Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »   Zmiany w opłacie od środków spożywczych
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Zmiany w opłacie od środków spożywczych

Gazeta Podatkowa nr 36 (2224) z dnia 5.05.2025
Kinga Romas

Na mocy przepisów ustawy o zdrowiu publicznym została wprowadzona opłata od środków spożywczych, tzw. opłata cukrowa lub podatek cukrowy. Opłata ta ma zniechęcać konsumentów do spożywania wysokosłodzonych napojów i motywować producentów do redukcji ilości cukru i substancji słodzących w produktach. Aktualnie ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie zmian w zakresie miarkowania wysokości opłaty dodatkowej.

Opłata cukrowa

Opłata od środków spożywczych jest nakładana na napoje z dodatkiem:

  • cukrów: monosacharydów, disacharydów oraz środków spożywczych zawierających te substancje,
  • substancji słodzących, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1333/2008/WE, np. ksylitolu, sorbitolu, aspartamu,
  • kofeiny lub tauryny.

Zgodnie z art. 12b ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym jako napój traktuje się wyrób w postaci napoju oraz syrop będący środkiem spożywczym, ujęty w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w klasach 10.32 i 10.89 oraz w dziale 11. Ustawodawca przewidział listę produktów wyłączonych z opłaty cukrowej. Wyszczególniono je w art. 12b ust. 2 ustawy o zdrowiu publicznym.

Obowiązek zapłaty podatku cukrowego ciąży na osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, która:

  • sprzedaje napoje do punktów sprzedaży detalicznej,
  • produkuje, nabywa napoje z innych krajów UE lub spoza UE i prowadzi ich sprzedaż detaliczną,
  • zamawia u producenta wyprodukowanie napoju objętego opłatą, a skład napoju podlegającego opłacie stanowi element umowy (obowiązek zapłaty ciąży na zamawiającym).

W przypadku gdy podmiot sprzedaje lub wprowadza na rynek napoje, od których opłata została już zapłacona wcześniej, nie musi płacić od nich opłaty.

Co ważne, jeżeli napoje objęte opłatą są odsprzedawane kontrahentowi, który prowadzi jednocześnie sprzedaż detaliczną i hurtową, podmiot sprzedający jest zobowiązany odprowadzić opłatę od wszystkich napojów sprzedanych temu kontrahentowi.

Kontrowersje wokół naliczania opłaty dodatkowej

Na mocy przepisów ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2025 r. poz. 340) z dniem 19 marca 2025 r. wprowadzone zostały nowe zasady naliczania dodatkowej opłaty cukrowej z tytułu nieuregulowania zobowiązania. Jej wysokość uzależniona została od rodzaju stwierdzonego uchybienia. Wcześniej, w przypadku niedokonania opłaty w terminie określonym w ustawie, organ właściwy do poboru opłaty ustalał, w drodze decyzji, dodatkową opłatę w wysokości odpowiadającej 50% kwoty należnej opłaty. W opinii sądów tego rodzaju rozwiązanie było niesprawiedliwe i naruszało zasadę proporcjonalności. Taka konstrukcja dodatkowej opłaty równała sytuację podmiotów unikających jakichkolwiek podatków i opłat z sytuacją podmiotu, który pomylił się i sam bezzwłocznie naprawił swój błąd. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 grudnia 2024 r., sygn. akt III FSK 755/24, orzekł, że dodatkowa opłata powinna podlegać miarkowaniu, w zależności od oceny stopnia przewinienia związanego z niedopełnieniem obowiązków nałożonych ustawą.

Nowe zasady naliczania opłaty dodatkowej

W efekcie zmian wprowadzonych na mocy wspomnianej nowelizacji obowiązują nowe regulacje w zakresie naliczania opłaty dodatkowej. W przypadku gdy podmiot zobowiązany do uregulowania opłaty cukrowej:

1) w składanej informacji nie wykazał opłaty w należnej wysokości ani nie wpłacił w terminie opłaty w należnej wysokości,

2) w informacji wykazał opłatę w należnej wysokości, lecz nie wpłacił w terminie opłaty w należnej wysokości,

3) nie złożył w terminie informacji ani nie wpłacił w terminie opłaty w należnej wysokości

- organ właściwy w sprawie opłaty, w drodze decyzji, określa wysokość należnej opłaty oraz ustala dodatkową opłatę w wysokości do 50% podstawy ustalenia wysokości dodatkowej opłaty.

Natomiast w sytuacji, kiedy podmiot obowiązany do zapłaty opłaty w okresie 14 dni po zakończeniu kontroli podatkowej:

1) złożył korektę informacji z wykazaną opłatą w należnej wysokości i najpóźniej w dniu jej złożenia wpłacił opłatę w należnej wysokości wraz z odsetkami za zwłokę,

2) wpłacił opłatę w należnej wysokości wraz z odsetkami za zwłokę,

3) złożył informację wraz z wykazaną opłatą w należnej wysokości i najpóźniej w dniu jej złożenia wpłacił opłatę w należnej wysokości wraz z odsetkami za zwłokę

- organ właściwy w sprawie opłaty, w drodze decyzji, ustala dodatkową opłatę w wysokości do 25% podstawy ustalenia wysokości dodatkowej opłaty.

Podstawą ustalenia wysokości dodatkowej opłaty jest wysokość niewpłaconej należnej opłaty, a w przypadku wpłacenia opłaty w wysokości niższej od należnej - wysokość zaniżenia należnej opłaty.

Ustalając wysokość dodatkowej opłaty, organ właściwy w sprawie opłaty bierze pod uwagę:

1) okoliczności powstania nieprawidłowości,

2) rodzaj i stopień naruszenia ciążącego na podmiocie obowiązanym do zapłaty opłaty, o którym mowa w art. 12d ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym, obowiązku, które skutkowało powstaniem nieprawidłowości,

3) rodzaj, stopień i częstotliwość stwierdzonych dotychczas nieprawidłowości dotyczących opłaty,

4) wysokość niewpłaconej należnej opłaty albo wysokość zaniżenia należnej opłaty,

5) działania podjęte przez podmiot obowiązany do zapłaty opłaty, o którym mowa w art. 12d ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym, po stwierdzeniu nieprawidłowości w celu usunięcia skutków nieprawidłowości.

Zwolnienie z opłaty dodatkowej

Ustawodawca przewidział też sytuacje, kiedy nie będzie wymierzana opłata dodatkowa. Będzie to miało miejsce:

1) jeżeli przed dniem wszczęcia kontroli podatkowej podmiot obowiązany do zapłaty opłaty:

a) złoży korektę informacji z wykazaną opłatą w należnej wysokości oraz wpłaci opłatę w należnej wysokości wraz z odsetkami za zwłokę,

b) wpłaci opłatę w należnej wysokości wraz z odsetkami za zwłokę,

c) złoży informację z wykazaną opłatą w należnej wysokości oraz wpłaci opłatę w należnej wysokości wraz z odsetkami za zwłokę,

2) wobec osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe.

"(...) najbardziej dotkliwa sankcja będzie miała zastosowanie tylko w przypadku stwierdzenia, że działanie podmiotu obowiązanego do zapłaty opłaty było zamierzone i nie współpracował on z organem w zakresie usunięcia wszelkich wątpliwości związanych z naruszeniem, w celu wyjaśnienia sprawy. W ten sposób przypadki, w których dojdzie co prawda do nieprawidłowości, ale będzie to związane z brakiem należytej staranności, będą objęte niższą sankcją niż przypadki, gdy dojdzie do zamierzonego działania podmiotu oraz braku jego współpracy z organami, np. braku skorygowania informacji mimo nieprawidłowości wykrytych w wyniku czynności sprawdzających".

Źródło: Uzasadnienie do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 11.09.2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1670 ze zm.)

Więcej na ten temat w zasobach płatnych:
 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.