Jedną z korzyści wynikających ze statusu małego podatnika jest możliwość skorzystania z preferencyjnej 9% stawki CIT (jeżeli spełnione są przesłanki, o których mowa w art. 19 updop). Stawka ta ma zastosowanie do przychodów innych niż z zysków kapitałowych.
Pojęcie małego podatnika na gruncie przepisów ustawy o CIT jest zdefiniowane w art. 4a pkt 10 updop. Jest nim podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro (przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł).
W interpelacji poselskiej nr 20382 zapytano, jaki okres ma przyjąć spółka komandytowa dla zbadania swojego statusu jako małego podatnika, w przypadku gdy podjęła decyzję o staniu się podatnikiem podatku dochodowego z dniem 1 maja 2021 r.? Czy powinien być to okres od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r., czy też od 1 stycznia 2020 r. do 30 kwietnia 2021 r., czy może od 1 stycznia 2021 r. do 30 kwietnia 2021 r.?
W odpowiedzi na tę interpelację poselską Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w piśmie z 30 lipca 2021 r. podkreślił, że uznanie dotychczasowo istniejącej spółki komandytowej za podatnika podatku CIT nie powoduje, że spółka taka dopiero od tego momentu rozpoczyna działalność gospodarczą. Jest ona kontynuatorem działalności prowadzonej wcześniej, tj. przed 1 stycznia 2021 r. (lub przed 1 maja 2021 r.). Spółka komandytowa prowadzi nadal działalność, a jedynie zmienia się jej status podatkowy.
Przedstawiciel resortu finansów potwierdził, że taka spółka może skorzystać z zasad opodatkowania wskazanych w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, tj. 9% stawki podatku, przy spełnieniu odpowiednich warunków, w tym posiadania statusu małego podatnika. Problem w tym, że art. 4a pkt 10 updop odwołuje się do poprzedniego roku podatkowego, regulowanego w oparciu o przepisy ustawy o CIT. Skoro zatem spółka komandytowa nie podlegała w tym okresie przepisom ustawy o CIT, nie można przyjąć wprost reguł ustalania roku podatkowego właściwych dla ustawy o CIT. Dlatego według resortu finansów wartość przychodu ze sprzedaży (obliczana dla limitów dla małego podatnika) powinna być ustalana w oparciu o poprzedni rok obrotowy takiej spółki.
Odpowiadający na interpelację przypomniał, że na stronie www.podatki.gov.pl zamieszczone zostało wyjaśnienie pt. "Rok obrotowy spółki komandytowej w związku z objęciem CIT". Kierując się tym wyjaśnieniem, udzielił odpowiedzi, że w przypadku spółki komandytowej, która z dniem 1 maja 2021 r. stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i której rok obrotowy nie uległ zmianie (jest tożsamy z rokiem kalendarzowym), przy ustalaniu statusu małego podatnika musi uwzględnić wartość sprzedaży brutto za poprzedni rok obrotowy, tj. za okres od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. W sytuacji natomiast, gdy spółka komandytowa wydłużyła rok obrotowy do 30 kwietnia 2021 r., wówczas w celu ustalenia statusu małego podatnika powinna uwzględnić wartość przychodu ze sprzedaży brutto za okres od 1 stycznia 2020 r. do 30 kwietnia 2021 r.
|