Facebook

Jak szukać?»

Do 30 kwietnia 2025 r. podatnicy PIT powinni przekazać sprawozdanie finansowe za 2024 r. do Szefa KAS (czytaj więcej) 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US zeznań za 2024 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US deklaracji DSF-1 za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-RB, PIT-RBS, PIT-CSR i PIT-CSRS za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin złożenia do US informacji PIT-DZ za 2024 r. 30 kwietnia 2025 r. (środa) mija termin przekazania Szefowi KAS sprawozdania finansowego za 2024 r. przez podatnika prowadzącego księgi rachunkowe
Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »  Podatki  »  Podatek dochodowy  »   Opłaty za autostrady i parkingi w podróży służbowej - resort ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Opłaty za autostrady i parkingi w podróży służbowej - resort finansów podtrzymuje niekorzystne rozstrzygnięcie

Przegląd Podatku Dochodowego nr 6 (342) z dnia 20.03.2013

Wydawało się, że pojawiła się szansa na zakończenie trwającego od kilku lat sporu pomiędzy fiskusem a podatnikami o opłaty za przejazdy autostradami i parkingi ponoszone przez pracowników w podróżach służbowych. Spór ten dotyczy sposobu rozliczania tych wydatków w kosztach podatkowych.

Z dniem 1 marca 2013 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. poz. 167). Wymienia ono jako inne niezbędne wydatki związane z podróżą krajową lub zagraniczną pracownika m.in. opłaty za przejazd drogami płatnymi i autostradami oraz opłaty za postój w strefie płatnego parkowania. Wydawało się, że w związku z takim uregulowaniem nie będzie argumentów na rozliczanie tych wydatków w ramach tzw. kilometrówki jako kosztów używania samochodu osobowego niebędącego własnością pracodawcy.

1. Stanowisko organów podatkowych

Do 2010 r. pracodawcy nie mieli w zasadzie problemów z rozliczaniem wydatków ponoszonych przez pracowników w podróżach służbowych, w tym opłat za autostrady i parkingi. Przełomowa dla omawianej kwestii okazała się interpretacja indywidualna Ministra Finansów z 8 kwietnia 2010 r., nr DD6/033-101-2/MZG/09/PK-579, zmieniająca interpretację indywidualną wydaną uprzednio przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach. Minister Finansów w powołanej interpretacji z 8 kwietnia 2010 r. uznał bowiem, że zwrot pracownikom opłat za parkingi i autostrady w czasie podróży służbowej podlega rozliczeniu w kosztach w ramach tzw. kilometrówki jako wydatek związany z używaniem prywatnego samochodu. Tym samym przyjął, że wydatek ten nie może być uwzględniany w kosztach w wysokości faktycznie poniesionej, ale do wysokości limitu będącego iloczynem przejechanych w podróży służbowej kilometrów i stawki za 1 km przebiegu pojazdu.

Pomimo że ministerialna interpretacja nie stanowiła interpretacji ogólnej, od momentu jej wydania organy podatkowe w wydawanych interpretacjach przyjęły zapoczątkowane przez nią podejście do omawianego zagadnienia. Potwierdzają to interpretacje indywidualne m.in. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 lutego 2012 r., nr ILPB3/423-531/11-6/JG, Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 22 grudnia 2011 r., nr IPTPB3/423-276/11-3/PM oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 8 listopada 2011 r., nr IBPBI/2/423-993/11/PC i z 5 września 2012 r., nr IBPBI/2/423-673/12/MS. Stanowisko to było potwierdzane również przez orzeczenia sądowe (por. wyroki: WSA w Poznaniu z 8 kwietnia 2011 r., sygn. akt I SA/Po 913/10 oraz NSA z 17 października 2012 r., sygn. akt II FSK 467/11).

W uzasadnieniach wydawanych interpretacji indywidualnych organy podatkowe zazwyczaj wychodziły od powołania przepisu art. 16 ust. 1 pkt 30 lit. a) updop lub odpowiadającego mu art. 23 ust. 1 pkt 36 lit. a) updof. Stosownie do tych uregulowań, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich samochodów na potrzeby podatnika w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) - w wysokości przekraczającej kwotę ustaloną przy zastosowaniu stawek za 1 km przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.

Z uwagi na to, że posługując się pojęciem "wydatków z tytułu używania" samochodów, ustawodawca nie zdefiniował tego pojęcia na potrzeby podatku dochodowego, dla ustalenia jego zakresu organy podatkowe stosowały praktykę powszechnie przyjętą w takich przypadkach, odwołując się do słownikowego znaczenia tego wyrażenia. Wskazywały, że w myśl definicji słownikowych przez "wydatek" rozumie się "sumę, która ma być wydana" lub "sumę wydaną na coś", natomiast czasownik "używać" oznacza "stosować coś, użytkować, posługiwać się czymś, robić z czegoś użytek". Na tej podstawie fiskus wywodził, że wydatkami z tytułu używania są wszelkie wydatki poniesione w związku z posługiwaniem się daną rzeczą lub korzystaniem z tej rzeczy. W ten sposób negował on stanowisko podatników, którzy twierdzili, że za koszty używania w podróży służbowej omawianych samochodów należy uznać wyłącznie wydatki związane z ich eksploatacją, która - jak wywodziły organy podatkowe, jest pojęciem znacznie węższym od używania.

W oparciu o słownikową definicję organy podatkowe przyjmowały, że wydatkami z tytułu używania przez pracownika w podróży służbowej samochodu osobowego niebędącego własnością pracodawcy są wszelkie wydatki niezbędne do wykorzystania tego samochodu dla potrzeb pracodawcy. W efekcie zaliczały do nich wydatki na zakup paliwa, opon oraz innych materiałów eksploatacyjnych, ubezpieczenia OC i AC pojazdu, koszty drobnych napraw i części zamiennych, przeglądów technicznych, a także opłaty parkingowe oraz za przejazd autostradą, pod warunkiem ich zgodnego z przepisami udokumentowania.

W konsekwencji organy podatkowe zezwalały podatnikom na zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów pracowniczych wydatków poniesionych w czasie podróży służbowej za przejazd autostradą i za parkingi, do wysokości kilometrówki wynikającej z ewidencji przebiegu pojazdu.


2. Opodatkowanie należności pracownika

Z art. 21 updof wynika m.in., że zwolnienie od podatku dochodowego diet i innych należności za czas podróży służbowej pracownika oraz za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem jest limitowane. Należności te objęte są bowiem zwolnieniem do wysokości określonej w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju (art. 21 ust. 1 pkt 16 updof).

W kwestii opodatkowania po stronie pracownika wydatków na opłaty za autostrady i parkingi w podróży służbowej fiskus prezentował stanowisko korzystne dla pracowników. W przeciwieństwie bowiem do poglądu prezentowanego w zakresie kosztów pracodawcy, fiskus zaliczał je do "innych udokumentowanych wydatków", których zwrot nie został przez ustawodawcę ograniczony co do wysokości, jak i rodzaju. Ich określenie pozostawało w gestii pracodawcy. W konsekwencji organy podatkowe przyjmowały, że po stronie pracownika zwrot omawianych opłat stanowił przychód zwolniony od podatku w pełnej poniesionej wysokości, a nie w ramach limitu związanego z używaniem samochodu. Potwierdzają to m.in. interpretacje indywidualne: Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 26 września 2012 r., nr ITPB2/415-618/12/RS oraz z 15 października 2012 r., nr ITPB2/415-676/12/IL, jak również Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 października 2012 r., nr IPPB4/415-618/12-2/MP.

W ten sposób ten sam wydatek był przez organy podatkowe uznawany za inny rodzaj należności za czas podróży służbowej po stronie kosztów pracodawcy i po stronie przychodów pracownika. A wszystko to za sprawą braku precyzyjnego określenia zarówno pojęcia "wydatków z tytułu używania" samochodu w obu ustawach podatkowych jak i "innych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb" w rozporządzeniach dotyczących podróży służbowych, obowiązujących do końca lutego 2013 r., co stwarzało pole do różnego interpretowania tych pojęć.


3. Wyjaśnienie Ministerstwa Finansów

Problem z klasyfikowaniem omawianych wydatków, ponoszonych w podróży służbowej przez pracowników, dostrzegł ustawodawca. Dlatego w § 4 nowego rozporządzenia z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej wymienił je z nazwy. W ust. 2 tego przepisu wskazał, że inne niezbędne wydatki związane z podróżą służbową pracownika obejmują m.in. opłaty za przejazd drogami płatnymi i autostradami, postój w strefie płatnego parkowania, miejsca parkingowe w przypadku odbywania podróży samochodem niebędącym własnością pracodawcy.

W związku z tym wystąpiliśmy do Ministerstwa Finansów z pytaniem, czy zmiana przepisów w omawianym zakresie będzie skutkowała możliwością zaliczania do kosztów podatkowych opłat za przejazdy autostradą oraz parkingi w pełnej poniesionej wysokości. Niestety zmiana omawianych uregulowań nie wpłynęła na stanowisko fiskusa. W otrzymanej przez nas 26 lutego 2013 r. odpowiedzi Ministerstwo stwierdziło, że opłaty te należy rozliczać w kosztach uzyskania przychodów w ramach kilometrówki. W odpowiedzi tej czytamy, że: "Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 36 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich samochodów na potrzeby wykonywanej działalności w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) w wysokości przekraczającej kwotę ustaloną przy zastosowaniu stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra. Analogiczne regulacje zawiera art. 16 ust. 1 pkt 30 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z powyższego wynika, że określony w powołanych przepisach limit kosztów podatkowych dotyczy szerokiej kategorii kosztów związanych z używaniem samochodu przez pracowników w celu odbycia podróży służbowej, bowiem ustawodawca posłużył się określeniem »wydatki ponoszone na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich samochodów na potrzeby wykonywanej działalności«. Zatem do takich wydatków zaliczyć należy np. wydatki na paliwo, opłaty za parkowanie, opłaty za przejazd płatnymi drogami i autostradami, itp.".


Więcej na ten temat w zasobach płatnych:

Podatek dochodowy - czytaj także:

 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.