Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »   Urzędnicy skarbowi mogą robić kontrolowane zakupy
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Urzędnicy skarbowi mogą robić kontrolowane zakupy

Gazeta Podatkowa nr 57 (2245) z dnia 17.07.2025
Małgorzata Żujewska

Urzędnicy skarbowi mogą kupować towary lub usługi incognito, aby zweryfikować, czy sprzedawcy prawidłowo ewidencjonują sprzedaż w kasie rejestrującej i wydają paragony. Działania te są prowadzone cały rok, ale wakacje to czas ich intensyfikacji na bazarach i targowiskach, w punktach gastronomicznych, w wypożyczalniach sprzętu sportowego itp. Sprzedawcy, u których zostaną ujawnione nieprawidłowości, muszą liczyć się z grzywną.

Cel działania

Uprawnionymi do dokonania nabycia sprawdzającego są pracownicy urzędów skarbowych oraz pracownicy i funkcjonariusze urzędów celno-skarbowych (dalej: urzędnicy). Takie działania mogą prowadzić na całym terytorium Polski.

Nabycie sprawdzające polega na nabyciu przez urzędnika - bez ujawnienia tożsamości - towaru lub usługi w celu sprawdzenia wywiązywania się przez sprawdzanego z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz wydawania kupującym paragonów fiskalnych. Stanowi tak art. 94k ustawy o KAS. Nabycia sprawdzające przeprowadzane są bez wszczynania kontroli podatkowej lub celno-skarbowej. Nie stosuje się do nich przepisów regulujących ograniczenia kontroli działalności gospodarczej, np. co do czasu trwania, wynikających z Rozdziału 5 Prawa przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236 ze zm.).

Sprawdzanym może być podatnik dokonujący sprzedaży towarów lub usług albo osoba sprzedająca towar lub usługę w imieniu i na rzecz podatnika. Urzędnik dokonuje nabycia sprawdzającego na podstawie legitymacji służbowej oraz stałego upoważnienia udzielonego przez naczelnika urzędu skarbowego albo naczelnika urzędu celno-skarbowego. Wydatki na dokonywanie zakupów w ramach nabycia sprawdzającego są pokrywane z funduszu nabycia sprawdzającego. Sprawdzający dysponuje przyznanymi mu środkami przy pomocy służbowej karty płatniczej - płacąc kartą lub pobraną z niej gotówką. Jego bezpośredni przełożony określa limit środków funduszu do wykorzystania w zlecanym nabyciu sprawdzającym. Jednorazowy wydatek nie może przekroczyć 2.000 zł. Reguluje to § 9 zarządzenia Ministra Finansów w sprawie funduszu nabycia sprawdzającego (Dz. Urz. MF z 2021 r. poz. 17 ze zm.).

Przebieg nabycia

Nabycie sprawdzające odbywa się w miejscu sprzedaży towarów lub świadczenia usług. Niezwłocznie po dokonaniu zakupu urzędnik okazuje sprawdzanemu legitymację służbową, informuje go o nabyciu sprawdzającym oraz poucza o jego prawach i obowiązkach. Na żądanie sprawdzanego musi również okazać stałe upoważnienie do dokonywania nabycia sprawdzającego.

Towar kupiony w toku nabycia sprawdzającego jest niezwłocznie zwracany sprzedającemu wraz z paragonem fiskalnym (o ile został on wydany). Sprzedający ma obowiązek przyjąć towar i paragon fiskalny, a także oddać uiszczoną przez urzędnika cenę. Od zasady zwrotu zakupionego towaru przewidziano wyjątki. Towar nie podlega zwrotowi, jeżeli z uwagi na jego rodzaj lub szczególne właściwości nie jest możliwa jego ponowna sprzedaż. W takim przypadku towar może być pozostawiony za zgodą sprawdzanego w miejscu jego nabycia. Rozwiązanie to pozwala na dokonywanie nabycia sprawdzającego m.in. w branży gastronomicznej. Sprzedający nie musi w takim przypadku oddać kwoty otrzymanej za sprzedany towar. Ponadto urzędnicy obligatoryjnie odstępują od zwrotu towaru stanowiącego dowód popełnienia przestępstwa, przestępstwa skarbowego, wykroczenia lub wykroczenia skarbowego, podlegającego zatrzymaniu lub dokonaniu zajęcia albo zabezpieczenia na podstawie odrębnych przepisów. Sprawdzany ma obowiązek zwrotu zapłaty otrzymanej za towar zatrzymany przez urzędników. Obliguje go do tego art. 94q pkt 3 lit. b) ustawy o KAS.

W przypadku gdy nabycie sprawdzające dotyczy usługi, np. fryzjerskiej, wykonana usługa nie podlega zwrotowi. W razie niewykonania opłaconej przez urzędnika usługi sprawdzany ma obowiązek zwrócić otrzymaną zapłatę. Jeżeli w toku nabycia sprawdzającego został wydany paragon fiskalny, a nie dojdzie do realizacji usługi, sprawdzany jest zobligowany do przyjęcia tego paragonu (chyba że odmawia zwrotu otrzymanej zapłaty).

Nabycie sprawdzające kończy się - w zależności od jego efektów - notatką służbową albo protokołem. Odpowiedni dokument sporządzany jest w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach. Sprawdzany otrzymuje jeden z nich. Notatka służbowa powstaje w razie nieujawnienia uchybień w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej lub wydawania paragonów fiskalnych. Zawiera: datę i miejsce (adres) dokonania nabycia sprawdzającego, wskazanie sprawdzanego i sprawdzającego, numer paragonu fiskalnego oraz numer unikatowy kasy rejestrującej, wartość sprzedaży brutto, w tym kwotę należnego podatku VAT. Protokół natomiast musi być sporządzony w przypadkach wskazanych w art. 94t ust. 1 ustawy o KAS. Spisuje się go wtedy, gdy: stwierdzono nieprawidłowości w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej lub wydawania paragonów fiskalnych; zakupiony towar nie podlega zwrotowi, ponieważ z uwagi na jego rodzaj lub szczególne właściwości nie jest możliwa jego ponowna sprzedaż; nabycie sprawdzające dotyczyło usługi; sprawdzany odmówił przyjęcia zwracanego towaru, zwrotu zapłaty otrzymanej za towar, przyjęcia paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż towaru, a także gdy odstąpiono od zwrotu towaru (w przypadkach wskazanych w art. 94p ust. 3 ustawy o KAS). Elementy, jakie powinny znaleźć się protokole, zamieszczono w ramce - Elementy protokołu (...). Urzędnicy mogą dla potrzeb dokumentowania czynności nabycia sprawdzającego sporządzać szkice, kopiować, filmować, fotografować oraz dokonywać nagrań dźwiękowych.

Elementy protokołu z nabycia sprawdzającego:

- oznaczenie organu,
- data i miejsce (adres) dokonania nabycia sprawdzającego,
- numer stałego upoważnienia do dokonania nabycia sprawdzającego,
- wskazanie sprawdzającego,
- wskazanie sprawdzanego, w tym jego imię i nazwisko, miejsce zamieszkania, numer PESEL oraz rodzaj, seria i numer dokumentu tożsamości,
- wskazanie podatnika, jeżeli sprawdzanym jest osoba dokonująca w jego imieniu i na jego rzecz sprzedaży towarów lub usług,
- określenie nabytego towaru lub usługi oraz wartość sprzedaży brutto, w tym wskazanie kwoty należnego podatku VAT,
- informacja: o zwrocie towaru albo że towar nie podlega zwrotowi lub o pozostawieniu towaru w miejscu jego nabycia, albo o odstąpieniu od zwrotu towaru i niedokonaniu zwrotu paragonu fiskalnego, albo o wykonaniu usługi i jej rodzaju, albo o zwrocie zapłaty za niewykonaną usługę lub paragonu fiskalnego,
- informacja o: odmowie przyjęcia zwracanego towaru, odmowie zwrotu otrzymanej zapłaty za zwracany towar lub niewykonaną usługę i niedokonaniu zwrotu paragonu fiskalnego, odmowie przyjęcia paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż zwracanego towaru albo niewykonanej usługi,
- numer paragonu fiskalnego oraz numer unikatowy kasy rejestrującej, a w przypadku ich braku - wskazanie przyczyny braku,
- opis stwierdzonego naruszenia w zakresie ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz wydawania kupującym paragonów fiskalnych,
- omówienie dokonanych w protokole poprawek, skreśleń i uzupełnień,
- wykaz załączników,
- podpis sprawdzającego i sprawdzanego, a w razie odmowy podpisania protokołu przez sprawdzanego - wzmianka o tym zamieszczona na końcu protokołu,
- miejsce i data sporządzenia.

Ryzyko grzywny

Sprzedający, który zostanie przyłapany na sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej lub na niewydaniu paragonu fiskalnego, musi liczyć się z grzywną na podstawie art. 62 § 4 lub § 5 Kodeksu karnego skarbowego.

Dla Prenumeratorów GOFIN

Uchybienia te mogą stanowić przestępstwo skarbowe albo - w wypadku mniejszej wagi - wykroczenie skarbowe. Wypadkiem mniejszej wagi jest taki czyn zabroniony, który charakteryzuje się niskim stopniem szkodliwości społecznej, a sposób i okoliczności jego popełnienia nie wskazują na rażące lekceważenie przez sprawcę porządku finansowoprawnego lub reguł ostrożności wymaganych w danych okolicznościach. Urzędnik dokonujący nabycia sprawdzającego może na miejscu wystawić mandat karny za czyn zakwalifikowany jako wykroczenie skarbowe. Zastosowanie trybu mandatowego uzależnione jest od spełnienia kilku warunków. Osoba sprawcy i okoliczności popełnienia wykroczenia skarbowego nie mogą budzić wątpliwości. Ponadto nie zachodzi potrzeba nałożenia surowszej kary niż grzywna w wymiarze do 5-krotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Grzywna nałożona mandatem karnym za wykroczenie skarbowe popełnione w 2025 r. może wynieść do 23.330 zł.

Warunkiem ukarania w trybie mandatowym jest zgoda sprawcy na przyjęcie mandatu karnego (co poświadcza on poprzez złożenie podpisu na blankiecie). Jeżeli sprawca odmówi przyjęcia mandatu karnego, sprawa podlega rozpoznaniu na zasadach ogólnych, co w praktyce oznacza najczęściej skierowanie jej do sądu. Przyjęcie mandatu karnego, zwłaszcza jeżeli sprawca ma zastrzeżenia co do zasadności ukarania, należy przemyśleć. Uchylenie prawomocnego mandatu karnego - a wystawiany w większości przypadków mandat kredytowany staje się prawomocny z chwilą pokwitowania jego odbioru - jest dopuszczalne tylko w wyjątkowych sytuacjach. Przypadki te zostały wskazane w art. 140 K.k.s. (patrz ramka - Przesłanki uchylenia...). Uprawnionym do uchylenia prawomocnego mandatu karnego jest sąd, na którego obszarze działania została w trybie mandatowym nałożona kara grzywny. Uchylenie następuje z urzędu albo na wniosek ukaranego, jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego. Wniosek musi być złożony nie później niż w terminie 7 dni od daty przyjęcia mandatu. W razie uchylenia mandatu karnego sprawa podlega rozpoznaniu na zasadach ogólnych.

Przesłanki uchylenia mandatu karnego:

- wymierzenie grzywny za czyn niebędący czynem zabronionym jako wykroczenie skarbowe,
- nałożenie grzywny na osobę, która nie podpisała mandatu karnego lub która nie ponosi odpowiedzialności za wykroczenie skarbowe,
- nałożenie grzywny mandatem karnym w sytuacji, gdy zastosowanie trybu mandatowego jest niedopuszczalne, ponieważ zachodzi zbieg przepisów, a ten sam czyn sprawcy wykroczenia skarbowego wyczerpuje zarazem znamiona przestępstwa skarbowego, lub za wykroczenie skarbowe należałoby orzec przepadek przedmiotów,
- wymierzenie grzywny w kwocie przekraczającej dopuszczalną wysokość - z tym że uchylenie dotyczy tylko części przewyższającej dozwoloną wysokość.

Sprawy o wykroczenia skarbowe niepodlegające rozpatrzeniu w trybie mandatowym (także gdy sprawca odmówił przyjęcia mandatu karnego) oraz o przestępstwa skarbowe kierowane są do sądu. Sąd może za wykroczenie skarbowe wymierzyć wyższą grzywnę niż urzędnicy, bo w granicach od 1/10 do 20-krotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Za wykroczenie skarbowe popełnione w 2025 r. może ona wynieść od 466,60 zł do 93.320 zł. Dokonanie sprzedaży z pominięciem kasy rejestrującej lub niewydanie paragonu fiskalnego zakwalifikowane jako przestępstwo skarbowe karane jest grzywną od 10 do 180 stawek dziennych, przy czym stawka dzienna nie może być niższa od 1/30 części minimalnego wynagrodzenia za pracę ani przekraczać jej 400-krotności. Za takie przestępstwo skarbowe popełnione w 2025 r. grozi grzywna od 1.555,30 zł do 11.198.160 zł (stawka dzienna może wynieść od 155,53 zł do 62.212 zł).

Nabycia sprawdzające w 2023 r. i 2024 r.
Rok Nabycia sprawdzające
Liczba przeprowadzonych nabyć sprawdzających Liczba nabyć sprawdzających wynikowych Liczba nałożonych mandatów Kwota nałożonych mandatów
2023 58.332 13.863 13.022 19.197.423,00 zł
2024 59.669 13.913 13.785 20.431.426,60 zł
Zmiana łącznie 2023/2024 2,29% 0,36% 5,86% 6,43%
Źródło: Odpowiedź MF z 13 marca 2025 r. na interpelację poselską nr 8255

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 16.11.2016 r. o KAS (Dz. U. z 2023 r. poz. 615 ze zm.)

Ustawa z dnia 10.09.1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2025 r. poz. 633)

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.