dwóch warunków, od których uzależnione miałoby być otrzymanie świadczenia wychowawczego przez obywateli Ukrainy. Chodzi tu o warunek:
Wypłata świadczenia ma być:
Przepisy w tym zakresie miałyby zastosowanie po raz pierwszy do obywateli Ukrainy, którzy z wnioskami w sprawie ustalenia prawa do świadczenia wychowawczego wystąpią w okresie od 1 lutego do 30 kwietnia 2025 r.
Jak wskazują projektodawcy, te dodatkowe wymagania wobec obywateli Ukrainy są związane z uszczelnianiem systemu wsparcia z kolejnym rokiem trwania wojny w Ukrainie.
|