|
NOWE ROZPORZĄDZENIE |
W Dzienniku Ustaw z 23 grudnia 2015 r. pod poz. 2178 opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2015 r. w sprawie prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przez niektóre organizacje pozarządowe oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, dalej zwane rozporządzeniem. Weszło ono w życie 1 stycznia 2016 r. |
W rozporządzeniu, wydanym na podstawie art. 10a ust. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2014 r. poz. 1118 ze zm.), określono m.in.:
Co powinna zawierać uproszczona ewidencja przychodów i kosztów?
Uproszczona ewidencja obejmuje zbiory zapisów, obrotów (sum zapisów), które tworzą:
1) zestawienie przychodów i kosztów (określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia), w którym należy wykazywać:
a) przychody z:
b) koszty związane z realizacją zadań określonych w art. 10a ust. 1 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w tym także koszty świadczeń statutowych organizacji pozarządowej (wykazuje się odrębnie koszty uzyskania przychodów oraz koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów);
2) zestawienie przepływów finansowych (określone w załączniku nr 2 do rozporządzenia), służące celom dowodowym i kontrolnym, głównie do oceny prawidłowego ustalania, deklarowania i wydatkowania dochodów zwolnionych od podatku, a także wydatkowania dochodu zwolnionego na cele inne niż preferowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych;
3) karty przychodów pracownika, które powinny być prowadzone indywidualnie dla każdego pracownika, któremu podatnik wypłaca należności ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 updof; powinny być w nich zawarte informacje służące dokonaniu przez organizację pozarządową rozliczenia z budżetem (jako płatnika) podatku dochodowego od osób fizycznych, z tytułu wynagrodzeń pracowników; dane jakie powinna zawierać karta przychodów pracownika określono w § 3 ust. 2 rozporządzenia;
4) wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych związanych z prowadzoną działalnością, który stanowi ciągłość zapisów wynikających z ewidencji tych składników majątku prowadzonej zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości; w sytuacji gdy podatnik utraci prawo do prowadzenia ewidencji uproszczonej informacje zawarte w wykazie będą niezbędne do kontynuowania zapisów w ewidencji prowadzonej na podstawie ustawy o rachunkowości; w wykazie tym organizacje pozarządowe nieprowadzące działalności gospodarczej powinny wykazywać nabyte środki trwałe i wartości niematerialne służące działalności statutowej, pomimo że nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych; dane jakie powinien zawierać ten wykaz określono w § 4 rozporządzenia.
Jakie są zasady prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów?
Pozostałe przepisy rozporządzenia regulują kwestie dotyczące rzetelności i prawidłowości prowadzenia uproszczonej ewidencji oraz dokumentowania zdarzeń. Podstawą dokonywania zapisów w uproszczonej ewidencji są dowody księgowe wymienione w § 7–9 rozporządzenia, do których zalicza się m.in. faktury, rachunki oraz dokumenty celne wystawione zgodnie z odrębnymi przepisami oraz zawierające wartość odsetek wyciągi z rachunków rozliczeniowych, lokat terminowych oraz z innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania środków pieniężnych, jak również dzienne zestawienia dowodów dotyczących sprzedaży, sporządzone do ujęcia ich zbiorczym zapisem, noty sporządzone w celu skorygowania zapisu dotyczącego operacji lub zdarzenia, dowody przesunięć, opłat pocztowych i bankowych oraz inne dowody.
Przepisy rozporządzenia dopuszczają ponadto korygowanie błędów w zapisach uproszczonej ewidencji poprzez skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu, lub wprowadzenie do ewidencji uproszczonej niewpisanych dowodów lub zawierających korekty błędnych zapisów (por. § 7 ust. 2 rozporządzenia).
Uproszczoną ewidencję należy prowadzić w języku polskim i w walucie polskiej. Powinna ona zawierać opis zasad jej prowadzenia w szczególności w zakresie określenia roku podatkowego, systemu przetwarzania danych oraz systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów. Można ją prowadzić w formie elektronicznej lub papierowej. W przypadku prowadzenia jej w wersji papierowej należy ją zbroszurować i kolejno ponumerować jej karty.
Jeśli podatnik powierzy prowadzenie uproszczonej ewidencji, w drodze umowy, podmiotowi prowadzącemu usługowo księgi rachunkowe albo inne ewidencje, powinien poinformować o tym także właściwego naczelnika urzędu skarbowego w zawiadomieniu o prowadzeniu uproszczonej ewidencji (por. § 5 ust. 4 rozporządzenia).
Jakie jednostki mogą prowadzić ewidencję uproszczoną?
Ustawa z dnia 23 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1333) umożliwiła od 1 stycznia 2016 r. niektórym organizacjom pozarządowym prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, zamiast ksiąg rachunkowych. Kryteria, po spełnieniu których organizacja pozarządowa może prowadzić powyższą uproszczoną ewidencję, określono w art. 10a ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. W myśl tego przepisu, organizacje pozarządowe, z wyłączeniem spółek kapitałowych, oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, jeżeli:
1) działają w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 tej ustawy,
2) nie prowadzą działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej,
3) nie posiadają statusu organizacji pożytku publicznego,
4) osiągają przychody wyłącznie z:
a) działalności nieodpłatnej pożytku publicznego z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, spadków, dotacji, subwencji, przychodów pochodzących z ofiarności publicznej,
b) działalności odpłatnej pożytku publicznego z tytułu sprzedaży towarów i usług,
c) tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych,
d) tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością, w tym także odsetek od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, tworzonych na tych rachunkach;
5) w roku poprzedzającym rok wyboru prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów osiągnęły przychody wyłącznie z tytułów, o których mowa w ww. pkt 4, w wysokości nieprzekraczającej 100.000 zł (ten limit przychodów nie ma zastosowania do roku, w którym jednostka rozpoczęła działalność).
Niezależnie od spełnienia ww. kryteriów, małe organizacje pozarządowe lub stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego mogą prowadzić uproszczoną ewidencję tylko wówczas, gdy organ zatwierdzający w rozumieniu przepisów o rachunkowości (por. art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy o rachunkowości) podejmie decyzję w sprawie prowadzenia tej ewidencji.
Warto nadmienić, iż w myśl art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacjami pozarządowymi są:
1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku
– osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem art. 3 ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
|