Zakład Ubezpieczeń Społecznych na swojej stronie internetowej (www.zus.pl) poinformował, że od dnia 7 stycznia 2025 r. rozpoczął przekazywanie płatnikom składek informacji o stanie ich kont za 2024 r. Przedmiotowe informacje płatnicy składek otrzymają na swoje profile na PUE/eZUS.
Płatnik, który rozliczał i wpłacał składki w 2024 r., otrzyma informację o tym, czy na jego koncie w ZUS jest nadpłata, niedopłata czy widnieje saldo zerowe. Z informacji tej płatnik dowie się także, jaką kwotę wpłacił w 2024 r. i na jakie należności organ rentowy ją rozliczył.
Natomiast płatnicy, którzy spłacają zadłużenie w układzie ratalnym, otrzymają informację o tym, jaka kwota pozostała im jeszcze do spłaty.
Jeżeli na koncie płatnika widnieje niedopłata, powinien on ją jak najszybciej uregulować. Płatników, którzy nie są w stanie jednorazowo spłacić zadłużenia, organ rentowy zachęca do złożenia wniosków o rozłożenie należności na raty. Więcej informacji na ten temat udzieli wtedy płatnikowi doradca do spraw ulg i umorzeń. Jak dodał ZUS, taka osoba przedstawi mu nie tylko najkorzystniejsze warunki spłaty zadłużenia, ale również pomoże wypełnić wniosek i skompletować niezbędne dokumenty dla celów rozpatrzenia wniosku płatnika.
Organ rentowy przypomniał również, że aby spłacić niewielkie zaległości, płatnik może powiększyć bieżącą wpłatę o wysokość niedopłaty wraz z naliczonymi odsetkami za zwłokę.
Z kolei powstałą na koncie nadpłatę płatnik może:
W informacji, które otrzymują płatnicy składek, będą uwzględnione deklaracje rozliczeniowe albo opłacone składki, które zostały zapisane na kontach płatników składek do dnia 31 grudnia 2024 r. W przypadku gdy płatnik korygował dokumenty rozliczeniowe albo wpłacał składki po tej dacie, aktualne saldo swojego konta w ZUS może on sprawdzić na swoim profilu na PUE/eZUS.
|