Pracownik, który był zatrudniony w mojej firmie w latach 1998-2013, zwrócił się do mnie z prośbą o wystawienie zaświadczenia Rp-7. Czy mam obowiązek jego sporządzenia, skoro przed dwoma laty otrzymał on świadectwo pracy, na którym wykazałem okresy jego nieobecności, oraz osobne zestawienie wypłaconego w okresie zatrudnienia wynagrodzenia?
Na pracodawcy spoczywa szereg obowiązków względem swoich pracowników, i to zarówno tych pozostających w zatrudnieniu, jak i tych, z którymi stosunek pracy został już rozwiązany. Dotyczą one m.in. wydawania pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń i ich wysokości.
Stanowi o tym art. 125 ust. 1 pkt 2 ustawy o emeryturach i rentach z FUS (Dz. U. z 2015 r. poz. 748 ze zm.), zwanej ustawą emerytalną. Przepis ten ma odpowiednie zastosowanie do innych płatników składek, z wyjątkiem zleceniodawców, osób fizycznych zatrudniających pracowników, niewypłacających świadczeń z ubezpieczenia chorobowego oraz płatników składek, którzy opłacają składkę za siebie i osoby współpracujące.
Ponadto, w świetle art. 125a ust. 3 ustawy emerytalnej, płatnik składek jest zobowiązany do wystawienia zaświadczenia o wysokości przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, wypłaconego za okresy, za które przychód ten przysługuje, a także o wysokości wypłaconych wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy, świadczeń i zasiłków oraz innych należności, o których mowa w art. 15 ust. 3 ustawy emerytalnej.
Formularz ZUS Rp-7 dostępny jest w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Zasiłki i świadczenia.
Nie powinno być problemu ze sporządzeniem takiego dokumentu, biorąc pod uwagę, iż listy płac, karty wynagrodzeń albo inne dowody, na podstawie których następuje ustalenie podstawy wymiaru emerytury lub renty, płatnik składek jest zobowiązany przechowywać przez okres 50 lat od dnia zakończenia przez ubezpieczonego pracy u danego płatnika.
Pracownik otrzymane od pracodawcy zaświadczenie lub inny dokument stwierdzający m.in. okresy uzasadniające prawo do świadczeń i ich wysokość oraz wysokość wynagrodzenia, dochodu, przychodu i uposażenia, przyjmowanych do ustalenia podstawy wymiaru świadczeń zobowiązany jest załączyć do wniosku o emeryturę lub rentę, chyba że:
Zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu najlepiej jest sporządzić na druku ZUS Rp-7.
Wprawdzie, jak wynika z treści pytania, pracodawca wydał już pracownikowi "zestawienie wypłaconego w okresie zatrudnienia wynagrodzenia". Trudno jednak określić, czy zawiera ono wszelkie informacje niezbędne dla celów emerytalno-rentowych. Być może zostało ono uznane przez ZUS za niewystarczające albo pracownik w ogóle go nie przedłożył. Nie zmienia to faktu, że pracodawca zobowiązany jest na prośbę pracownika (nawet ponownie) wystawić żądane zaświadczenie.
|