Ruszają obowiązkowe e-Doręczenia, ale z okresem przejściowym
Z dniem 1 stycznia 2025 r. zaczęły obowiązywać przepisy, których celem jest upowszechnienie e-Doręczeń, czyli elektronicznej korespondencji pomiędzy podmiotami publicznymi a niepublicznymi. Przy tym na mocy zmian wprowadzonych ustawą z dnia 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. poz. 1841) do końca 2025 r. trwa okres przejściowy w e-Doręczeniach. W okresie tym podmioty obowiązane do stosowania e-Doręczeń będą stopniowo dostosowywały się do nowego sposobu prowadzenia korespondencji. Do końca 2025 r. zapewniona jest równoważność doręczania korespondencji za pośrednictwem operatora pocztowego, ePUAP oraz innych systemów dziedzinowych z e-Doręczeniami.
Podmiot publiczny ma kierować korespondencję do podmiotu niebędącego podmiotem publicznym na adres do e-Doręczeń - jeśli odbiorca taki adres posiada - zgodnie z obowiązującymi przepisami K.p.a. i Ordynacji podatkowej. Jeżeli odbiorca nie posiada adresu do doręczeń elektronicznych, to korespondencja może być kierowana w dotychczasowy sposób, czyli przez operatora pocztowego, chyba że jest to odpowiedź na wniosek złożony przez ePUAP - w takim przypadku korespondencja będzie kierowana przez ePUAP.
Przy tym wprowadzono regulację, zgodnie z którą do dnia 31 grudnia 2025 r. nie stosuje się przepisów nakładających na podmioty publiczne obowiązek nadawania korespondencji przez e-Doręczenia ze względu na przesłanki organizacyjne (zob. art. 147 ust. 5 ustawy o doręczeniach elektronicznych).
Więcej w GP nr 2 z 2025 r., str. 14.
Tak jest od 1 stycznia 2025 r. |
Art. 4. 1. Podmiot publiczny doręcza korespondencję wymagającą uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego na adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych. 2. W przypadku gdy adres do doręczeń elektronicznych podmiotu niepublicznego nie został wpisany do bazy adresów elektronicznych, doręczenie korespondencji następuje na adres do doręczeń elektronicznych, z którego podmiot niepubliczny nadał korespondencję. Art. 5. Podmiot publiczny doręcza korespondencję wymagającą uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej w przypadku: 1) braku możliwości doręczenia korespondencji na adres do doręczeń elektronicznych zgodnie z art. 4 albo 2) gdy posiada on wiedzę, że osoba fizyczna posiadająca adres do doręczeń elektronicznych została pozbawiona wolności. (...) Art. 147. (...) 5. Do dnia 31 grudnia 2025 r. przepisów art. 4 i art. 5 nie stosuje się w przypadku gdy korespondencja nie może być doręczona na adres do doręczeń elektronicznych albo z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej ze względu na przesłanki organizacyjne. Istnienie przesłanek organizacyjnych ocenia nadawca. |
|