W ramach prowadzonej działalności handlowej zamierzam otworzyć drugi sklep. Czy w związku z tym jestem zobligowany do założenia drugiej księgi podatkowej dla nowego sklepu?
Decyzja w sprawie założenia drugiej księgi podatkowej w związku z otwarciem kolejnego sklepu należy do Czytelnika. Może on bowiem założyć drugą odrębną księgę podatkową dla nowego sklepu albo prowadzić jedną wspólną księgę dla obu placówek handlowych.
Jak wynika z § 3 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544 ze zm.), gdy podatnik w ramach działalności gospodarczej prowadzi sprzedaż w co najmniej dwóch sklepach, to prowadzi przedsiębiorstwo wielozakładowe. W przypadku takiego podmiotu, zgodnie z § 8 ust. 3 rozporządzenia, księgi mają znajdować się w każdym zakładzie. Jednak podatnik może prowadzić jedną księgę w miejscu wskazanym jako jego siedziba, pod warunkiem że w poszczególnych zakładach jest prowadzona co najmniej ewidencja sprzedaży, o której mowa w § 7 ust. 1 rozporządzenia. Zwolnieni z prowadzenia tej ewidencji są podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.
W sytuacji gdy po rozpoczęciu działalności handlowej w drugim sklepie Czytelnik dla obu sklepów będzie prowadził jedną księgę podatkową, to podstawą obliczenia zaliczki na podatek dochodowy będzie dochód wynikający z tej księgi. Natomiast w przypadku gdy zdecyduje on o zaprowadzeniu dwóch odrębnych ksiąg podatkowych, to przy ustalaniu podstawy obliczenia zaliczki na podatek dochodowy będzie sumował wynikające z tych ksiąg przychody oraz poniesione koszty uzyskania tych przychodów, a następnie obliczał dochód do opodatkowania, który będzie stanowiła różnica tych sum.
|