Na podstawie ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o kołach gospodyń wiejskich (Dz. U. z 2024 r. poz. 1761) wprowadzono m.in. zmiany dotyczące prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez organizacje pozarządowe niebędące spółkami kapitałowymi oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego. Aby organizacja mogła prowadzić taką uproszczoną ewidencję, musi spełniać warunki określone w art. 10a ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Do najważniejszej ze zmian należy podwyższenie już od 2025 r. ze 100.000 zł do 1.000.000 zł limitu przychodów warunkujących możliwość prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez te organizacje. Dlatego dokonując ustalania prawa do prowadzenia takiej uproszczonej ewidencji w 2025 r., należy wziąć pod uwagę limit przychodów za 2024 r. w kwocie 1.000.000 zł. Decyzję o stosowaniu uproszczonej ewidencji podejmuje organ zatwierdzający w rozumieniu przepisów o rachunkowości. Należy o niej poinformować naczelnika właściwego urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca roku podatkowego (w 2025 r. do 31 stycznia 2025 r.), w którym rozpoczęto jej prowadzenie, a przy rozpoczęciu działalności - w terminie 30 dni od dnia jej rozpoczęcia. Takie zawiadomienie dotyczy także lat następnych.
Od 1 stycznia 2026 r. zostaną zmodyfikowane warunki określone w art. 10a ust. 1 ustawy. Poza tym wydłużony zostanie termin na zawiadomienie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów - z dotychczasowego wyznaczonego na koniec pierwszego miesiąca, do końca 3. miesiąca roku podatkowego, w którym podatnik rozpoczął prowadzenie ewidencji, a w przypadku jednostek rozpoczynających działalność z dotychczasowego terminu 30 dni od dnia rozpoczęcia działalności do 90 dni od dnia rozpoczęcia działalności.
Ponadto od 2026 r. podatnicy zyskają możliwość rezygnacji (na podstawie decyzji organu zatwierdzającego) z prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów w ciągu roku podatkowego, z konsekwencją prowadzenia księgowości, zgodnie z przepisami o rachunkowości od początku roku podatkowego. O takiej rezygnacji trzeba będzie powiadomić naczelnika właściwego urzędu skarbowego w terminie 90 dni od końca ostatniego miesiąca, w którym prowadzono tę ewidencję. Termin 90-dniowy na złożenie zawiadomienia będzie dotyczył także rezygnacji z prowadzenia uproszczonej ewidencji na koniec roku (obecnie wynosi on 14 dni). Wydłużony zostanie również termin na zawiadomienie urzędu skarbowego o niespełnieniu warunków umożliwiających prowadzenie uproszczonej ewidencji z dotychczasowych 14 dni do 90 dni od końca ostatniego miesiąca roku podatkowego, w którym prowadzono uproszczoną ewidencję.
|