Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »    »  Aktualności i sygnały  »   Komunikaty i wyjaśnienia
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Komunikaty i wyjaśnienia

Gazeta Podatkowa nr 64 (1939) z dnia 11.08.2022

RESORT FINANSÓW PO RAZ KOLEJNY PRZYPOMINA O AKCJI "WEŹ PARAGON"

Ministerstwo Finansów na stronie www.gov.pl/web/finanse przypomina, aby brać paragony i zwracać uwagę, czy zostały one prawidłowo wydane.

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) stale sprawdza, czy sprzedawcy wydają paragony i czy są one poprawnie wystawione. W okresie wakacyjnym działania takie są prowadzone z większym natężeniem w miejscowościach turystycznych.

Resort wyjaśnia, że każdy klient powinien wziąć paragon, gdyż dokument ten zabezpiecza jego interes. Przede wszystkim ułatwia złożenie reklamacji, ale również dzięki niemu można porównać ceny i sprawdzić, czy transakcja została rozliczona prawidłowo. Na paragonie można sprawdzić, czy rzeczywiście została np. zakupiona ryba i frytki, a nie lody, gofry i dodatkowy alkohol ze stolika obok. Będzie też łatwiej oddać zakupiony towar, np. gdy okaże się wadliwy. Poza tym nieuczciwi przedsiębiorcy zbierają pozostawione przez klientów paragony i wykorzystują je do przestępstw podatkowych. Na podstawie niewydanych lub nieodebranych paragonów anulują transakcje na kasie fiskalnej lub wystawiają tzw. puste faktury. W ten sposób wyłudzają zwrot podatku VAT.

Wydanie paragonu w sklepie czy restauracji ma znaczenie dla każdego. Zarejestrowana transakcja w kasie fiskalnej gwarantuje, że podatek płacony w cenie towaru trafia do budżetu państwa, a nie do kieszeni nieuczciwego przedsiębiorcy. Pilnowanie paragonów pomaga zmniejszać tzw. szarą strefę. Biorąc paragon - nawet za jedzenie w barze przy plaży - wspiera się uczciwą konkurencję między przedsiębiorcami.

Zdarza się, że zamiast prawidłowo wystawionego paragonu sprzedawca wydaje potwierdzenie zapłaty kartą płatniczą, co stanowi jedynie dowód zapłaty kartą płatniczą lub kredytową - nie zastępuje paragonu fiskalnego.

Innym przykładem nieuczciwego działania przedsiębiorców jest wydawanie paragonów niefiskalnych. Dotyczy to przede wszystkim usług gastronomicznych. Zamiast paragonu są wystawiane rachunki lub paragony kelnerskie. Choć wartość podatku VAT jest wliczona w cenę dania, jednak nie trafia on do budżetu państwa.

W przypadku niewydania przez sprzedawcę paragonu można to zgłosić:

  • w urzędzie skarbowym,
  • przez całodobowy, bezpłatny telefon interwencyjny 800 060 000,
  • na e-mail: powiadomKAS@mf.gov.pl,
  • przez bezpłatną i anonimową aplikację e-Paragony.

WYŁUDZANIE DANYCH ORAZ PIENIĘDZY POPRZEZ SPOOFING

Ministerstwo Cyfryzacji na stronie internetowej www.gov.pl/web/cyfryzacja wyjaśnia, czym jest spoofing oraz jak go rozpoznać. W komunikacie czytamy: "Spoofing to rodzaj ataku, w którym przestępcy podszywają się pod banki, instytucje i urzędy państwowe, firmy, a nawet osoby fizyczne w celu wyłudzenia od swoich ofiar danych lub pieniędzy. Dzięki wykorzystaniu różnych technik, oszuści mogą podszyć się pod wybrany adres e-mail, numer telefonu, a nawet adres IP i w nieuczciwy sposób osiągnąć swoje cele.

Na czym polega spoofing telefoniczny?

Jednym z najpopularniejszych ataków spoofingowych są te wykorzystujące połączenia telefoniczne. Oficjalna nazwa tego typu ataku to Caller ID Spoofing. Cybeprzestępcy używają różnych ogólnodostępnych narzędzi w sieci, które pozwalają dzwoniącemu podszywać się pod dowolnie wybrany przez siebie numer. Najczęściej podają się za pracowników banków lub instytucji państwowych.

Najpopularniejsze scenariusze ataków

Jednym z popularnych przykładów ataków spoofingowych jest telefon od »pracownika banku«, który informuje ofiarę o włamaniu na konto lub o podejrzanych operacjach bankowych. Oszust prosi rozmówcę nie tylko o podanie poufnych danych, ale również o zainstalowanie oprogramowania, które rzekomo może ochronić ofiarę - w rzeczywistości pozwala przejąć kontrolę nad jej urządzeniem. W konsekwencji przestępcy uzyskują dostęp do bankowości klienta, zmieniają hasło i wypłacają zgromadzone na koncie pieniądze.

Zdarza się, że oszuści podają się też za policjantów lub innych urzędników państwowych, próbując wyłudzić dane lub hasła dostępu do różnych usług i serwisów.(...)

(...) przedstawiamy kilka wskazówek, które mogą uchronić (...) przed oszustami:

  • Zachowaj szczególną ostrożność, gdy ktoś będzie do Ciebie dzwonił i przedstawiał się jako pracownik banku lub innej instytucji. Pamiętaj, że nawet jeśli numer, z którego dzwoni, jest taki sam, jak ten podany na oficjalnej stronie, połączenie może być sfałszowane. Skontaktuj się ze swoim bankiem, samodzielnie wybierz numer na klawiaturze telefonu i zweryfikuj, czy osoba, która do Ciebie dzwoniła, mówiła prawdę.
  • Pamiętaj, że pracownik banku ani inny przedstawiciel instytucji nigdy nie będzie Cię prosił o podawanie prywatnych danych oraz jakichkolwiek haseł czy kodów dostępu. Jeśli ktoś do Ciebie zadzwoni i to zrobi, natychmiast się rozłącz i zgłoś sprawę do swojego banku.
  • Sprawdź, jakie zabezpieczenia wprowadził Twój bank i w jaki sposób możesz zweryfikować tożsamość pracownika, który się z Tobą kontaktuje. Coraz więcej banków udostępnia taką funkcję poprzez wykorzystanie swojej aplikacji mobilnej.
  • Nie otwieraj przesłanych linków ani załączników, jeśli nie znasz nadawcy i nie masz pewności, co mogą zawierać otrzymane treści.
  • Dbaj o bezpieczeństwo swoich haseł, stosuj weryfikację dwuetapową. (...)".

POCZTA POLSKA OBSŁUŻY ADMINISTRACJĘ SKARBOWĄ W CAŁYM KRAJU

Poczta Polska podpisała nową umowę z Izbą Administracji Skarbowej (IAS) w Poznaniu na świadczenie usług pocztowych na rzecz wszystkich izb administracji skarbowej, Krajowej Informacji Skarbowej i podległych jej jednostek oraz Krajowej Szkoły Skarbowości.

Umowa dotyczy świadczenia usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym w zakresie przyjmowania, przemieszczania oraz doręczania przesyłek pocztowych (listów, paczek) oraz usługi odbioru przesyłek z lokalizacji wskazanych przez klienta na terenie całego kraju. Także zakłada ona rozwój współpracy w zakresie usługi hybrydowej, która polega na przyjęciu przesyłki z korespondencją w formie elektronicznej, jej wydrukowaniu i zakopertowaniu, a następnie jej przemieszczeniu i doręczeniu w formie papierowej do adresata.

Podmioty publiczne, które obsługuje Poczta Polska S.A., coraz częściej sięgają po nowoczesne rozwiązania, takie jak przesyłka hybrydowa lub elektroniczne potwierdzenie odbioru. Dzięki rozszerzaniu oferty oraz inwestycjom Poczta Polska S.A. jest w stanie dostosować się do niestandardowych potrzeb i oczekiwań klientów biznesowych i instytucji.

Źródło: www.poczta-polska.pl

 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.