W ramach prowadzonej działalności nawiązałam współpracę z firmą farmaceutyczną i mam szansę zostać jej przedstawicielem handlowym. Wiem, że wszystkie kontakty przedstawicieli handlowych z lekarzami podlegają szczególnym regulacjom. Czy rzeczywiście wszystkie wizyty w przychodniach, również prywatnych, muszą być wcześniej umawiane? Na jakich zasadach można przekazywać lekarzom próbki leków?
Odwiedzanie osób uprawnionych do wystawiania recept, będących świadczeniodawcą lub zatrudnionych u świadczeniodawcy, w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych, w celu reklamy produktu leczniczego nie może utrudniać prowadzenia przez nich działalności i odbywa się po uprzednim uzgodnieniu terminu spotkania. Wynika tak z przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie reklamy produktów leczniczych (Dz. U. z 2008 r. nr 210, poz. 1327). Takie spotkania mogą mieć miejsce poza godzinami pracy lekarzy, po uzyskaniu uprzedniej zgody przez przedstawiciela medycznego lub handlowego od kierownika zakładu opieki zdrowotnej lub od kierownika państwowej jednostki budżetowej, a w przypadku grupowej praktyki lekarskiej lub indywidualnej praktyki lekarskiej, od osoby wykonującej zawód medyczny w ramach tej praktyki.
Lekarze mogą przyjmować bezpłatne próbki leków, o ile spełnione są określone warunki. Przede wszystkim lekarz musi wystąpić w formie pisemnej do przedstawiciela handlowego lub medycznego o dostarczenie próbki produktu leczniczego. Ponadto każda dostarczana próbka nie może być większa niż jedno najmniejsze opakowanie produktu leczniczego dopuszczone do obrotu na terytorium kraju, a na próbce powinien znajdować się napis "próbka bezpłatna - nie do sprzedaży". Do każdej dostarczanej próbki dołączona musi być Charakterystyka Produktu Leczniczego. W ciągu tego samego roku lekarz może otrzymać pięć opakowań próbek danego produktu.
Przedstawiciele handlowi bądź medyczni prowadzą ewidencję dostarczanych próbek, którą muszą udostępniać organom Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej.
Trzeba również pamiętać, że na mocy art. 58 Prawa farmaceutycznego zabrania się kierowania do lekarzy i farmaceutów reklamy produktu leczniczego polegającej na wręczaniu, oferowaniu i obiecywaniu korzyści materialnych, prezentów i różnych ułatwień, nagród, wycieczek oraz organizowaniu i finansowaniu. Dotyczy to również spotkań promocyjnych produktów leczniczych, podczas których przejawy gościnności wykraczają poza główny cel tego spotkania. Jednocześnie lekarzom i farmaceutom zabrania się przyjmowania takich korzyści. Jednak ustawa stanowi, że zakazy te nie dotyczą dawania lub przyjmowania przedmiotów o wartości materialnej nieprzekraczającej 100 zł, związanych z praktyką medyczną lub farmaceutyczną, opatrzonych znakiem reklamującym daną firmę lub produkt leczniczy. Oznacza to, że wartość takiego upominku z logo producenta nie może przekraczać 100 zł i musi być on związany z praktyką lekarską.
|