Tryb doręczania korespondencji przez organ rentowy, jak i do organu rentowego, został przez ustawodawcę uregulowany przepisami art. 71ab oraz art. 71ac ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Przypomnijmy, że na zasadach wskazanych w wymienionych przepisach w przypadku podmiotu posiadającego jednocześnie:
doręczenie pisma nadanego przez ZUS następuje na adres do doręczeń elektronicznych.
Dodatkowo po wskazanym doręczeniu pismo jest przekazywane na profil informacyjny w systemie teleinformatycznym ZUS.
Ponadto ZUS może przekazywać pisma w postaci elektronicznej na profil PUE do podmiotu nieposiadającego zarówno adresu do doręczeń elektronicznych, jak i elektronicznej skrzynki podawczej w ePUAP. We wskazanym przypadku na profilu informacyjnym w systemie teleinformatycznym ZUS udostępniane jest urzędowe poświadczenie odbioru po:
Urzędowe poświadczenie odbioru jest równoważne dowodowi otrzymania, o którym mowa w art. 41 ustawy o doręczeniach elektronicznych. We wskazanym przypadku pismo uznaje się za doręczone:
Wskazany tryb jest analogiczny do trybu uznawania za doręczone pisma, które zostało wysłane na adres do doręczeń elektronicznych.
Wobec takich uregulowań ustawowych organ rentowy na swojej stronie internetowej www.zus.pl informuje, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE/eZUS są dostępne funkcje, które wynikają z przepisów o e-Doręczeniach.
Tym samym klientom, którzy mają profil na PUE/eZUS i jednocześnie mają adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych, organ przekazuje pisma (wymagające potwierdzenia nadania lub odbioru) na adres do doręczeń elektronicznych. Pismo, które wysyła na e-Doręczenia, przekazuje również na profil klienta na PUE/e-ZUS. Jest ono umieszczone w skrzynce odbiorczej na liście dokumentów odebranych. Pisma te są oznaczone jako "pismo z ZUS na e-Doręczeniach".
Organ podkreśla, że zmieniły się również zasady dostępu do pism dla klientów, którzy nie mają adresu do doręczeń elektronicznych i jednocześnie umocowali pełnomocnika albo kilku pełnomocników do załatwiania spraw za pośrednictwem PUE/eZUS. Jeśli zatem klient (mocodawca) ma pełnomocnika, kierowane do niego pisma, które wymagają podpisania Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO), organ przekazuje do odbioru na profil pełnomocnika. Dopiero po tym, jak pełnomocnik odbierze (podpisze UPO), jest ono widoczne na profilu PUE/eZUS klienta (mocodawcy). Pisma natomiast, które nie wymagają potwierdzenia odbioru (podpisania UPO), tak jak dotychczas są widoczne na PUE/eZUS w skrzynce odbiorczej na liście dokumentów odebranych zarówno u klienta (mocodawcy), jak i u pełnomocnika.
Warto również wspomnieć, że w przypadku doręczania pism do ZUS, uznaje się, że doręczenie pism na PUE jest jedną z możliwości przekazania pisma do ZUS i nie wyklucza skutecznego doręczania na adres do doręczeń elektronicznych ZUS. Pismo uznaje się za doręczone we wskazanej w urzędowym poświadczeniu przedłożenia chwili jego wprowadzenia do systemu teleinformatycznego ZUS na profilu informacyjnym.
|