Firma jest importerem odzieży. Jej produkty są wprowadzane w opakowaniach wraz z wieszakami. Jakie opakowania należy brać pod uwagę ustalając, czy jest ona zobowiązana do prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych? Czy będą nimi również wieszaki na ubrania?
Wprowadzający produkty w opakowaniach jest zobowiązany prowadzić publiczne kampanie edukacyjne. Obowiązek ten może być według wyboru wprowadzającego produkty w opakowaniach wykonywany samodzielnie lub za pośrednictwem organizacji odzysku opakowań. Przepisy ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, w tym również w zakresie prowadzenia tzw. edukacji ekologicznych, stosuje się do wszystkich opakowań, niezależnie od zastosowanego do ich wykonania materiału, oraz do powstałych z nich odpadów opakowaniowych. Wyróżnia się następujące kategorie opakowań:
Przykładowy wykaz wyrobów, w tym części składowych opakowań oraz złączonych z wyrobem elementów pomocniczych, które uznaje się albo nie uznaje się za opakowanie, określono w rozporządzeniu Ministra Środowiska (Dz. U. z 2013 r. poz. 1274). Zgodnie z jego przepisami opakowaniami są m.in.:
Z powyższego wynika, iż wieszaki na ubrania, sprzedawane razem z ubraniami, należy uznać za opakowania.
Z obowiązku prowadzenia publicznych kampanii edukacyjnych oraz obowiązku dotyczącego sprawozdań o wysokości środków przeznaczonych na publiczne kampanie edukacyjne zwolnieni są przedsiębiorcy wprowadzający produkty w opakowaniach, którzy w danym roku kalendarzowym wprowadzili do obrotu produkty w opakowaniach o łącznej masie opakowań nieprzekraczającej 1 Mg (tj. 1.000 kg - 1 tona). Przy czym, ustalając, czy taki obowiązek dotyczy przedsiębiorcy w danym roku, bierze się pod uwagę dane z roku poprzedniego. Wartość opakowań przedsiębiorca musi ustalić samodzielnie.
|