Facebook

Jak szukać?»

Aktualnie jesteś: Gofin.pl (strona główna)  »   Wystawianie e-faktur za pośrednictwem KSeF - broszura informacyjna ...
POLECAMY
A A A  drukuj artykuł

Wystawianie e-faktur za pośrednictwem KSeF - broszura informacyjna MF

Poradnik VAT nr 11 (635) z dnia 10.06.2025

Ministerstwo Finansów na stronie internetowej https://ksef.podatki.gov.pl/robocza-wersja-struktury-logicznej-fa-3/ udostępniło roboczą wersję struktury logicznej e-Faktury FA(3) oraz broszurę informacyjną dotyczącą tej wersji roboczej, która od 1 lutego 2026 r. - zgodnie z założeniami - zastąpi obecnie obowiązującą strukturę logiczną FA(2).

Poniżej przedstawiamy ogólne zasady korzystania z KSeF zawarte w opublikowanej broszurze.

1. Faktury ustrukturyzowane wystawiane przy użyciu KSeF - zagadnienia ogólne

» Definicja faktury ustrukturyzowanej

Przez fakturę ustrukturyzowaną (e-fakturę) rozumie się fakturę wystawioną przy użyciu KSeF wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie. Wynika tak z art. 2 pkt 32a ustawy o VAT.

Faktura ustrukturyzowana jest wystawiana i otrzymywana przy użyciu KSeF za pomocą oprogramowania interfejsowego, w postaci elektronicznej i zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1557 ze zm.).

» Wzór faktury ustrukturyzowanej

Od 1 września 2023 r. obowiązuje wzór faktury ustrukturyzowanej w strukturze logicznej w wersji FA(2) i będzie on stosowany do 31 stycznia 2026 r.

Uwaga

Od 1 lutego 2026 r. obowiązującym wzorem faktury ustrukturyzowanej będzie struktura logiczna FA(3).

Nowy wzór faktury ustrukturyzowanej - jak podkreślono w broszurze - uwzględnia propozycje zgłoszone przez przedsiębiorców, dostawców oprogramowania oraz przedstawicieli branży księgowej podczas przeprowadzonych w 2024 r. konsultacji w zakresie KSeF.

W broszurze MF zaznaczyło, że do wszystkich faktur ustrukturyzowanych wystawianych od 1 lutego 2026 r. będzie się stosowało strukturę FA(3). Oznacza to, że strukturę w tej wersji będzie się wykorzystywało także do wystawienia (od 1 lutego 2026 r.):

  • faktur korygujących, w sytuacji gdy faktura pierwotna, której dotyczy faktura korygująca, zostanie wystawiona przed 1 lutego 2026 r. przy użyciu struktury FA(2) lub FA(1),
  • faktur rozliczeniowych, w przypadku gdy faktura zaliczkowa zostanie wystawiona przed 1 lutego 2026 r. przy użyciu struktury FA(2) lub FA(1).

» Jak wystawić e-fakturę?

Fakturę ustrukturyzowaną można wystawić bezpośrednio przy użyciu komercyjnych programów finansowo-księgowych podatnika. Faktury te są przesyłane do KSeF przez API.

Ministerstwo Finansów udostępniło także bezpłatne narzędzia, za pomocą których możliwe jest wystawienie faktury ustrukturyzowanej. Należy do nich m.in.:

  • Aplikacja Podatnika KSeF umożliwiająca korzystanie z KSeF podatnikom i podmiotom uprawnionym przez tych podatników, zarządzanie uprawnieniami, wystawianie i odbieranie e-faktur w KSeF, podgląd e-faktury oraz jej pobranie, weryfikację statusu wysyłki i możliwość pobrania UPO KSeF,
  • Aplikacja Mobilna KSeF, która pozwala na wygodne i szybkie wystawianie faktur ustrukturyzowanych, odbieranie ich w czasie rzeczywistym oraz zarządzanie nimi z dowolnego miejsca.

W naszym Wydawnictwie również trwają prace nad dostosowaniem programu DRUKI Gofin (www.druki.gofin.pl) do obsługi faktur ustrukturyzowanych (w systemie KSeF).


2. Ogólne założenia formatu danych pliku faktury ustrukturyzowanej

W broszurze wskazano ogólne założenia dotyczące formatu pól. W tym zakresie wyjaśniono m.in., że:

  • formatem pliku jest XML,
  • pola (elementy) w pliku XML przyjmują następujący charakter:
    • obligatoryjny - zapisów dokonuje się obowiązkowo (np. NIP w elemencie Podmiot1/DaneIdentyfikacyjne); obligatoryjny charakter danego pola wynika w szczególności z treści obowiązujących przepisów ustawy i jest warunkowany strukturą logiczną wzoru,
    • opcjonalny - zapisów dokonuje się obowiązkowo, jeśli jest spełniony warunek ustawowy (np. P_11A w elemencie Fa/FaWiersz/); wypełnienie pola nie jest wymagane dla poprawności semantycznej pliku,
    • fakultatywny - wypełnienie pola nie jest wymagane dla poprawności semantycznej pliku, ani nie jest wymagane na gruncie przepisów ustawy (np. pole PKWiU w elemencie Fa/FaWiersz); natomiast, może być wymagane na podstawie przepisów innych aktów prawnych,
  • pola znakowe są polami alfanumerycznymi; dopuszczalne jest stosowanie małych i dużych liter oraz cyfr (maksymalna ilość znaków wynosi co do zasady 256), np. w przypadku pola IDNabywcy maksymalna ilość znaków wynosi 32, a w przypadku pola IPKSeF 13,
  • w polach znakowych dopuszczalne jest stosowanie znaków specjalnych, np. "/", "-", "+",
  • pola kwotowe (numeryczne) służą do podania wartości liczbowej; wartość należy wpisać ciągiem cyfr, nie można używać separatorów dla tysięcy (np. spacji), jako separator miejsc dziesiętnych można używać wyłącznie kropki ("."),
  • kwoty podawane są z dokładnością do 2 miejsc po kropce - o ile występują (np. 11235.56), w przypadku pól P_8B, P_12_XII, P_8BZ, P_12Z_XII, KursWaluty, KursWalutyZK, KursWalutyZW, KursWalutyZ, KursUmowny, Udzial, wartości podawane są z dokładnością do 6 miejsc po kropce - o ile występują; cenę jednostkową w polach P_9A, P_9B, P_9AZ oraz kwoty opustów lub obniżek prezentowane w polu P_10 można podawać z dokładnością do 8 miejsc po kropce,
  • wszystkie wielkości ujemne poprzedza się znakiem minus ("-"),
  • daty podawane są w formacie RRRR-MM-DD (np. 2026-09-01), wymóg podania daty i czasu dotyczy tylko jednego pola (jest to pole opisujące datę i czas wytworzenia faktury),
  • numery NIP ujęte w strukturze faktury ustrukturyzowanej należy zapisywać jako ciąg kolejno po sobie następujących cyfr lub liter, bez spacji i innych znaków rozdzielających oraz poprzez wyodrębnienie literowego kodu kraju do osobnego pola przeznaczonego na ten kod.

MF podkreśliło, że analizując kwestię obligatoryjności danego pola należy badać również charakter elementu, w którym dane pole występuje.

Zwrócono także uwagę, że polski identyfikator podatkowy NIP nabywcy należy podawać w polu NIP w elemencie Podmiot2/DaneIdentyfikacyjne. Nie należy wskazywać go w polu NrVatUE, ani w polu NrID. Faktura zostanie odpowiednio udostępniona nabywcy w KSeF wyłącznie, gdy jego identyfikator podatkowy NIP ujęto w polu NIP, a nie w polu NrVatUE lub NrID.


3. Struktura logiczna e-faktury

Z broszury wynika, że struktura schematu głównego dla FA(3) składa się z następujących elementów: Naglowek, Podmiot1, Podmiot2, Podmiot3, PodmiotUpowazniony, Fa, Stopka, Zalacznik.

Podkreślono, że Naglowek, Podmiot1, Podmiot2 oraz Fa stanowią obligatoryjne elementy faktury ustrukturyzowanej. Podmiot3, Stopka i Zalacznik są elementami fakultatywnymi, zaś PodmiotUpowazniony stanowi element opcjonalny e-faktury.

Opis struktury schematu głównego dla FA(3) przedstawiono poniżej w tabeli:

Nazwa elementu Opis elementu
Naglowek Zawiera m.in. dane dotyczące daty i czasu wytworzenia faktury oraz nazwy systemu teleinformatycznego, z którego korzysta podatnik.
Uwaga

Data wpisana w polu "DataWytworzeniaFa" może być inna niż data wskazana w polu P_1 (dotyczącym daty wystawienia faktury) oraz może być inna niż data faktycznego przesłania faktury do KSeF.
Podmiot1 Zawiera informacje, które charakteryzują podatnika (sprzedawcę), a mianowicie m.in. jego NIP oraz imię i nazwisko lub nazwę podatnika.
Uwaga

Element "Podmiot1" stanowi obligatoryjny element faktury ustrukturyzowanej. Kluczowym polem w tym elemencie, pozwalającym na autoryzację podatnika w KSeF jest identyfikator podatkowy NIP. Bez wskazania w polu NIP powyższego identyfikatora, obsługa faktury w ramach KSeF nie będzie możliwa.
Podmiot2 Zawiera informacje, które charakteryzują nabywcę towaru lub usługi m.in. NIP, imię i nazwisko lub nazwę nabywcy.
Uwaga

W przypadku wskazania w tym elemencie, że faktura dotyczy jednostki podrzędnej JST (wartość "1" w polu JST) lub członka GV (wartość "1" w polu GV) należy wypełnić dodatkowo dane tej jednostki podrzędnej JST lub członka GV w Podmiot3 (w tym NIP lub IDWew i rolę).
Podmiot3 Zawiera dane podmiotu/-ów trzeciego/-ich (innego/-ych niż sprzedawca (Podmiot1) i nabywca wymieniony w części Podmiot2), związanego/-ych z fakturą (element fakultatywny). Maksymalna ilość wystąpień: 100
Uwaga

W elemencie "Podmiot3" można wpisać np. płatnika lub odbiorcę towaru, dane faktora lub w przypadku np. przejęcia spółki - dane podmiotu pierwotnego (np. spółki przejmowanej). Można również wskazać m.in. dane:
członka grupy VAT (jako wystawcy faktury lub odbiorcy) oraz dane np. samorządowej jednostki budżetowej podległej JST (jako wystawcy faktury lub odbiorcy),
pracownika firmy dokonującego zakupu towaru lub usługi w imieniu swojego pracodawcy; w takim przypadku, poza wskazaniem wartości "11" w polu Rola w elemencie "DaneIdentyfikacyjne" w polu "BrakID" podaje się "1", a w polu "Nazwa" imię i nazwisko pracownika, oraz fakultatywnie można wskazać dane adresowe pracownika i jego dane kontaktowe.
PodmiotUpowazniony Zawiera informacje, które charakteryzują podmiot upoważniony związany z fakturą (element opcjonalny), tj. przedstawiciela podatkowego, komornika, organu egzekucyjnego.
Fa Zawiera szczegółowe informacje dotyczące transakcji dokumentowanej fakturą. W szczególności są to elementy faktury wynikające z treści obowiązujących przepisów, jak również elementy dotyczące m.in. rozliczenia, płatności oraz warunków transakcji.
Stopka Zawiera pozostałe informacje na fakturze m.in. stopkę faktury, numer KRS, REGON (element fakultatywny).
Zalacznik Zawiera załącznik do faktury dokumentującej czynności o złożonej liczbie danych w zakresie jednostek miary i ilości (liczby) dostarczanych towarów lub wykonywanych usług, cen jednostkowych towarów lub usług bez kwot podatku (cen jednostkowych netto) (element fakultatywny).
Uwaga

Aby wystawiać i przesyłać do KSeF faktury z wypełnionym elementem "Zalacznik" w strukturze FA(3) konieczne jest złożenie zgłoszenia o zamiarze wystawiania i przesyłania do KSeF faktur z załącznikiem za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego (funkcjonalność będzie dostępna od 1 stycznia 2026 r.).
Załącznik do faktury służy do prezentacji danych o charakterze podatkowym, który powinien zawierać wyłącznie dane, o których mowa w art. 106e ustawy, lub dane ściśle powiązane z tymi danymi; oznacza to, że nie należy umieszczać w nim danych o charakterze typowo handlowym, marketingowym/reklamowym lub biznesowym.
W przypadku wykorzystywania załącznika niezgodnie z zasadami, prawo do wystawiania i przesyłania faktur z załącznikiem do KSeF zostanie odebrane.

W broszurze informacyjnej przedstawiono również w formie tabelarycznej m.in. opisy struktur poszczególnych elementów, a także sposoby ich wypełniania na podstawie przedstawionych w broszurze przykładów.

Poniżej przedstawiamy zaprezentowany przez MF przykład w zakresie sposobu wypełnienia elementu Podmiotu3 dla FA(2).

"(...) Stan faktyczny:

Podatnik XXX Sp. z o.o. (NIP 3333333333, ul. Zielona 5, 22-222 Wrocław) nabył usługę. Powyższego zakupu w imieniu spółki dokonywał jej pracownik Jan Kowalski, w związku z odbywaniem podróży służbowej. W celu prawidłowego rozliczenia i identyfikacji wydatku pracowniczego, na fakturze poza danymi nabywcy w Podmiot2, zostaną uwzględnione dodatkowo dane podmiotu trzeciego - w tym przypadku pracownika.

W powyższej sytuacji dane nabywcy - podatnika XXX Sp. z o.o. wskazuje się w Podmiot2 w następujący sposób:

Nazwa pola Sposób wypełnienia
Podmiot2/DaneIdentyfikacyjne NIP 3333333333
Nazwa XXX Sp. z o.o.
Podmiot2/Adres KodKraju PL
AdresL1 Ul. Zielona 5, 22-222 Wrocław
Podmiot2 JST 2
GV 2

Element Podmiot3 zawierający dane pracownika w analizowanej sytuacji wypełnia się następująco:

Nazwa pola Sposób wypełnienia
Podmiot3/DaneIdentyfikacyjne BrakID 1
Nazwa Jan Kowalski
Podmiot3 Rola 11
 
Przydatne linki
 
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.