Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Gdzie płaci podatek pracownik zatrudniony przez agencję pracy ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Gdzie płaci podatek pracownik zatrudniony przez agencję pracy tymczasowej i wysłany do pracy za granicę?

Przegląd Podatku Dochodowego nr 10 (370) z dnia 20.05.2014

Agencja pracy tymczasowej chce wysłać pracowników do pracy w Niemczech. Pracownicy nie zmienią miejsca zamieszkania do celów podatkowych. Czy dochody tych pracowników będą opodatkowane w Polsce, czy w Niemczech?

Wynagrodzenia pracowników oddelegowanych przez agencję pracy tymczasowej do pracy za granicą, od początku pobytu pracowników w Niemczech, będą podlegać opodatkowaniu w Niemczech. W Polsce korzystają one ze zwolnienia od podatku. Mają one jednak wpływ na wysokość podatku należnego od dochodu uzyskanego w Polsce.

Stosownie do art. 15 ust. 1 polsko-niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, opublikowanej w Dz. U. z 2005 r. nr 12, poz. 90, wynagrodzenie pracownika mającego miejsce zamieszkania na terenie Polski podlega opodatkowaniu tylko w Polsce, chyba że praca wykonywana jest na terytorium Niemiec. W takim przypadku wynagrodzenie może być opodatkowane w Niemczech. Przy czym wynagrodzenie pracownika oddelegowanego do pracy w Niemczech może być opodatkowane tylko w Polsce, jeśli jednocześnie spełnione są warunki z art. 15 ust. 2 umowy, czyli:

1) pracownik przebywa w Niemczech przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni podczas 12-miesięcznego okresu, rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym,

2) wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, niemającego miejsca zamieszkania ani siedziby w Niemczech,

3) wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w Niemczech.

Niespełnienie któregokolwiek z tych warunków oznacza, że wynagrodzenie za pracę wykonywaną na terytorium Niemiec może podlegać opodatkowaniu zarówno w Niemczech, jak i w Polsce.

Drugi z warunków nakłada wymóg, aby pracownikowi oddelegowanemu do pracy w drugim państwie wynagrodzenia były wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w państwie wykonywania pracy. Jeżeli wynagrodzenie jest ponoszone przez pracodawcę mającego miejsce zamieszkania lub siedzibę w państwie, w którym jest wykonywana praca (tu: w Niemczech), wówczas prawo do opodatkowania tego wynagrodzenia posiada państwo, w którym wykonywana jest praca. Przy czym pracodawcą niekoniecznie musi być podmiot, z którym pracownik podpisał umowę o pracę.

W przypadkach oddelegowania pracowników przez agencję pracy tymczasowej za granicę, należy ustalić, kto jest faktycznym pracodawcą, o którym mowa w omawianym przepisie.

Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie zawierają definicji pracodawcy. Powszechnie przyjmuje się, że pojęcie to trzeba interpretować zgodnie z Komentarzem do Modelowej Konwencji OECD. Z Komentarza do art. 15 Modelowej konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku (ABC a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011, str. 315, pkt 8.14) wynika, że dla stwierdzenia kto jest pracodawcą, ważne znaczenie może mieć ustalenie:

  • kto jest uprawniony do instruowania pracownika co do sposobu, w jaki praca powinna być wykonywana,
     
  • kto kontroluje i ponosi odpowiedzialność za miejsce, w którym praca jest wykonywana,
     
  • czy wynagrodzenie osoby fizycznej jest bezpośrednio fakturowane przez formalnego pracodawcę przedsiębiorstwu, na rzecz którego usługi są wykonywane,
     
  • kto udostępnia pracownikowi urządzenia i materiały konieczne do wykonywania pracy,
     
  • kto ustala liczbę i kwalifikacje osób niezbędnych do wykonania określonej pracy,
     
  • kto ma prawo wyboru osoby, która wykona określoną pracę, i ewentualnego wycofania się z podjętych z tą osobą uzgodnień dotyczących wykonania tej pracy,
     
  • kto ma prawo do nakładania kar dyscyplinarnych w stosunku do pracownika wykonującego pracę,
     
  • kto ustala pracownikowi urlopy i godziny pracy.

Zasady zatrudniania pracowników tymczasowych przez agencję oraz ich kierowania do wykonywania pracy tymczasowej na rzecz pracodawcy użytkownika reguluje ustawa z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz. U. nr 166, poz. 1608 ze zm.). W myśl art. 2 tej ustawy, pracodawcą użytkownikiem jest pracodawca lub podmiot niebędący pracodawcą w rozumieniu Kodeksu pracy wyznaczający pracownikowi skierowanemu przez agencję pracy tymczasowej zadania i kontrolujący ich wykonanie. Natomiast pracownikiem tymczasowym jest pracownik zatrudniony przez agencję pracy tymczasowej wyłącznie w celu wykonywania pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy użytkownika.

Praca tymczasowa oznacza wykonywanie na rzecz danego pracodawcy użytkownika zadań:

  • o charakterze sezonowym, okresowym, doraźnym lub
     
  • których terminowe wykonanie przez pracowników zatrudnionych przez pracodawcę użytkownika nie byłoby możliwe, lub
     
  • których wykonanie należy do obowiązków nieobecnego pracownika zatrudnionego przez pracodawcę użytkownika.

Pracodawca nie może być pracodawcą użytkownikiem wobec pracowników pozostających z nim w stosunku pracy (art. 4 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych).

W tym kontekście funkcji pracodawcy nie można przypisać firmie, która w istocie jest tylko pośrednikiem pomiędzy pracownikami a zagranicznymi kontrahentami. W przypadku międzynarodowego najmu siły roboczej funkcje te spełnia na ogół użytkownik siły roboczej. Wobec tego w opisanym stanie faktycznym wynagrodzenie pracowników z tytułu pracy wykonywanej w Niemczech od początku podlega opodatkowaniu w tym kraju.

Pracownicy oddelegowani przez polskiego pracodawcę do pracy za granicą, którzy mają miejsce zamieszkania na terytorium Polski (pozostają polskimi rezydentami podatkowymi), podlegają w naszym kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (art. 3 ust. 1 updof). Zasadę tę stosuje się jednak z uwzględnieniem właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska. W sytuacji przedstawionej w pytaniu znajdzie zastosowanie metoda wyłączenia z progresją. Oznacza to, że dochód uzyskany w Niemczech przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce jest wyłączony od opodatkowania w Polsce, ma jednak wpływ na ustalenie podatku należnego od dochodu osiągniętego w Polsce. Tym samym tylko w przypadku gdy podatnik oprócz zagranicznych dochodów osiągnie też dochody ze źródeł położonych w Polsce, dochody zagraniczne będzie musiał wykazać w zeznaniu rocznym. W przeciwnym przypadku, tj. gdy wynagrodzenie zagraniczne będzie jedynym dochodem, pracownik nie będzie miał obowiązku składania zeznania rocznego.

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.